Silniční doprava

TIP Trailer Services: Nejistota ohledně dodání a cen techniky

TIP Trailer Services Czech Republic s.r.o. je největším poskytovatelem pronájmu dopravní techniky u nás. Stav objednávek společnosti u výrobců tedy poměrně přesně vystihuje situaci na trhu tahačů a návěsů. 

Martin Lang, manažer TIP Trailer Services pro ČR a SR nám komentoval nejpalčivější otázky nákupu z hlediska společnosti i klientů. 

Martin Lang, manažer TIP Trailer Services

Jak máte zabezpečené dodávky tahačů? 

Pravidelně každý kvartál objednáváme nějaké množství tahačů u výrobců jako je MAN, Volvo, DAF, MB nebo Iveco. Některé objednávky výrobci potvrdí a některé ne. Na příští rok máme aktuálně potvrzeno asi 250 tahačů a předpokládáme, že do konce roku dojde k potvrzení dalších kusů. Všechny tahače, které nám byly letos dodány, byly již určeny pro konkrétní zákazníky.  

Jak dlouho dopředu je nyní vhodné začít vyřizovat pronájem? 

V současné situaci doporučujeme začít projednávat pronájem tahačů třičtvrtě roku dopředu. U některých výrobců máme již potvrzené ceny a kvartály dodání v průběhu příštího roku. Na tato vozidla již máme sestavený ceník služeb a můžeme podepsat smlouvu na pronájem již nyní. Když například v červnu příštího roku končí někomu operativní leasing, může si dnes smluvně zajistit vozidlo, u kterého máme potvrzené dodání ve druhém kvartálu. V případě dřívějšího dodání, kdyby se stará a nová smlouva překrývaly, může nový vůz na ukončení staré u nás počkat. Vše je otázkou dohody.     

Poptávka po tahačích stále převyšuje možnosti výrobců

Co když vám potvrzenou techniku nakonec nedodají?

Pro tyto případy máme určitou kvótu tahačů objednaných spekulativně, jinými slovy na sklad bez zákazníka, abychom měli alternativu. Složitější je situace u návěsů. Došlo k velkému zdražení až o 30 procent. Návěsy spekulativně nejspíš na 2023 neobjednáme. Téměř všichni výrobci objednávky umožňují, ale například s doložkou na ocel. Takže nemůžeme jako u tahačů dlouho dopředu garantovat cenu pronájmu. V návaznosti na to nemohou naši klienti na objednané návěsy tendrovat nové zakázky, protože by jim mohla celá kalkulace padnout. Je to dominový efekt. Jsou prognózy, že rok a půl až dva roky ceny spadnou, ovšem ne na úroveň před válkou. 

Obměnu návěsů ve vozových parcích zpomaluje zdražení

Jak se zdražení návěsů promítá do vašeho obratu?

Z důvodu zdražení si zákazníci drží starší návěsy a prodlužují smlouvy. To se následně projeví na prodeji použitých návěsů. Bude jich nedostatek a ceny pravděpodobně ještě vzrostou. Samozřejmě, pokud bude klient chtít, objednáme techniku podle jeho specifikace, ale bez garance ceny do doby doručení.

Vraťme se k tahačům. Mohou v této situaci nějak pomoct alternativní pohony? 

LNG a CNG jsme v rámci celé TIP Group vypustili z nabídky. Považujeme je za slepou ulici, do které jsou dopravci tlačeni od svých koncových zákazníků. Skupina ale rozhodla o rozšíření nabídky na elektro tahače. V Německu již řešíme konkrétní poptávky, ale ti mají dotace a nájemné vyjde zhruba na polovinu než v ČR. Takže alternativní pohony ano, ale ne plynové. Stěžejní stále zůstává nafta, která jako jediná na dálkovou přepravu funguje.  

Zdroj
Luděk Kortus

Přečtěte si také

Back to top button