Motorismus

Mercedes-AMG CLE kupé

Mercedes-AMG CLE kupé. S novým kupé CLE 53 4MATIC+ Mercedes-AMG vylepšuje své produktové portfolio a stanovuje nová měřítka pro vstupní model v segmentu výkonných kupé.

Sportovní a elegantní dvoudveřový model kombinuje to nejlepší ze dvou světů: agilitu a sportovní elán Třídy C s prostorností a úrovní Třídy E. Řadový šestiválec o objemu 3,0 l s dvojitým přeplňováním výfukovým turbodmychadlem a elektrickým kompresorem byl důkladně vyladěn a nyní poskytuje výkon 330 kW (449 k). Nejvyšší točivý moment činí 560 Nm (s overboostem 600 Nm po dobu 12 sekund). Součástí pohonné jednotky je startér-generátor schopný krátkodobě dodat dalších 17 kW (23 k) výkonu a 205 Nm točivého momentu. Ten také dobíjí 48voltovou palubní elektrickou soustavu. Mezi další technické lahůdky nového modelu patří převodovka AMG SPEEDSHIFT TCT 9G a plně variabilní pohon všech kol AMG Performance 4MATIC+.

Přečtěte si také

Nápadnými designovými prvky kupé jsou dlouhá kapota motoru s ventilačním otvorem vpředu a dva charakteristicky vystupující profily, nazývané powerdomy. Sportovní styl podtrhuje výrazně skloněné čelní sklo a dozadu se plynule svažující střecha. Prostor pro cestující je posunutý více dozadu a uzavírá jej ploché zadní okno, na něj navazuje krátká a dynamicky střižená záď.

Atraktivně skloněná příď (připomínající žraločí nos) v kombinaci s precizně tvarovanou kapotou zajišťuje sportovní i elegantní vzhled. Maska chladiče ve tvaru A specifická pro AMG a ploché, ostře řezané světlomety DIGITAL LIGHT působí obzvláště silným dojmem. Standardní světlomety DIGITAL LIGHT se dále vyznačují eliptickými prvky pro denní svícení a modře prosvětleným spodním dílem světlometů, což zdůrazňuje dynamické pojetí vozu. Volitelně jsou pro světlomety k dispozici funkce projekce. 

Nápadný přední nárazník je v prostřední části vyvýšen (čím vytváří decentní křídlo ve tvaru písmene A). Tím je zajištěn přívod většího množství vzduchu do motorového prostoru. Týká se to i vnějších vstupů vzduchu se dvěma příčnými lamelami. Při pohledu z boku jsou nejvíce patrné výrazně pojaté hrany. Rozšířené přední a zadní blatníky, široký rozchod kol (+58 mm vpředu a +75 mm vzadu ve srovnání s výchozím kupé Mercedes‑Benz) a standardně 19palcová kola přispívají k celkově sportovnější vizáži. Na přání jsou k dispozici 20palcové ráfky.

Svalnatá záď zaujme splývajícím provedením, hladkými přechody a dvoudílnými svítilnami LED s trojrozměrným efektem jednotlivých světelných členů. Zadní světlomety vzájemně propojuje tmavě červený designový prvek, který zdůrazňuje šířku zadní části vozu. Vizuálními lákadly jsou dále dvojité kulaté koncovky výfuku, které jsou harmonicky integrovány do zadního nárazníku. Jejich tvar v oblasti za podběhy rovněž přispívá ke zlepšení aerodynamiky a účinnějšímu proudění vzduchu. Odtrhová hrana na víku zavazadlového prostoru je lakována v barvě karoserie, volitelně je k dispozici také v černé barvě jako součást sady AMG Styling. 

Na přání dodávaná sada AMG Styling obsahuje ještě sportovnější doplňky. Zahrnuje další prvky na předním a zadním nárazníku, výraznější spoiler na víku zavazadlového prostoru a difuzor mezi koncovkami výfuků. Pro další individualizaci jsou k dispozici sady AMG Night a AMG carbon exteriér.

Interiér s osobitou výbavou a specifickým zobrazením

Vnitřek vozu uvítá cestující jedinečnou výbavou, exkluzivními materiály a nejnovější generací infotainmentu MBUX. Jedním z vrcholných doplňků jsou integrální sedadla s čalouněním z umělé kůže ARTICO/černého mikrovlákna MICROCUT se speciálním vzorem pro AMG a červeným kontrastním prošíváním. Kombinují sportovní styl s vynikající boční oporou. Mezi další zajímavé prvky interiéru patří červené bezpečnostní pásy a lesklé karbonové obložení. Na přání je k dispozici široká nabídka koženého čalounění, včetně kůže Nappa. V jejím případě je do předních opěrek hlavy vytlačen plastický emblém AMG.

