Thermo King Advancer A: Rychlejší, efektivnější a s proměnným prouděním
Thermo King představil novu generaci návěsových chladicích jednotek řady Advancer A. Zásadní inovaci představuje mildhybridní 48V architektura zajišťující variabilní proudění vzduchu nezávislé na otáčkách motoru, nižší spotřebu a rychlejší ochlazení na požadovanou teplotu. Jako bonus přidává i menší servisní náklady a dva roky telematiky v ceně.
Řada Advancer A měla coby nástupce řady SLXi (ta se stále ještě vyrábí) světovou premiéru v loňského roku. Příchod na evropské trhy včetně toho českého, kde Thermo King zastupuje kolínská společnost PEK-TK, však zkomplikovala pandemie koronaviru. Prodej by se měl naplno rozjet během letošního roku.
Mildhybridní architektura
Zásadní konstrukční inovací řady Advancer A je mildhybridní architektura pohonu ventilátorů. Zatímco kompresor je i nadále přímo spojený se spalovacím motorem, ventilátory kondenzátoru a výparníku nově pohánějí elektronicky řízené elektromotory. Ty jsou napájeny ze 48V stejnosměrné soustavy. Podle výrobce je toto řešení energeticky o čtvrtinu úspornější než dosavadní systém pohonu řemenem, které pracuje ve dvou pevně daných režimech otáček spalovacího motoru, s nimiž byl mechanicky spojen pohon ventilátorů.
Precizní řízení proudění
Naproti tomu elektrický pohon u jednotek Advancer A je nezávislý na otáčkách spalovacího motoru, takže jejich řízením (regulační krok 100 m3/h) je možné v závislosti na typu přepravovaného zboží variabilně měnit proudění chladicího vzduchu napříč návěsem. K dispozici jsou čtyři základní režimy. Cargo ventilation, určený pro ovoce, zeleninu či květiny, je charakteristické vysokým proudem vzduchu s nízkým chladicím výkonem. Efficient cooling je vhodný pro přepravu mraženého zboží, které nevyžaduje takové proudění. First&Last mile speed zajišťuje co nejrychlejší ochlazení, a to jak po naložení, tak po častějším otevření tzv. multiple dveří. Longer trailers má zajistit optimální teploty i u zadních dveří u návěsů dlouhých až 15,6 m. Jak to funguje, se můžete podívat na následujícím videu.
Nejrychlejší pull-down
Thermo King ve svých materiálech uvádí, že díky mildhybridní architektuře dosáhnou jednotky Advancer A požadované teploty po prvním naložení zboží, tzv. pull-down, až o 40 procent rychleji než předchozí typ SLXi a než konkurence na trhu. Zároveň se může pochlubit až 30% úsporou paliva na jedné trase, resp. až pětinou celkovou úsporou. Vedle již zmíněné mildhybridní architektury k tomu přispívá i elektronické řízení otáček spalovacího motoru, kterým jsou osazeny dva ze tří nabízených typů jednotek Advancer A.
Měří i spotřebu
Tímto typem regulace nazvaným Eco Governor jsou vybaveny motory na typech A400 a A500, základní A360 má klasické solenoidové ovládání. Elektronika daleko precizněji řídí otáčky v závislosti na potřebě chladicího výkonu a množství proudícího vzduchu. Zároveň jsou jednotky jako vůbec první na trhu vybavené i měřením spotřeby paliva. Systém ji monitoruje za celou dobu přepravy, za hodinu, ale i celkově. Součástí jsou i senzory v nádrži, které hlídají množství nafty a v případě prudkého poklesu či nízké úrovně dokážou vyslat alarm. Údaje o spotřebě se zaznamenávají a mohou být odeslány prostřednictvím telematiky.
Snížení spotřeby paliva přináší i méně emisí CO2, resp. škodlivin, jejichž úroveň je na poloviční hodnotě povoleného maxima nejnovějších emisních norem NRMM Stage V.
Nové ovládání
Advancer dostal jiný ovládací panel s ochranou IP69K zajišťující perfektní pracho- i vodotěsnost a odolnost proti vibracím a dosud největším barevným displejem s vysokým rozlišením. Cesta ke všem informacím a funkcím vede přes maximálně pět stisků velkých a podsvícených tlačítek. Výrazně se také zrychlilo spuštění ovládacího panelu. Samozřejmostí je stažení všech provozních dat s historii až jeden rok (dle EN 12830), v případě alarmů dokáže i poradit, co je třeba dělat.
Nižší TCO
Při vývoji byl také kladen důraz na snížení servisních nákladů. Dobrou zprávou je servisní interval 3000 motohodin. Z konstrukce zmizelo 37 položek vyžadujících servis a jednotka má o 38 % méně hardwarových částí. Třeba výměna vzduchového filtru zabere o 60 % méně času než dřív. Celkově by měly být servisní náklady nižší ve srovnání s předchůdcem skoro o 30 %.
Dva roky spojení
Na trh uvedené jednotky A360, A400 a A500 jsou v první fázi určené pro jednoteplotní návěsy, verze pro multitempy by měly přijít v průběhu letošního roku. Každá jednotka je z výroby osazená telematickou jednotkou BlueBox, s niž zákazník získá dvouletý bezplatný přístup k telematické platformě TracKing. Využívat může aplikaci Connected Solutions Mobile Apps, sbíraná data lze sdílet s externími platformami všem funkcím a u jednotek A400 a A500 telematika umožňuje obousměrnou komunikaci.
Připravena na elektrickou budoucnost
Nová architektura jednotky je vedle stávajícího naftového pohonu připravena i na alternativy v podobě generátorů na nápravách, bateriového napájení či instalaci solárních panelů. Samozřejmostí je i externí elektrické napájení odstavených návěsů.
Elektrifikace je obecným trendem i u menších jednotek. Thermo King má v nabídce plně elektrickou jednotku E-200 určenou pro střední dodávky a malé nákladní vozy. Své uplatnění najde ale především u nastupující generace plně elektrických dodávek, kterých se na trhu objevuje čím dál víc.