Silniční doprava

Noteboom MANOOVR: nejnižší těžkotonážník

Holandský výrobce NOTEBOOM má ve své široké nabídce techniky pro přepravu těžkých a nadrozměrných nákladů model MANOOVR Multi-PL. Ten vyniká legislativním nápravovým zatížením až 12 tun v zemích EU, vynikající manévrovatelností a extra nízkou ložnou plochou 780 mm. V Česku značku NOTEBOOM zastupuje firma HESTI.

Hlavní předností návěsu MANOOVR MPL je extrémně nízká výška ložné plochy, která dosahuje pouhých 780 mm. V oblasti přepravy nadrozměrných nákladů, kde se počítá každý centimetr, je to obrovská výhoda proti klasické i modulární konstrukci těchto vozidel. Základem tohoto řešení je unikátní vertikálně umístěná nápravnice, která je uložena v ložisku s velkým průměrem. Vyniká také úhlem natočení náprav až 70° zajišťující skvělou manévrovatelnost návěsu. Každá nápravnice zároveň umožňuje maximální zdvih až 500 mm, což je zárukou skvělé světlé výšky zabraňující poškození návěsu a zabezpečuje jedinečnou průchodnost v terénu. Hlavně u dlouhé varianty s více nápravami takový zdvih dokáže vyrovnávat nerovnosti vozovky a zamezuje tak tomu, aby byla hmotnost nákladu v kritických chvílích přenesena na jednu nápravu.

Vrcholné provedení s Multidolly může mít až deset náprav a celkovou nosnost 150 tun (FOTO: Noteboom)

Úhel řízení až 70°

Poslední generace návěsu MANOOVR Multi-PL se může pochlubit úhlem řízení až 70 stupňů, což jí zajišťuje skvělou manévrovatelnost. Pro optimální chování návěsu lze jednoduše upravovat řízení jednotlivých náprav. Pro nastavení totiž není nutné, aby řidič lezl pod návěs, protože zajišťovací kolík je umístěn nad podlahou. Změna polohy zajišťovacího kolíku určuje, která z předních náprav bude řízena tahačem, nebo zda zůstane pevná či ji naopak budou ovládat zadní nápravy návěsu. Ať už je návěs vysunutý nebo zasunutý, dokonale kopíruje tahač, což se pozitivně odráží na nižším opotřebení pneumatik. Pokud se používá Multidolly, tak ta má samostatné hydraulické ovládání natáčení náprav zaručující optimální chování celého návěsu. Toto řešení také snižuje odpor vozidla, což se pozitivně odráží na spotřebě.

Velkou předností MANOOVR Multi-PL je nízká výška nákladové plochy 780 mm (FOTO: Noteboom)

Hydraulický labutí krk

Jednou z technických vychytávek je také možnost hydraulicky měnit poměr mezi zatížením točnice a prvních náprav. Slouží k tomu dva svislé válce v konstrukci krku, pomocí kterých lze 30ti tunový „labutí krk“ určený pro tahač 8×4 snadno upravit na 18ti tunový pro tahač 6×4. Pozornost byla rovněž věnována zlepšení ergonomie a bezpečnosti. Ovládací prvky jsou logické, jednoduché a centrálně umístěné pod labutím krkem. Důležitým bezpečnostním prvkem je stabilita návěsu, zejména u nákladů s vysokým těžištěm. Za normálních okolností je návěs za jízdy v 3bodové podpůrné poloze poskytující maximální kompenzaci mezi nápravami. Při nízkých rychlostech ji lze ale změnit na 4bodovou, což při nízkých manévrovacích rychlostech zvyšuje boční stabilitu. Toto hydraulické ovládání umožňuje mnohem bezpečnější manévrování s těžkým nákladem s vysokým těžištěm.

Hydraulicky ovládaný labutí krk umožňuje měnit zatížení točnice z 18 do 30 tun (FOTO: Noteboom)

Až 10 náprav a 150 tun

Návěs MANOOVR Multi-PL se nabízí se třemi až deseti nápravami v kombinaci s Multidolly. Vrcholem nabídky je model MPL-150-37(V) s maximálním zatížením 150 tun a nejvyšší rychlostí 80 km/h. Zejména v kombinaci s Multidolly představuje řada MPL zajímavou alternativu ke klasickým modulárním systémům. Velkou výhodou je i celková nízká hmotnost prázdného návěsu vzhledem k tomu, kolik toho uveze.

Převeze i bagr

MANOOVR může být vybaven korytem pro výložník stavebních strojů se šířkou 800, nebo 950 mm podle šířky návěsu 2740, resp. 2890 mm, díky němuž se snižuje celková výška nákladu. Pro přepravu stavebních strojů o hmotnosti až 80 tun Nooteboom vyvinul speciální rampy typu Heavy Duty, z nichž každá z nich samostatně zvládne bodové zatížení až 20 tun. Díky konstrukci a tvaru konců ramp je nájezdový úhel pouhých 10 stupňů.

Díky nájezdovým rampám lze převážet stavební stroje těžké až 80 tun (FOTO: Noteboom)
Back to top button