Volitelná sportovní sedadla AMG Performance se vyznačují zejména výraznějšími sedáky, které nabízejí ještě lepší boční oporu. Vertikální otvory dodávají atraktivní vizáž, ale také šetří hmotnost a umožňují lepší odvětrání v oblasti zad. Pokud jsou sedadla čalouněna kůží Nappa, jsou otvory zvýrazněny kontrastní barvou.

Řadový šestiválec s integrovaným startér-generátorem a elektrickým kompresorem

Nový vůz CLE 53 4MATIC+ kupé využívá zásadně modernizovanou verzi třílitrového řadového přeplňovaného šestiválce M 256. Vylepšené provedení vysoce výkonného motoru, označovaného jako M 256M, zaujme především optimalizovanými spalovacími prostory s přepracovanými sacími a výfukovými kanály, novými pístními kroužky, optimalizovaným vstřikováním paliva a novým výfukovým turbodmychadlem. Ve spojení s novým elektrickým kompresorem došlo ke zvýšení plnicího tlaku o 0,4 baru na 1,5 baru a tím vzrostl točivý moment na 560 Nm při trvalém zatížení a až 600 Nm během overboostu po dobu až 12 sekund.

Ještě důležitější než vrcholná hodnota točivého momentu je průběh jeho křivky a celkově rychlejší odezva motoru díky zdokonalenému elektrickému přídavnému kompresoru. Ten nyní může být zapojen téměř nepřetržitě po mnohem delší dobu. Řidič jeho přínos pocítí zejména ve středních otáčkách. Díky tomu bylo možné použít také větší výfukové turbodmychadlo pro vyšší špičkový výkon.

Dalším přínosem pro zákazníky je vyšší úspornost pohonné jednotky, zejména při plné zátěži. K vysoké účinnosti motoru přispívá i nový integrovaný startér-generátor (ISG – Integrated Starter Generator) druhé generace. Ten je nyní zabudován do skříně převodovky. Zařízení je hlavní součástí 48voltové palubní sítě a přebírá také funkce hybridního pohonu. Mezi ně patří krátkodobé posílení motoru výkonem 17 kW (23 k) a točivým momentem 205 Nm, rekuperace brzdné energie, posun okamžiku podřazení pro úspornější jízdu na vyšší stupeň, možnost tzv. plachtění a téměř neznatelné opětovné spuštění motoru v rámci funkce start-stop.

Elektronicky omezená nejvyšší rychlost 250 km/h může být s volitelnou sadou AMG Driver zvýšena na 270 km/h. Vysoce výkonný brzdový systém AMG je přizpůsoben výkonu a jízdní dynamice vozu CLE 53 kupé: na předních kolech jsou použity vnitřně chlazené děrované kotouče o rozměrech 370 x 36 mm se čtyřpístkovými pevnými třmeny a nápisem AMG, vzadu se používají vnitřně chlazené kotoučové brzdy o rozměrech 360 x 26 mm s jednopístkovými plovoucími třmeny.

Převodovka AMG SPEEDSHIFT TCT 9G s rychlejší změnou stupňů a vysokou účinností

Řadový šestiválec o objemu 3,0 l je spojen se samočinnou převodovkou AMG SPEEDSHIFT TCT 9G, která řidiče nadchne zkrácenými časy řazení, rychlými reakcemi, funkcí automatického meziplynu při podřazení a možností podřazení o více stupňů najednou. Přeřazení nahoru nebo dolů proběhne doslova okamžitě. Převodovka působí velmi spontánně, zejména v jízdním programu Sport+ nebo v manuálním režimu. V závislosti na zvoleném jízdním módu jsou k dispozici funkce pro dynamické ovládání vozu při razantní akceleraci a upravené časy řazení, nebo naopak režim šetřící palivo. Převodovku AMG SPEEDSHIFT TCT 9G lze ovládat manuálně pomocí pokovených řadicích pádel umístěných vlevo a vpravo pod věncem volantu.

