Česko je e-shopovou velmocí
V České republice je nejvíce e-shopů na obyvatele v celé Evropě. Podle odhadů bylo na konci roku 2020 v provozu 45 000 e-shopů a obrat elektronického obchodu se meziročně zvýšil téměř o 20%, uvádí společnost Colliers International v zprávě „ExCEEding Borders | Retail CEE-17“ – maloobchod v době pandemie“.
Pandemie COVID-19 narušila fungování i rozvoj maloobchodních realitních trhů nejenom v zemích CEE-17, ale po celém světě. Vládní omezení uvalená na provoz obchodů, služeb, gastronomie, zábavy a volného času vedla k dynamickému růstu prodeje elektronického obchodování a ke změnám v chování spotřebitelů. Omezení přispěly také v porovnání z poloviny roku 2020 k 20–45% (v závislosti na zemi) poklesu návštěv v nákupních centrech.
Poté, co Česká republika jako celek prošla první vlnou COVID-19 s neuvěřitelnými úspěchem, se maloobchodníci těšili na dohnání obchodu v podzimní a vánoční sezóně. Když druhá vlna v říjnu tvrdě zasáhla, vláda obnovila výjimečný stav a přijala strategii minimalizace sociálního kontaktu.
Jiný než podstatný maloobchod byl z velké části uzavřen, ale umožnil provozovat služby click & collect (kliknout a vyzvednout). Vzhledem k tomu, že poměrně velký počet maloobchodníků jsou poskytovatelé franšízy, možnosti jejich vlastních operací elektronického obchodování mohly být omezeny.
To vedlo k prudkému rozmachu e-shopů u nás. V České republice je nejvíce e-shopů na obyvatele v celé Evropě a podle Colliers zprávy se do konce 2020 odhaduje, že bude v provozu 45 000 e-shopů. Zpráva také z různých zdrojů odhaduje, že v roce 2020 meziročně obrat elektronického obchodu vzrostl o téměř 20 %. Velké e-shopy jako Alza.cz nebo Mall.cz se nyní snaží rozšířit sortiment zboží nabízeného spotřebitelům, nebo se spojují s dalšími maloobchodníky a nabízejí širší škálu produktů a služeb. Jsme si jisti, že možné prodloužení stavu nouze do roku 2021 to ovlivní i maloobchodní výkon tohoto roku.
Jen v Polsku a České republice bylo v první polovině roku 2020 nově založeno více než 5 000 on-line obchodů. Nyní je lze všechny provozovat jednotlivě, například pouze jako fyzický maloobchod, jako kombinaci obchodu plus 1 nebo 2 kanály, nebo možná využít všechny možnosti společně a poskytnout plnou „vícekanálovou“ nabídku. Zde maloobchod čelí výzvám nedávné historie, a to nejen díky pandemii.
Klíčová zjištění zprávy:
- V celém regionu střední a východní Evropy se podíl online prodeje značně liší od počátečních jednociferných čísel v některých zemích, až> 18% v České republice.
- Došlo k 20–45% poklesu počtu návštěvníků v nákupních centrech na základě údajů z poloviny roku 2020 ve srovnání se stejným obdobím roku 2019.
- Několik značek mělo debut na trhu: Yves Saint Lauren, Dsquared, Chanel v České republice, Hugo Boss v Albánii a Armani Beauty v Rumunsku.
- Pozorovali jsme také odchody obchodních řetězců z trhů, ale většinou se jednalo o dopady dřívějších rozhodnutí, jako např. stažení značky Tous z České republiky, Forever21 z obojí České republiky a Bulharska, Camaieu z České republiky, Polska, Maďarska a Slovenska, a také obchodního řetězce River Island z Estonska a Lotyšska.
- Když srovnáváme krizi COVID-19 s recesí po globální finanční krizi, zaznamenal maloobchodní prodej v mnoha případech silné oživení ve tvaru písmene V
- Trhy práce v regionu střední a východní Evropy, stejně jako kupní síla, se zdá být tentokrát v mnohem lepší kondici než před deseti lety
- Prudký nárůst spotřebitelské aktivity v elektronickém obchodování se stal základním prvkem probíhající transformace maloobchodního sektoru