Sofistikovanější řešení u Kuhn-MT
Sofistikovanější řešení u Kuhn-MT. Jak nám potvrdil zástupce firmy Kuhn-MT, která k nám dováží hydraulické jeřáby Palfinger a montuje je, zákazníci pochopili, že se vyplatí připlatit si za vybavenější modely. Ty totiž mají funkce, které jim výrazně usnadní a zefektivní práci. Letos navíc předali i dva naprosté unikáty a připravují se i na dobu elektrickou.
Centrálu společnosti Kuhn-MT, výhradního zástupce značky Palfinger u nás, jsme navštívili po dvou letech a hned na první pohled je patrné, že si na nedostatek práce nemohou stěžovat. Na parkovišti před hlavní budovou totiž stojí tolik nákladních vozidel různých značek čekajících na instalaci, že by si je někdo snadno mohl splést s prodejcem. „V poslední době se konečně zlepšila situace s výrobou a dodáním podvozků, takže se k nám najednou nahrnula spousta aut,“ potvrzuje Emil Čadek, prodejní ředitel společnosti Kuhn-MT. Jedním dechem ale dodává, že počet nových objednávek se snížil, největší propad, a to obecně celý obor, zažilo lesnictví, kde má Palfinger se svojí řadou Epsilon prakticky dominantní postavení. Na druhé straně ale přiznává, že zákazníci volí vyšší a výkonnější dražší řady.
Nastupuje TEC
Pokud nepočítáme jeřáby Epsilon, určené pro lesnictví a šrotiště, Palfinger v současné době nabízí čtyři řady hydraulických jeřábů – SLD, EH, SH a TEC. Posledně jmenovaná je z nich nejnovější a postupně by měla nahradit střední EH a vyšší řadu SH. „Řada TEC má zcela novou konstrukci výložníku, na rozdíl od EH a SH používá tzv. P-profil, který je půlkruhový místo klasického šestiúhelníkového. Díky tomu má nejlepší poměr hmotnosti a výkonu,“popisuje přednosti Ondřej Šetka, technický ředitel Kuhn-MT.
Tyto profily jsou lehčí, pevnější, jejich systém výsuvu eliminuje horizontální i vertikální průhyb a vzniká i menší tření, což jim z hlediska ovládání zaručuje vysokou rychlost.„Řada TEC pracuje s mnohem modernějším hardwarem a senzorovou technikou, díky čemuž může být vybavena novými funkcemi. Spousta věcí jde naprogramovat, takže některé úkony dokáže dělat i plně automatizovaně,“ pokračuje Ondřej Šetka. „Díky tomu je lépe konfigurovatelná, zákazník si může vybrat funkce, které potřebuje,“ dodává Emil Čadek. Některé z nich jsou zcela nové, jiné už dobře známé, jiné inovované.
Leveling assistant – automatická nivelace a stabilizace vozidla prostřednictvím podpěr. Ve srovnání s dřívějším manuálním vyrovnáváním každé podpěry zvlášť urychlení procesu až o 80 %.
P-Fold – inovativní systém umožňující složení a rozložení hydraulického zařízení do uživatelem definované pozice. Systém automaticky hlídá pozice jednotlivých ramen a tím eliminuje chybnou manipulaci obsluhy.
DPS-C – Dual Power System-Continuous umožňuje zvýšit zdvihací sílu výložníku fly-jibu. Díky tomu je možné využít plný zdvihový výkon letmého výložníku i u kombinací jeřábových výložníků s velmi dalekým dosahem.
Memory position – tato funkce umožňuje uložit až čtyři polohy jeřábu a opakovaně se k nim vracet pomocí pouhých dvou páček.
Smart control – aktivováním funkce systém automaticky reguluje úhel každého stupně volnosti ramen. Výsledkem je horizontální nebo vertikální pohyb břemene. Dále je možné definovat množinu bodů, ze kterých systém vygeneruje trajektorii, po níž se poté pohybuje samotné břemeno.
SRC – automatická regulace výšky břemene při práci s navijákem. Systém automaticky detekuje výšku břemene zavěšeného na laně a udržuje ho v konstantní vzdálenosti od uživatelem definované roviny.
RTC – systém automaticky hlídá vnitřní silové poměry v laně. Obsluha po dokončení jeřábových prací nemusí lano navíjet do transportní pozice. Nosné lano zůstává provinuté podél celé hydraulické ruky. Systém automaticky reguluje navinutí/odvinutí lana při pohybu hydraulického zařízení.
