Iniciativa Za autobusy: vláda kašle na zájezdové dopravce
Pandemií zasaženým poskytovatelům nepravidelné autobusové dopravy se stále nedostalo žádné pomoci od vlády. Kvůli COVID-19 přišly o hlavní sezónu a nejistý je i výhled na podzim.
Iniciativa Za autobusy a sdružení ČESMAD jednaly na konci července s premiérem i ministrem dopravy Karlem Havlíčkem. Andrej Babiš přislíbil malým a středním poskytovatelům nepravidelné autobusové dopravy, že se bude jejich situací společně s ministrem dopravy zabývat. Na konkrétní kroky ale podnikatelé stále čekají. Silně ohrožené jsou navíc i podzimní zakázky, od kterých si dopravci slibovali alespoň mírné zlepšení již tak kritické situace, ve které se nacházejí.
„Už nyní nám chodí storna od firem, které jsme měli dopravovat například na teambuildingy. Všichni se bojí, že opět přijdou opatření a nebude možné vyjet, tak akce preventivně ruší. Rozhodly se tak i opravdu velké společnosti. To jsou špatné zprávy ne pouze pro jednoho dopravce, ale pro více firem napříč kraji. Stále častěji navíc slýcháme, že se na podzim nebudou konat ani školní akce, jako jsou adaptační pobyty či školy v přírodě, o výletech či vzdělávacích exkurzích nemluvě,“ upozornil Jiří Vlasák, zakladatel iniciativy Za autobusy.
„Individuální turistika funguje, mnoho lidí se nebojí létat na dovolenou, ale organizátoři společných akcí z řad firem, úřadů či školských zařízení nechtějí jít do rizika opětovného rušení, a tedy finančních ztrát i zbytečně zmařené práce. Nepravidelná přeprava osob je jeden z nejvíce postižených oborů s nejtěžšími důsledky pro její provozovatele, často malé rodinné firmy, ovšem s obrovskými náklady,“ dodal.
Přitom právě k následujícím dvěma měsícům se dopravci upínali.Červnový průzkum mezi firmami z oboru ukázal, že více než polovina dopravců očekává, že se jejich provoz vrátí na úroveň před epidemií do 12 měsíců. Téměř desetina do půl roku. Již nyní je ale jasné, že i tyto zdánlivě pesimistické odhady dopravců byly naopak příliš optimistické.
Průzkum zároveň zmapoval katastrofální situaci, ve které se odvětví po koronavirové krizi nachází. 4 z 10 dopravců již v době jeho vyplňování došly finanční rezervy. Skoro 90 % z nich pak odhadovalo, že se tak stane nejpozději v následujících šesti měsících.
Iniciativa má již nyní informace o některých dopravcích, kteří s dopravou končí a také od těch, kteří začínají autobusy „vracet“ leasingovým společnostem. I v tomto případě ale bude dopravce jako soukromá osoba nadále dlužit i několik milionů korun za jeden autobus, protože při jeho koupi je nucen podepsat směnku na vlastní osobu. Celý proces pak může trvat i další rok, než leasingová společnost autobus pod cenou prodá a dopravci složí konečné účty.
Iniciativa Za autobusy a sdružení ČESMAD jednaly na konci července s premiérem i ministrem dopravy Karlem Havlíčkem. Andrej Babiš přislíbil malým a středním poskytovatelům nepravidelné autobusové dopravy, že se bude jejich situací společně s ministrem dopravy zabývat. Na konkrétní kroky ale podnikatelé stále čekají. Silně ohrožené jsou navíc i podzimní zakázky, od kterých si dopravci slibovali alespoň mírné zlepšení již tak kritické situace, ve které se nacházejí.
„Už nyní nám chodí storna od firem, které jsme měli dopravovat například na teambuildingy. Všichni se bojí, že opět přijdou opatření a nebude možné vyjet, tak akce preventivně ruší. Rozhodly se tak i opravdu velké společnosti. To jsou špatné zprávy ne pouze pro jednoho dopravce, ale pro více firem napříč kraji. Stále častěji navíc slýcháme, že se na podzim nebudou konat ani školní akce, jako jsou adaptační pobyty či školy v přírodě, o výletech či vzdělávacích exkurzích nemluvě,“ upozornil Jiří Vlasák, zakladatel iniciativy Za autobusy.
„Individuální turistika funguje, mnoho lidí se nebojí létat na dovolenou, ale organizátoři společných akcí z řad firem, úřadů či školských zařízení nechtějí jít do rizika opětovného rušení, a tedy finančních ztrát i zbytečně zmařené práce. Nepravidelná přeprava osob je jeden z nejvíce postižených oborů s nejtěžšími důsledky pro její provozovatele, často malé rodinné firmy, ovšem s obrovskými náklady,“ dodal.
Přitom právě k následujícím dvěma měsícům se dopravci upínali.Červnový průzkum mezi firmami z oboru ukázal, že více než polovina dopravců očekává, že se jejich provoz vrátí na úroveň před epidemií do 12 měsíců. Téměř desetina do půl roku. Již nyní je ale jasné, že i tyto zdánlivě pesimistické odhady dopravců byly naopak příliš optimistické.
Průzkum zároveň zmapoval katastrofální situaci, ve které se odvětví po koronavirové krizi nachází. 4 z 10 dopravců již v době jeho vyplňování došly finanční rezervy. Skoro 90 % z nich pak odhadovalo, že se tak stane nejpozději v následujících šesti měsících.
Iniciativa má již nyní informace o některých dopravcích, kteří s dopravou končí a také od těch, kteří začínají autobusy „vracet“ leasingovým společnostem. I v tomto případě ale bude dopravce jako soukromá osoba nadále dlužit i několik milionů korun za jeden autobus, protože při jeho koupi je nucen podepsat směnku na vlastní osobu. Celý proces pak může trvat i další rok, než leasingová společnost autobus pod cenou prodá a dopravci složí konečné účty.
Návrhy iniciativy Za autobusy pro řešení situace
- Kompenzace na sedadlo a den (tak jako pro ubytovací zařízení na pokoj a noc), a to za období od 14. 3. 2020 do 30. 6. 2020.
- Mnoho zájezdových dopravců z 80 až 100 procent stále stojí a často mají na autobusy uzavřené leasingové smlouvy, oba tyto faktory je paradoxně diskvalifikují z přidělení úvěru COVID. Navrhujeme proto zavést státem 100% garantovanou půjčku s ročním úrokem 3 %, max. ve výši 25 % obratu v roce 2019, s odkladem splátek na jeden rok a délkou splácení max. 6 let
- Snížení DPH z 21 % na 10 % u vnitrostátní nepravidelné přepravy osob, tak jako je tomu u linkové dopravy.
- Stejná silniční daň pro pravidelnou i nepravidelnou přepravu osob.
- Zdanění mezinárodní přepravy osob na stejnou výši jako u vnitrostátní pravidelné a nepravidelné přepravy osob – 10 %
- Snížení dotace u linkové dopravy pro vybrané skupiny obyvatel (děti, studenti do 26 let a občané nad 65 let) ze 75 % na cca. 40 % a zavedení stejné dotace u nepravidelné přepravy osob pro stejně definované skupiny obyvatel.