Silniční doprava

Základem je pravidelná kontrola 

Základem je pravidelná kontrola. Pneumanagement je často opomíjenou položkou v nákladech dopravních společností. Jeho správné podchycení však dokáže ušetřit statisíce, u velkých firem i miliony. S Petrem Michaličkou ze společnosti Antwell (dříve JP Spedition) jsme si povídali o jejich přístupu i více než dvacetileté zkušenosti na tomto poli.

Co je vlastně pneumanagment? 

Je to sice stokrát omílaná pravda, ale základem správné péče o pneumatiky je pravidelná kontrola. Doporučujeme ji provádět alespoň jednou za dva měsíce, maximálně pak po třech měsících. To je naprostá alfa a omega pro co nejdelší životnost pneumatiky. V Antwellu máme vlastní systém Antwell Tyre Management na kontrolu, péči a vyhodnocení pneumatik. Tento propracovaný systém komplexní správy pneumatik, určený pro malé i velké dopravní firmy, je založený na pravidelné kontrole a jejich přesné evidenci. Při samotných kontrolách se zaměřujeme na správné tlaky, opotřebování běhounu, ale i optickou kontrolu bočnic pneumatik. Zároveň se ale zaměřujeme i na drobné trhliny na boku, ty totiž mohou být fatální a vést k destrukci pneumatiky, která vždy vytváří potenciálně nebezpečnou situaci a náklady na samotný breakdown v zahraničí jsou drastické.

Jak dnes vybrat tu správnou pneumatiku? 

Díky tomu, že nemáme žádnou jednostrannou vazbu na výrobce pneumatik, dokážeme zákazníkům nabídnout ten nejvhodnější produkt pro jejich potřeby z celého portfolia výrobců. Není jedna pneumatika, která by byla za každých okolností tou nejvhodnější volbou. Zaleží na mnoha faktorech, jako například na typu dopravy, tonáži, míře rizika poškození apod. Ve vlastní flotile v MKD jezdíme převážně na Michelinech X-Multi, se kterými máme dlouhodobě výborné výsledky. Dále na našich vozidlech najdete značky jako BF Goodrich nebo Continental.

To, že pneumatiky mají výrazný vliv na spotřebu PHM a CO2, jsme si dlouho vědomi. Je to jeden z těch faktorů, které dokážeme ovlivnit. Snažíme se tak řidiči vytvořit optimální podmínky pro dobrou spotřebu a přírodě pomoci s emisemi.

Jak hodnotíte pneumatiky z Asie?

Asi tak jako ve všech odvětvích se nám dnes na poli pneumatik objevují značky z různých koutů světa. Asie zde hraje samozřejmě prim. Bohužel výrobců je nepřeberné množství, a to opravdu v různých kvalitách. Někteří na evropském kontinentu zažijí jen jepičí život, změní název nebo omezí portfolio dodávaných plášťů. Potkáváme se s tím dnes a denně v našem pneuservisu. My hledáme přímo na asijském kontinentu výrobce, který je zde dlouhodobě stabilizovaný a dodává i do prvovýroby. Takové produkty vždy nejdříve testujeme na vlastní technice. Zajímá nás odolnost, nájezd, kvalita, nyní i emisní normy, ale i portfolio nabízených rozměrů. Antwell Tyre Management nám poskytne výsledky nájezdu a ty pak můžeme porovnat s evropskými lídry. Jeden z těchto výrobců nás zaujal. Zatím se zdá jako velice vhodná alternativa nejen k low-cost třídám, ale svými výsledky atakuje i prémiové pneumatiky. Při vstupní ceně okolo 60 % proti prémiovým třídám se stává velmi zajímavou volbou nejenom pro návěsovou techniku. Spolu se správnou péčí tak dokážeme výrazně snížit náklady na pneukilometr.

Jak byste mě jako fleet manažera, resp. majitele firmy přesvědčil, abych využíval vaši službu pneumanagementu?

Jeho použití dokáže nejen na maximum využít potenciál pneumatiky, ale zvyšuje i bezpečnost. Umí ale i výrazně usnadnit život fleetovému manažerovi při plánování nákupu nových pneumatik. Antwell Tyre Management totiž dokáže na základě sbíraných dat a poměrně složitých predikčních algoritmů docela přesně predikovat dobu, kdy bude třeba konkrétní pneumatiky vyměnit za nové. Pneumanagement je mravenčí práce, která nikdy nekončí a kde na konci je vlastně jen správně sjetá pneumatika s maximálním možným nájezdem. 

Zdroj
Redakce
Back to top button