Metoda Prodator vstoupila na český trh
Metoda Prodator vstoupila na český trh. Dopravci v celé Evropě se potýkají s výrazným nedostatkem řidičů. Metoda Prodator, která se doteď specializovala zejména na zajišťování českých pracovníků na specializované pozice, jako jsou například obchodníci, operátoři výroby, automechanici, elektrikáři a řidiči vysokozdvižných vozíků nebo skladníci, se rozšiřuje o garantovaný nábor řidičů.
Společnost Prodator Marketing, která službu Prodator zajišťuje, vymyslela způsob, jak řidiče získat, přičemž její specifická metoda se již osvědčila v jiných profesích. Firma má za sebou v Evropě v rámci pilotní fáze i řadu úspěšných projektů zaměřených na získávání řidičů. Teď projekt s akcentem na nábor řidičů odstartoval naplno.
Michal Mikulášek, Founder & CEO společnosti Prodator Marketing, uvádí: „Vyvinuli jsme specifickou metodu Prodator splňující určité parametry, máme na ni ochrannou známku v rámci celé EU. Nejsme personální agentura. V rámci náboru přes sociální sítě, kdy využíváme vlastní specifické funkční postupy, dokážeme zajistit klientům lokální řidiče, a to za relativně nízkou částku. Záleží na složitosti pozice, ale v průměru jde o 20 tisíc korun za řidiče. Garantujeme, že najdeme 3 řidiče do 30 dní a když ne, pracujeme zadarmo.“
Přeplácení řidičů, neefektivní reklamy
Na jednáních Michal Mikulášek firmám vysvětluje, že řidiči ve skutečnosti nechybí, jen leckdy dělají jinou práci. „Jen v ČR je několik nižších stovek tisíc zaregistrovaných kamionů, ale mnohé z nich nemá kdo řídit. Řidiči si tedy mohou vybírat, kde budou pracovat, často jsou firmami přepláceni. Zaměstnavatelé se je snaží získat, reklamami ale mnohdy cílí tam, kde řidiči moc nejsou, tedy například na pracovní portály. Když řidič chce změnu, často se o nové možnosti dozví od kolegy na parkovišti. Naše metoda je dlouhodobá a dokáže obsazovat klidně i pět osob měsíčně, což je pro zákazníka velké číslo,“ konstatuje Michal Mikulášek.
Dále podotkl, že majitelé firem jsou při prvním poslechu skeptičtí, protože se o nábory neúspěšně snaží dlouho. „Vždy říkáme jediné – nevěřte, ověřte,“ doplňuje Michal Mikulášek.
„V České republice podle našich informací chybí 15 tisíc a na Slovensku 5 tisíc řidičů. V Evropě aktuálně vzrostl počet chybějících řidičů na 465 tisíc. Do roku 2028 jich má chybět více než půl milionu. Populace stárne, zkušení řidiči odcházejí do důchodu, mladé práce řidiče kamionu často neláká,“ uvádí Michal Mikulášek.
Další řešení: autonomní provoz
Vít Votroubek, generální ředitel společnosti PST CLC Mitsui-Soko a předseda představenstva Svazu spedice a logistiky České republiky, říká: „Nedostatek řidičů je problém v Evropě i v Americe. Na silnicích jsou neustále velké fronty kamionů a plno kamionů stojí u firem, protože jim chybí řidiči. Osobně jako největší recept na tuto situaci vidím plně autonomní provoz. Kamiony na silnici by mohly jezdit například podobně jako autonomní VNA vozíky v úzkých uličkách ve skladech.“
A proč autonomní provoz v běžném provozu není blíže k realitě, když technologie existují? „Různé technologie sice jsou, ale podle mého názoru jde o právní problém, protože nikdo z technologických firem nechce převzít odpovědnost za nehody. Na druhou stranu vidíme, že v Americe jezdí autonomní taxíky, takže nějaká cesta třeba zatím jen pro provoz kamionů na dálnicích by mohla být,“ uzavírá Vít Votroubek.
Snižování vozových parků, menší zisky
Nedostatek řidičů na českém a slovenském trhu je obrovský. „Jako spediční firma spolupracujeme se stovkami dopravců a o nedostatku řidičů od nich slyšíme často. A když už jsou, ne vždy jde o kvalitní řidiče. Ty kvalitní se firmy snaží udržet, zejména nekvalitní často přecházejí mezi dopravci. V důsledku nedostatku řidičů dopravci snižují vozové parky, i když mají zakázky. Kvůli tomu nevydělávají tolik, kolik by mohli. Pokud budou mít dopravci více řidičů, práce pro ně je dost,“ sděluje Vít Mázdra, majitel a jednatel společnosti ViT Logistics.