Standardně dodávaný plně variabilní pohon všech kol AMG Performance 4MATIC+

Plně variabilní pohon všech kol AMG Performance 4MATIC+ kombinuje optimální trakci pro dokonalý požitek z dynamické jízdy a vysokou úroveň bezpečnosti jízdy za všech podmínek: na suché vozovce i na mokrém nebo kluzkém povrchu. Přechod z pohonu zadních kol na pohon všech kol a naopak probíhá nepřetržitě, protože inteligentní ovládání přenosu točivého momentu je pevnou součástí řídicích systémů vozidla. Rozložení sil se liší podle jízdních situací. Při poklidném stylu a v situacích, kdy není vyžadován pohon všech kol, je pohon předních kol zcela odpojen. Tím se zvyšuje úspora paliva. S volbou ESP Sport a dále je jízdní chování více zaměřeno na pohon čistě zadních kol. Se samostatným režimem Drift se nové kupé AMG CLE chová jako vůz s výhradně zadními poháněnými koly v celém rozsahu rychlostí.

Nezávislé zavěšení kol AMG RIDE CONTROL pro vysokou jízdní dynamiku

Podvozek AMG RIDE CONTROL vyvinutý v Affalterbachu se používá pro větší agilitu, neutrálnější chování v zatáčkách a účinnější trakci. Pérování s ocelovými pružinami se zvláště sportovním laděním a adaptivními nastavitelnými tlumiči kombinuje vynikající jízdní dynamiku s vysokým jízdním komfortem. Charakteristika tlumení se přizpůsobuje aktuální jízdní situaci a stavu vozovky na každém kole zvlášť. Rychlá a přesná reakce probíhá zásluhou samostatných ventilů jak pro stlačení, tak uvolnění pístů v tlumičích. Charakteristiku tlumičů lze navíc nastavit ve třech úrovních: Comfort, Sport a Sport+, což umožňuje výrazné odlišení mezi vysokým komfortem vyžadovaným na dlouhých vzdálenostech a sportovním stylem jízdy.

Standardně dodávané řízení zadních kol

Řízení kol zadní nápravy zajišťuje maximální úhel natočení 2,5 stupně. Až do této míry se zadní kola natáčejí v opačném směru než přední kola při rychlostech až 100 km/h (horní hranice se liší v závislosti na nastavení dynamické funkce AMG DYNAMICS). To vede k virtuálnímu zkrácení rozvoru a k výrazně agilnějšímu zatáčení, snazšímu řízení a lepší ovladatelnosti. Důsledkem je také menší průměr otáčení či ulehčené parkování. Při rychlostech nad 100 km/h (v závislosti na nastavení AMG DYNAMICS) se zadní kola natáčejí stejně jako ta přední – v tomto případě je však maximum 0,7 stupně. Virtuální prodloužení rozvoru má pozitivní vliv na jízdní stabilitu: při změně směru účinněji odolává boční síle a umožňuje tak přímější reakci vozidla na povely řízení. Chování řízené zadní nápravy závisí na zvoleném jízdním programu AMG DYNAMIC SELECT.

Sada AMG DYNAMIC PLUS

Pro ještě emotivnější zážitek z jízdy je k dispozici volitelná sada AMG DYNAMIC PLUS se zvlášť sportovními položkami. Jedním z vrcholů je jízdní program Race se samostatným režimem Drift. Speciální volant AMG Performance potažený mikrovláknem MICROCUT obsahuje dva samostatné ovladače na volantu pro rychlé přepínání jízdních programů a další nastavení systémů jízdní dynamiky. Sportovní charakter opticky podtrhují červeně lakované brzdové třmeny s nápisem AMG na předních a zadních kolech. Aktivní uložení motoru mění prostřednictvím elektromagnetické kapaliny svou charakteristiku v závislosti na jízdním stylu a zvoleném jízdním programu. Díky tomu nabízí patřičné rozpětí pro účinnou komfortní izolaci a současně sportovní uchycení motoru v karoserii. 

Technické údaje Mercedes-AMG CLE kupé

Mercedes-AMG CLE 53 4MATIC+ kupé
Motor Řadový zážehový šestiválec s dvojitým přeplňováním 
Zdvihový objemcm32 999
VýkonkW/k330/449
 při1/min5 800–6 100
Točivý momentNm560 (krátkodobě 600 s funkcí overboost)
 při1/min2 200–5 000
Výkon ISGkW/k17/23
Točivý moment ISGNm205
Pohon Plně variabilní pohon všech kol AMG Performance 4MATIC+
Převodovka AMG SPEEDSHIFT TCT 9G
Zrychlení 0–100 km/hs4,2
Nejvyšší rychlostkm/h250 (na přání 270)
Kombinovaná spotřeba paliva (WLTP)l/100 km9,3–9,7
Emise CO2 v kombinovaném režimu (WLTP) g/km212–220

Zdroj
Mercedes-Benz

Přečtěte si také

Back to top button