Daimler Trucks věří jen elektřině a vodíku
Mercedes-Benz Trucks vsadil všechno na elektrický pohon. A to jak ten zajišťovaný bateriemi, tak i na vodíkový. Už v roce 2023 má vyjet do testovacího provozu reálný vodíkový kamion. Techniku představil u konceptu GenH2 Truck s dojezdem až 1000 km.
Zatímco někteří výrobci nákladních vozidel vzali cestu k bezemisním pohonům přes CNG či LNG, Daimler Trucks a jeho značky Mercedes-Benz, Fuso a Freightliner jdou výhradně elektrickou cestou: „Soustředíme se na technologie akumulátorů a vodíkových palivových článků, které mají opravdu neutrální bilanci lokálních emisí CO2. Čím lehčí náklad a čím kratší vzdálenost, tím spíše se budou používat akumulátory. Čím těžší náklad a čím delší vzdálenost, tím spíše budou upřednostňovány palivové články,“ shrnuje Martin Daumm, předseda představenstva společnosti Daimler Truck AG a člen představenstva společnosti Daimler AG.
Reálný vodík na 1000 km
I když Mercedes-Benz GenH2 Truck vypadá zepředu hodně futuristicky, ukrývá reálnou techniku pohonu na palivové články. Vývojáři pro něj vzali za základ vlastnosti konvenčního vozidla pro dálkovou dopravu Actros (je to na něm vidět), a to především z hlediska tažné síly, dojezdu a výkonnosti. Sériová varianta studie GenH2 Truck nabídne při celkové hmotnosti 40 tun užitečnou hmotnost 25 tun.
Daimler Trucks preferuje kapalný vodík (LH2 – Liquid Hydrogen), protože v porovnání s plynným vodíkem má výrazně vyšší hustotu energie na jednotku objemu. Vodík bude skladován ve dvou nádržích z ušlechtilé oceli, které jsou tvořeny dvěma do sebe vloženými válcovými zásobníky, jež jsou vzájemně spojeny a vakuově izolovány. Každá z nich pojme 40 kg vodíku a vozidlu zajistí dojezd až 1000 km.
Systém palivových článků vyrábějících elektřinu bude v sériové variantě poskytovat nejvyšší výkon 2 x 150 kW, sada akumulátorů k tomu po omezenou dobu přidá navíc až 400 kW. Ta má sice relativně nízkou kapacitu 70 kWh, jejím účelem ale není pokrytí spotřeby energie, nýbrž zvyšování výkonu palivových článků v některých jízdních režimech. Například při akceleraci nebo jízdě s plně naloženou soupravou do stoupání. Samotný pohon vozidla obstarávají dva elektromotory s trvalým výkonem 2x 230, resp. maximální 2x 330 kW a točivým momentem 2x 1577, resp. 2x 2071 N.m.
Elektrika na delší cesty
Druhým představeným konceptem byl čistě bateriový Mercedes-Benz eActros LongHaul, který je stejně jako vodíkový truck určený pro dálkovou dopravu. Nová generace baterií mu zajistí dojezd až 500 km. Na první pohled to není moc, proti tomu však stojí vysoká energetická hospodárnost a nízké náklady na energii. Navíc část dálkové dopravy v praktickém provozu dopravců nevyžaduje ohledně vzdálenosti delší dojezd než cca 500 km. Zároveň se také předpokládá, že řidič využije povinnou 45minutovou přestávku po 4,5 hodinách jízdy k rychlému nabití na další cestu. Se sériovou vozu výrobou se počítá od roku 2024.
Již příští rok
Ještě blíž je zahájení sériové výroby elektrického modelu eActros, který se od podzimu 2018 intenzivně testuje u vybraných zákazníků. Primárně je určený pro městskou distribuci a dopravu, čemuž odpovídá dojezd 200 km. Sériově vyráběný eActros navíc dosavadní prototyp v některých bodech – například v dojezdu, výkonu a bezpečnosti – ještě překoná. Výrobce slibuje že bude na úrovni konvenčního Actrosu rovněž z hlediska užitečné hmotnosti. eActros bude uveden ve verzích se dvěma nebo třemi nápravami. Daimler Trucks bude tato vozidla nabízet jako součást komplexního ekosystému, který bude zahrnovat také poradenství v oblasti elektromobility. Klienti obdrží například analýzy tras, přehled možných subvencí, podporu při začlenění vozidla do provozu vozového parku a návrhy vhodných řešení nabíjecí infrastruktury.
Příští rok se také představí elektrická verze Econicu, která do výroby zamíří v roce 2022.