Silniční doprava

GasNet otevřel první mobilní LNG stanici v ČR

Řidiči ji najdou v Klecanech v areálu Volvo Renault Truck Centrum v těsné blízkosti dálnice D8. Plnohodnotná mobilní stanice během pár minut naplní nádrže vozům Iveco, Scania i Volvo.

Společnost GasNet patří k největším propagátorům pohonu na LNG v Česku. V posledním období pomáhala hned několika firmám s testováním vozu na toto palivo. Naposledy jejich služeb využívala společnost Helicar, která si u nás jako první pořídila LNG vozidlo značky Volvo. I ta už bude moci využít mnohem komfortnější plnění, které zajistí mobilní plnicí stanice od španělské firmy HAM. A nebudou ani muset jezdit jinam.

Stanice splňuje veškeré bezpečnostní předpisy, včetně ČSN ISO EN 16924 (FOTO: MŠ)

Strategické místo

První v Česku instalovaná mobilní stanice firmy GasNet totiž stojí v areálu Truck Centra Praha-Sever značky Volvo a Renault v Klecanech u Prahy (areál PEMA) jen pár metrů od původní stanice. To se nachází v těsné blízkosti dálnice D8 a poblíž velkého logistického parku. Na první pohled vypadá plnička jako běžná cisterna, nicméně nabízí plný komfort tankování srovnatelný s pevnou stanicí. „Jedná se o druhou generaci mobilní plnicí stanice od španělské firmy HAM,“ vysvětluje nám Ladislav Pivec ze společnosti GasNet při prohlídce. Stanice splňuje veškeré bezpečnostní předpisy, včetně ČSN ISO EN 16924, což je speciální norma na plnící stanice LNG.

Do plna i pro Volvo

„Kapacita cisterny je 56 kubíků, za hodinu zvládne natankovat až 6 aut a vydržet by měla až na 60 tankování,“ vypočítává Ladislav Pivec. Velkou výhodou této stanice je skutečnost, že dokáže natankovat i Volvo, jehož technologie potřebuje studenější LNG než Iveco či Scania. Stanice je vybavena takzvanou on-line saturací, obsahuje totiž nejstudenější LNG vhodné pro Volvo. „Pokud přijede Iveco nebo Scania, LNG se pro ně automaticky předehřeje,“ vysvětluje Ladislav Pivec. Proto je na obslužném panelu speciální ovladač v modrém poli s nápisem Extra studené LNG / Pouze pro Volvo. Zároveň zde nechybí ani odtlakovací hadice, kterou při překročení určité hranice tlaku plynu v nádrži vozidla (vzniká přirozeným odpařováním LNG) potřebují vozy Iveco a Scania. U Volva se tak děje přímo prostřednictvím plnicí hadice.

Do deseti minut je hotovo

Po krátkém testování je nyní stanice v plném provozu. Pro demonstraci tankování při naší návštěvě posloužilo Iveco Stralis NP firmy ROVOLOGISTIK CZ Group, SE, které jezdí pravidelnou linku pro ŠKODA AUTO a.s. z Mladé Boleslavi do Kasselu. Jakmile auto projede v těsné blízkosti stanice, fotobuňka umístěná na cisterně spustí automatický ofukovaní plnicí pistole teplým vzduchem. „To zvyšuje komfort užívání, protože řidič si pomocí vzduchové pistole očistí pouze plnicí hrdlo u svého vozu,“ upozorňuje na další technickou přednost této plničky Ladislav Pivec.

Před připojením hadice do nádrže řidič nejprve dojde k platebnímu terminálu. Ten je na začátku návěsu a dostane se k němu přes branku, kterou si otevře pomocí tankovací karty GasNet. Díky této kartě zároveň provede i autorizaci tankování. „Vydávat budeme vlastní karty GasNet, do budoucna se ale počítá i s možnostmi placení s mezinárodními fleetovými kartami,“ říká Ladislav Pivec. Autorizace platby probíhá on-line a jakmile je tankování schváleno, má řidič tři minuty na to, aby zvedl plnicí hadici a další tři minuty, aby zahájil samotné plnění. Co má dělat, mu radí displej na ovládacím panelu v českém jazyce. Samotné plnění LNG je neuvěřitelně rychlé, během šesti minut jsou nádrže plné (až 300 kg). Při plnění musí řidič z bezpečnostních důvodů po 30 sekundách mačkat tlačítko bdělosti, jinak se plnění přeruší. Celé tankování nezabere ani 10 minut. GasNet si v současnosti účtuje 25,40 Kč s DPH za kg LNG.

Non stop provoz

Areál s plničkou v Klecanech je přes týden otevřený od 7 do 20 hodin, v sobotu od 7 do 15 hodin. Pokud řidič přijede mimo uvedené časy, zavolá na ostrahu, která mu otevře vjezdovou bránu. Zpočátku budou u tankování přítomní lidé z firmy GasNet, kteří budou postupně proškolovat řidiče. I během této reportáže prošlo školením hned pět řidičů.

Zdroj
Michal Štengl

Přečtěte si také

Back to top button