MotorismusRozhovor

ROZHOVOR: Mitsubishi jede dál a chystá nové modely

S Kamilem Šilhavým, generálním ředitelem společnosti M Motors, dovážející do Česka a Slovenska vozy značky Mitsubishi, jsme hovořili o budoucnosti značky v Evropě, ale i o tom, proč zatím nenabízejí žádný elektrický model a raději dávají přednost plug-in hybridům. A co mají společného Eclipse Cross a powerbanka. 

Společnost M Motors je součástí velké skupiny AutoBinck, kam mimo jiné patří i Auto Palace Group. Kamil Šilhavý je s Mitsubishi spojený téměř patnáct let, generálním ředitelem je od roku 2017. Loajalita je typická i pro zákazníky této japonské značky.

V loňském roce proběhly médii zprávy o tom, že se Mitsubishi stáhne z Evropy. Pak se objevily informace o tom, že zůstáváte. Mohl byste to prosím vyjasnit?
Mitsubishi tehdy v souvislosti s ukončením výroby modelů Outlander a ASX oznámilo, že přestane vyvíjet nové modely pro Evropu. A to není totéž, jako že končí. Pravdou ale je, že z některých trhů jsme se stáhli. V Česku a na Slovensku ale zůstáváme a jedeme dál.

Kamil Šilhavý

Čím si Česko a Slovensko zasloužilo být mezi těmi „vyvolenými“?
Z původních 34 evropských zemí zůstala značka v 17 a Česko i Slovensko jsou mezi nimi. Důvod je poměrně prostý. Obě země dávají smysl kvůli elektrifikaci dopravy, které se do budoucna nevyhneme.

Ano, v nabídce jste měli nejprodávanější PHEV na světě Outlander. Nyní jeho roli převzal Eclipse Cross. Tradičním modelem je ale pick-up L200. Dočkáme se u něj PHEV varianty?
Uvidíme. Mitsubishi totiž PHEV variantu nedávno představilo, pouze ale pro trhy ASEANu (sdružení národů jihovýchodní Asie – pozn. redakce), kde mají pick-upy velmi silnou pozici. Rádi bychom ji viděli i v Evropě. Dávala by smysl třeba ve fleetech energetických firem a zároveň by mohla převzít roli náhrady za Outlander. Jenže kvůli emisní normě Euro 7, o níž se zatím jenom ví, že bude, se do Evropy nikdo moc nehrne. To platí i pro nový Outlander, který se již mimo Evropu prodává.

Nedávno jste představili novou variantu L200+ se silnějším motorem. Jaký je o ní zájem?
Většina nově prodaných L200 v lepších výbavách je právě verze Plus. Nárůst výkonu i točivého momentu je citelný a příplatek není tak velký. Navíc lze toto navýšení výkonu objednat i zpětně do všech již prodaných L200 poslední generace. Tato úprava je vyvinuta a nastavena ideálně na parametry dieselového motoru 2,3 l.

V současné době je nabídka Mitsubishi poměrně ochuzená, dealeři mají na skladě poslední kusy ASX a Outlanderu. Pak už zbývá jenom Space Star, nedávno modernizovaný Eclipse Cross PHEV a L200. To není mnoho.
Ano, to si moc dobře uvědomujeme. Důležitý pro nás bude rok 2023, kdy nabídku rozšíří B-SUV vzešlé ze synergie s aliancí Renault-Nissan a jež bude náhradou za oblíbené ASX. A další modely budou následovat ještě v roce 2023.

Jako jedna z mála značek nemáte žádný klasický elektromobil. Proč?
Mitsubishi jde cestou plug-in hybridů, které podle nás dávají zatím daleko větší smysl než čisté elektromobily. Hlavně z pohledu uživatele. V modelu Eclipse Cross máme jeden z nejpokrokovějších hybridů 4×4 na světě, který funguje. A pokud v budoucnosti budeme nuceni nabízet i čistý elektromobil, opět budeme moci využít synergii naší aliance.

Někde jsem zaznamenal přirovnání, že Eclipse Cross PHEV je taková Power banka na kolech. Mohl byste to vysvětlit?
Eclipse je vybavený technologií V2X, díky níž dokáže například dodávat do sítě elektřinu uloženou v bateriích a pomáhat tak vykrývat energetické špičky. To je u nás ale zatím hudba budoucnosti, i když již nyní je schopen napájet celý rodinný dům, nebo chatu. Navíc je osazen palubní zásuvkou 230 V/1500 W, která dokáže utáhnout nejen elektrické nářadí, ale třeba i zásobovat karavan na cestách. A když na to přijde, poradí si s pípou na pivo. Takové ideální párty auto někam do divočiny (říká s úsměvem).

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV

Co Mitsubishi a čipová krize?
Samozřejmě ani nám se nevyhýbá. Nicméně naši zákazníci to až tak nepociťují, protože kvůli výrobě v Asii máme slušné skladové zásoby. Takže čekací doby nejsou tak dramatické.

Museli jste nějak v souvislosti s omezením přítomnosti značky v Evropě i úbytkem modelů redukovat prodejní a servisní síť?
Prodejní síť je živý organismus, který se nestále vyvíjí. V tuto chvíli máme 27 partnerů v Česku a 14 na Slovensku, což se ukazuje jako optimum. Hodně si navíc zakládáme na dlouholetém partnerství a někdy až osobních vztazích s našimi partnery.

Back to top button