MAN eTGS – připraven na práci
MAN eTGS – připraven na práci. Elektrický model je navržený tak, aby bezemisně zvládl náročné úkoly, jako je svoz odpadu, přeprava stavebních materiálů, letní i zimní údržba silnic, nebo posloužil jako hákový nakladač. A díky konfigurovatelné baterii nabízí pro každou aplikaci optimální dojezd.
Jedním z modelů mnichovské značky v její letošní „elektrizující“ expozici na IAA Transportation v Hannoveru byl model eTGS 6×2 osazený sklápěčkou Meiller Kipper Trigenius a hydraulickou rukou Palfinger. Výrobce tak ukázal, že je tato řada nachystána i na většinu aplikací, které zvládá i jeho konvenční sourozenec TGS. Vedle „stavebních“ úkolů je však eTGS uzpůsobena i pro komunální služby.
Široké možnosti
Pro nástavby jsou připravené tři konfigurace podvozku 4×2, 6×2-2 a 6×2-4 s devíti různými rozvory, šesti verzemi kabiny, řiditelnými a neřiditelnými vlečenými nápravami, odpružením listovými pery a vzduchovým odpružením na všech nápravách, jízdními programy speciálně přizpůsobenými pro daný typ provozu a řadou dalších specifických prvků pro konkrétní segment. Podvozky jsou vybaveny flexibilním prostorem pro komponenty nástavby na rámu vozidla, zákazník má na výběr mechanické i elektrické pomocné pohony s různými výkony. Například nejkratší podvozek s celkovou přípustnou hmotností do 20 t, resp. celkovou hmotností jízdní soupravy 44 t je vhodný pro instalaci ramenového nakladače kontejnerů. Třínápravový podvozek s celkovou hmotností do 28 t, resp. soupravy 44 t se hodí pro svoz komunálního odpadu, instalovat na něj lze ramenové a hákové nakladače kontejnerů (například na stavební suť), valníky, třístranné sklápěče nebo sklápěče s hydraulickou rukou pro přepravu stavebních materiálů. Dobře ale poslouží i pro letní či zimní údržbu.
Dostatečný dojezd i výkon
Vozidla MAN eTGX mohou v závislosti na typu podvozku vézt až 480 kWh elektrické energie, rozdělených do šesti bateriových packů, zajišťujících dojezd až 500 km. A to i podvozek 4×2. Ale i s nejkratším rozvorem 3,75 m můžete vézt až 400 kWh v pěti sadách. Při typickém provozu komunálních vozidel nebo při odvozu suti a likvidaci odpadu však postačí i méně baterií, minimum jsou tři s celkovou kapacitou 240 kWh, takže užitečné zatížení lze zvýšit až o 2400 kg.
Podvozek eTGS pro celkovou hmotnost vozidel od 18 do 28 t je k dispozici s elektromotorem o výkonu 333 k, 449 k nebo 544 k umístěný v rámu, který přes čtyřstupňovou automatickou převodovku (nejslabší motor si vystačí s dvoustupňovou) a krátký kardan pohání konvenční zadní nápravu. Dvě hlavní výhody tohoto řešení jsou: použití osvědčeného řešení a snadná instalace mechanického PTO.
Rychlé nabíjení
MAN eTGS podporuje vysoký nabíjecí výkon standardem CCS2 až 375 kW, připraven je ale i na novou vysokorychlostní technologii MCS (megawatt charging standard) s maximálním výkonem až 750 kW. Dvě přípojky CCS2 lze navíc různě kombinovat a strategicky umístit na různé části vozidla, což zajišťuje maximální flexibilitu při nabíjení.
Baterie, které si MAN sám vyrábí v Norimberku, mají v závislosti na způsobu použití životnost až 1,6 milionu kilometrů nebo 15 let.
Pomoc s přechodem na e-mobilitu
MAN spolu s elektrickými vozidly dodává i komplexní poradenství a služby zaměřené na e-mobilitu. Ty jsou navrženy tak, aby vyhovovaly konkrétním potřebám zákazníků. Tato služba zahrnuje detailní analýzy využití vozidel a požadavky na nabíjecí infrastrukturu, což je klíčové pro úspěšný přechod na elektrickou dopravu. Spolupráce s předními poskytovateli nabíjecích řešení zajišťuje, že zákazníci MAN mají přístup k nejnovějším technologiím a mohou se spolehnout na kvalitní a spolehlivé služby. Mezi ně patří i digitální nástroje, jako je MAN eReadyCheck, který jim pomáhá efektivně plánovat trasy, aby mohli maximalizovat výhody elektrického provozu.