Testy užitkových vozidel

Renault Master 4×4: furgon do terénu

Testovali jsme Renault Furgon 4×4 v nejdelší verzi L4 se střední střechou H2 s jednomontáží vzadu, motorem 2.3 dCi o výkonu 165 koní a s šestistupňovou manuální převodovkou.

Renault Master 4×4 je k dispozici od jara 2017. Tato přestavba se provádí u modelu Master se zadním pohonem, u furgonu nebo podvozku s kabinou a dvoukabinou. Provádí se ve spolupráci s Oberaigner Automotive, což je německá karosářská dílna specializující se na oblast verze s pohonem 4×4.

Čtyřkolka od specialisty

Vůz má vyšší světlou výšku a zespodu plech chránící skříň motoru, brzdové a palivové potrubí. Pro jízdu po silnici je standardně využíván pohon zadní nápravy. Pokud se podmínky zhorší, je možné přepnout na pohon 4×4. A to do rychlosti 25 km/h a volant nesmí být otočen víc než o 240°. Na aktivaci redukce se musí zastavit a zmáčknout spojka. Redukční převodovka zvyšuje točivý moment motoru asi o 40 procent. Přepínání režimů se děje na skříňce vestavěné do palubní desky.
V režimu 4×4 se točivý moment přenáší v poměru 50/50 a při prokluzu systém žene moment na nápravu s lepší trakcí až do 100 procent. Dodatečné komponenty na přední nápravě se projevují poněkud odtažitým řízením a na převodovce zase tužším chodem řadící páky, zvláště při řazení jedničky.

Režim 4×4 se ovládá pomocí tlačítek (FOTO: autor)

Jenom pro některé

Master Furgon s pohonem všech kol začíná na velikosti L3H2, pokračuje přes L4H2 k L4H3. Ke každé výšce střechy můžete volit buď jednomontáž nebo dvojmontáž. Maximální povolená hmotnost je 3500 kg a u největší skříně můžete mít zvýšenou na 4500 kg. To je vcelku promyšlené portfolio, ve kterém si najde každý optimální velikost pro svoje podnikání. Objem skříní se pohybuje od 13 do 16,4 kubických metrů. Do našeho vozu se vejde 6 europalet.

Příkladně chráněný nákladový prostor včetně podběhů (FOTO: autor)

Motory pro 4×4

Přeplňovaný čtyřválec 2.3 dCi je k dostání ve výkonových variantách 130, 145 a 165 koní. Nejvyšší výkonová varianta dává vozu příjemnou dynamiku, se kterou rozhodně nejste brzdou provozu nemusíte se klidit do pravého pruhu. S prázdným vozem se spotřeba na dlouhé rychlé trase za častého použití tempomatu ustálila na 10,1 litrech.

Pracoviště řidiče

Pohodlí začíná odpruženou sedačkou dobře nastavitelnou do optimální jízdní polohy. Při jízdě pak řidiči sekunduje celá řada asistentů, z nichž nejdůležitější je inovace Renaultu v podobě asistence při zpětném výhledu pomocí elektronického zpětného zrcátka. Při couvání se obraz kamery přepne na displej infotainmentu. Když furgon stojí, může se díky chytrým řešením jako jsou výsuvné stolky, výsuvné zásuvky nebo stolek na počítač a držáky dokumentů proměnit buď v jídelnu nebo kancelář. V době uzavřených restaurací, kdy nemá řidič kde sníst svoje jídlo, se naplno ukazuje důležitost těchto zdánlivých drobností.

V rámci modernizace dostal Master nový infoteinment systém (FOTO: autor)
VozidloRenault Master Furgon 4×4 L4H2P2 Cool
Motor:Ř4/vznětový přeplňovaný
Zdvihový objem:2298 cm3
Max. výkon:120 kW (155 k)/ 3000 min -1
Max. točivý moment:380 Nm / 1500 min -1
Max. rychlost:výrobce neudává 
Zrychlení 0-100 km/h:výrobce neudává
Převodovka:M6
Kombinovaná spotřeba:8,6 l/100 km
Spotřeba v testu:10,1 l/100 km
Emise CO2:225 g/km
Objem nákladového prostoru:14,9 m3
Pohotovostní hmotnost:2535 kg
Celková hmotnost:3500 kg
Rozměry d x š x v:6875 x 2070 X 2527 mm
Rozvor:4332 mm
Základní cena testovaného vozu:1 150 500 Kč bez DPH

Přečtěte si také

Back to top button