Eurowag je připravený na elektromobilitu
Společnost W. A. G. Payment Solution nabízí firmám kompletní řešení správy fleetu s alternativními pohony. Do navigace Sygic zase připravila novou na trhu unikátní funkcionalitu určenou pro majitele elektrických aut.
Eurowag je sice značka spojovaná především s nákladními automobily, díky akvizici společnosti Princip s její vlajkovou lodí, telematickým softwarem Webdispečink, má dnes na trhu osobních fleetů více než 10% podíl. Na blížící se nástup elektromobility Eurowag zareagoval založením nové divize eMobility, která pro firmy připravila komplexní balíček služeb. Ten zahrnuje nejen telematiku, ale také poradenskou činnost. Zkušenosti Eurowag získal díky správě elektrických aut firmám jako jsou PRE, Car4Way nebo Moneta.
Hodí se zkušenosti se CNG
Při vývoji telematiky pro elektroauta, mezi než se řadí i plug-in hybridy, Eurowag využil znalosti ze správy CNG aut. „Ta totiž mají podobně jako plug-in hybridy dva systémy paliv,“ vysvětluje Petr Füzék, víceprezident divize eMobility. Eurowag v současné době nabízí dva typy zařízení pro sběr dat z elektrických vozidel. Pevné řešení (jednotka Vetronics 711) vyžaduje pevnou instalaci do vozidla, druhé přenosné řešení se zasouvá do OBD sběrnice vozidla. První má výhodu v mnohem širším sběru dat, druhé jich čte sice méně, je ale snadno instalovatelné.
„Již brzy představíme přenosné rozměrově ještě menší zařízení bez SIM karty, které bude posílat data do mobilního telefonu uživatele,“ popisuje třetí variantu Petr Füzék. Díky tomu, že si Eurowag vyvíjí jak hardware, tak i software přímo v České republice, dokáže upravit produkt zákazníkovi na míru a zajistí mu plnou podporu v češtině. Telematika od Eurowagu si dokáže v rámci jednoho fleetu poradit se všemi typy alternativních pohonů a umí data z nich sjednotit. Navíc vyhodnocování dat Eurowag dokáže nabídnout i třetím stranám, třeba leasingovým společnostem. A to po celé Evropě.
Vyúčtuje dobíjení
„Jednou z hlavních z hlavní předností využití telematiky elektrifikovaných aut je sledování a vyúčtování dobíjení – na veřejných stanicích různých poskytovatelů, v práci, ale i v domácnosti,“ upozorňuje Petr Füzék. Jak se dnes ukazuje, cca 85 % dobíjení probíhá hlavně doma, nebo ve firmách. Jen asi 15 % dobíjení probíhá na veřejných stanicích. Telematika od Eurowagu umí ze stavu baterie určit a vyreportovat spotřebu elektřiny při nabíjení bez nutnosti využití chytré dobíjecí stanice. U elektroaut je také mnohem důležitější mít přehled o stavu nabití, resp. dojezdu. I s tímhle si nový modul služby Webdispečink nazvaný eFleet poradí.
„Firmám, které chtějí přejít na alternativní pohony, dokážeme na základě analýzy provozních dat jejich aut poradit nejvhodnější řešení,“ popisuje Petr Füzék další důležitou službu, kterou Eurowag poskytuje. Pokud už se firma rozhodne pro elektrické auto, umí jejich specialisté analyzovat, jak a zda se vůbec auto používá. Ze zatím nabytých zkušeností se totiž ukazuje, že chování lidí se vůči těmto autům v průběhu času dost mění – například prvotní obavy z krátkého dojezdu velmi rychle opadávají a vozy jsou využívány na stále delší trasy.
Elektromobilita v navigaci
Eurowag po akvizici slovenské společnosti Sygic, jejíž mobilní navigační aplikace jsou vůbec nejstahovanější pro obě hlavní mobilní platformy po celém světě, připravil pro vlajkový produkt Sygic Navi unikátní modul nazvaný EV režim (určený pro řidiče elektrických a hybridních vozidel). Ten ocení uživatelé elektrických automobilů. Na rozdíl od ostatních navigací, které obvykle pomáhají jen vyhledat základní informace o nabíječkách, řešení od Eurowagu, resp. Sygicu pracuje s online daty přímo z dobíjecích stanic. Uživatel má tak přístup například k informacím o obsazenosti zhruba 150 000 dobíjecích stanicích po celé Evropě (zhruba polovina všech stanic) Toho může řidič využít především při delších i zahraničních cestách elektrovozem. V Česku Sygic nabízí pokrytí primárně na stanicích PRE, časem by se ale měly připojit i další velcí hráči.