Prioritou je zdraví řidičů
Prioritou je zdraví řidičů. S poselstvím „Jít dál“ (Go far) Eurowag posouvá svůj přístup k podnikání nejen jako poskytovatel nástrojů pro efektivní přepravu zboží po celé Evropě, ale také jako aktivní člen komunity zaměřující se na zlepšení životních podmínek a zdraví řidičů. Jednou z nových iniciativ je i spojení se spolkem Loono.
Eurowag se dlouhodobě věnuje filantropickým a dobročinným aktivitám, které se soustřeďují především na sektor komerční silniční dopravy. „Jsme firma, která podniká ve službách pro komerční silniční dopravu, a snažíme se pomáhat právě v tomto oboru,“ vysvětluje Petr Hannsmann, specialista udržitelnosti a CSR ze společnosti Eurowag. Nejenže proto finančně podporuje organizace, které pomáhají řidičům a jejich rodinám, ale zároveň investuje do vzdělávání o bezpečnosti na silnicích a do technologických inovací. „Jít dál v životě je také věc zdraví, bezpečnosti, vzdělávání a inovací,“ dodává.
Zaměstnanci pomáhají
Interní projekt Philanthropy & You umožňuje zaměstnancům přispívat na charitu dle vlastního výběru, což je unikátní model firemní filantropie, vzniklý ve spolupráci s Nadací Via. „V roce 2023 jsme podpořili 275 charitativních a dobročinných aktivit ve 14 zemích a rozdělili 246 000 eur,“ dodává Hannsmann. Významná je také humanitární pomoc při katastrofách, jako bylo zemětřesení v Turecku či povodně ve Slovinsku.
Důležitou roli v kultuře společnosti Eurowag hraje i dobrovolnictví: „Podporujeme dobrovolnické aktivity našich českých zaměstnanců ve spolupráci s platformou Byznys pro společnost,“ pokračuje. V roce 2023 se zaměstnanci zapojili do aktivit, jako je pomoc v útulcích nebo organizace exkurzí pro seniory. Firma nyní hledá způsob, jak dobrovolnictví umožnit i zaměstnancům z jiných zemí, aby byla zajištěna jejich bezpečnost při libovolné dobrovolnické činnosti.
Spojení s nadacemi po Evropě
Eurowag buduje strategická partnerství v zemích, kde působí, a to s důrazem na sociální a environmentální oblasti. „Nejdelší historii má naše spolupráce s českou Nadací Truck HELP,“ připomíná Hannsmann. Ta podporuje rodiny a pozůstalé řidičů, kteří přišli o život při výkonu svého povolání. Podpora se soustředí také na bezpečnost na silnicích prostřednictvím rumunské Asociace Keep Hope Alive. V Maďarsku zase Eurowag formuje partnerství s organizací Skool, která se věnuje podpoře dívek a žen v technologickém sektoru. Vzdělávání a bourání stereotypů o působení žen a děvčat v IT na Slovensku je také cílem občanského sdružení Aj Ty v IT, kde navazuje na přínosnou spolupráci prostřednictvím dceřiné firmy Sygic, známé vývojem GPS navigací.
Odpověď na nedostatek řidičů
Sektor nákladní dopravy trpí chronickým nedostatkem řidičů, což je spojeno s náročnými pracovními podmínkami a zdravotními riziky. „V Česku chybí až 11 000 řidičů kamionů,“ cituje Hannsmann ze zprávy IRU (International Road Transport Union). Tento problém se odráží i ve zbytku EU, kde dohromady chybí téměř 230 000 řidičů, přičemž do roku 2028 by se číslo mělo ještě zdvojnásobit. Až 96 % řidičů tvoří muži, přičemž jejich průměrný věk v Evropě je 47 let. Třetina aktivních řidičů má dnes 55 let a víc a v následujících deseti letech pravděpodobně odejdou do důchodu. Prevence zdraví je tedy více než aktuální, protože řidiči většinu času sedí, často pracují sami a mají ztíženou možnost cvičit nebo zdravě jíst, což jen přispívá ke chronickým zdravotním problémům.
Eurowag vidí řešení v důrazu na zdravotní prevenci. Ve spolupráci se spolkem Loono, sdružujícím mladé lékaře, studenty medicíny a další profesionály, připravuje sérii workshopů zaměřených na zdraví, které jsou součástí projektu Movember. „Chystáme edukační kampaň pro řidiče zaměřenou na fyzické i mentální zdraví,“ dodává Hannsmann.
Eurowag věří, že tyto iniciativy nejen zlepší pracovní podmínky řidičů, ale také přispějí k jejich celkové pohodě a zdraví, což je klíčové pro udržitelné a efektivní podnikání.