HPSC-Plus Load – systém detekuje jakékoli dodatečné zatížení na valníkové nástavbě, a tím dokáže zvýšit zvedací moment při zajištění konstantního koeficientu bezpečnosti stability.
Nová řada také umožňuje novou míru konektivity a telematických služeb. Produkt Palfinger Connnected má tři typy balíčků lišících se rozsahem služeb sledujících využití jeřábu, technický stav či servis. „Jednou z funkcí je i aplikace, kterou interně označujeme jako Palfinger Street View. Ta dokáže nasimulovat, zda vozidlo s konkrétním typem jeřábu dokáže na místě vykládky manipulovat, a to na základě dat z Google maps,“ vysvětluje Ondřej Šetka. Novinkou je servisní služba Smart Eye, která pomocí virtuálních brýlí a kamery umožní zákazníkovi v případě nenadálých potíží udělat rychlý servis na dálku. Technik společnosti Palfinger jej navede, co se má zkontrolovat.
Největší ruka v historii
Na začátku září společnost Kuhn-MT předala firmě Tomeczech, což je rodinná společnost, jež začala v roce 1992 s jedním autojeřábem a která se díky preciznosti a spokojenosti zákazníků rozrostla v jednoho z největších poskytovatelů jeřábnických prací, nákladní dopravy s hydraulickou rukou a zemních prací, dosud největší hydraulickou ruku ve své 27leté historii.
Typ PK 110002.SH F s maximální nosností 110 t (při maximálním vyložení 27 m stále zvedne lehce přes 2 t) nainstalovaný na podvozku Volvo FH 16 8×4 bude firma používat pro svou další činnost, a to prodej s pronájmem lodních kontejnerů. Vozidlo má kvůli zvýšení stability před kabinou další dvě podpěry. Jak nám řekl Emil Čadek, montáž trvala skoro 40 pracovních dní a při manipulaci s jeřábem, který sám o sobě váží 12,5 tuny, jim pomáhalo vyprošťovací vozidlo hasičské z Českých Budějovic s jeřábem. Součástí ruky je i 3,5tunový naviják, jehož nosnost lze pomocí příslušenství zvýšit až na dvojnásobek.
Pásový unikát
Ještě větší specialitu, vůbec první v historii, si u firmy Kuhn-MT objednala společnost SSAD Stavební stroje a doprava. Tato firma, vlastněná pány Jiránkovými, se vypracovala v absolutní špičku nejen v oblasti nadměrné dopravy, náročných jeřábnických prací či demolic, ale především v oblasti manipulace a stěhování těžkých břemen, jako jsou stroje v halách atd. A právě pro tuto práci si pořídila stroj Crawler PCC 115.002, což je mohutný hydraulický jeřáb na pásovém podvozku, určený pro práci v náročném venkovním prostředí nebo naopak ve vnitřních prostorech, kam se klasické nákladní vozidlo s hydraulickou rukou nedostane.
Jeřábovou platformu lze z podvozku odmontovat a ta se pak dokáže pohybovat nezávisle před pásovým podvozkem. Pro ovládání se používají dvě rádiová zařízení, zvlášť pro podvozek a zvlášť pro jeřábovou platformu, nicméně řídit je může jeden člověk. Obě „vozidla“ přitom mohou být od sebe až 10 m. Přidejme ještě pár technických parametrů: maximální teoretická nosnost jeřábu je 115 tun, při vyložení 5,4 m zvedne 17,2 tuny a při maximálních 33 m unese jednu tunu. Stoupavost vozidla je až 60 %, brodivost 0,5 m, nejvyšší rychlost 5 km/h a celkově váží 42 tun.
Sofistikovanější řešení u Kuhn-MT: Elektrická budoucnost
V době naší návštěvy stál v montážní hale Mercedes-Benz eActros v konfiguraci 6×2, na který společnost Kuhn-MT namontovala hákový nosič kontejnerů Palift. Vozidlo dostalo elektrohydraulické PTO od společnosti ZF, a jak nám potvrdil Ondřej Šetka, nejsložitější na celé montáži byla komunikace mezi nástavbou a vozidlem, resp. PTO. „Je to vůbec první taková montáž, na které se všichni učíme,“ dodává.