Testy autobusů

Svezli jsme se prvním evropským e-coachem

Svezli jsme se prvním evropským e-coachem. Díky členství v porotě Bus & Coach of the Year jsme jako jediní tuzemští novináři na testovacím okruhu v Ankaře usedli za volant prvního evropského elektrického zájezdového autobusu MAN Lion’s Coach E s dojezdem až 650 km. 

Zatímco čínské značky už e-coache nějakou dobu prodávají i v Evropě, evropské značky jsou zatím ve fázi vývoje. Nejdále je v tomto ohledu německý MAN Truck & Bus, který do nového vývojového centra nedaleko mezinárodního letiště v Ankaře pozval porotce mezinárodní poroty COTY, aby jim v předpremiéře představil Lion’s Coach E.

Skica poměrně věrně naznačuje, jak bude Lion’s Coach E vypadat v reálu

Nový designový jazyk

Prototyp měl sice ještě zamaskovanou příď, nicméně bez možnosti nahrávat nebo fotit nám ji lidé z MAN ukázali a máme se opravdu na co těšit. Při návrhu nového designu, který nese označení Smart Flow Design a jenž v sobě nese všechny rysy typické pro autobusy MAN od roku 1960, se hodně ladila aerodynamika. Ta je totiž u jakéhokoliv elektřinou poháněného dopravního prostředku klíčová, a to kvůli dojezdu. Vedle výrazné přídě byla hodně upravena i záď, a to s ohledem na snížení úplavu. Ve srovnání se stávajícím Lion’s Coachem má Smart Flow Design přinést vylepšení aerodynamiky o 5 %, vyjádřeno součinitelem odporu vzduchu dojde ke zlepšení z 0,34 na 0,31, což je hodnota odpovídající většímu SUV.

První e-coach je postavený na podvozku 14m třínápravové verze 

Bez spací kabiny

Vůbec první e-coach se lvem ve znaku bude postavený na podvozku modelu Lion’s Coach 14, což je třínápravový autobus o délce 13,9 metru s maximální povolenou hmotností 27,3 tuny. Autobus nabídne kapacitu až 61 cestujících a ve srovnání s konvenční verzí má i shodný nákladový prostor až 13 m3. Co mu ale schází, je spací kabina. Proč? Protože tento prostor opanují akumulátory. V základu je Lion’s Coach E osazen čtyřmi bateriovými sadami typu NMC vlastní výroby, další dvě mohou být v zadní části autobusu v prostoru, kde bývá spalovací motor. Kapacita tak může být 356, 445 nebo 534 kW, přičemž námi zkoušený exemplář měl maximální počet baterií zajišťující dojezd až 650 km. 

Připraven na MCS

Autobus lze nabíjet maximálním výkonem 375 kW (maximum pro použití nechlazených kabelů), přičemž architektura je připravena i na MCS (megawatt charging standard) s výkonem až 750 kW. V základu je autobus osazen jedním CCS2 konektorem nad pravým předním podběhem, na přání lze objednat další nad levým podběhem, třetí pozicí je pravá strana za zadní nápravou, která je připravena i pro konektor MCS. 

Autobus má digitální přístrojový štít z e-trucku eTGX

Pohon z e-trucku

Autobusová divize celkem logicky sáhla po technice vyzkoušené jejími kolegy u e-trucků. Kola druhé nápravy pohání centrálně uložený synchronní elektromotor s permanentním buzením s 800V architekturou eCD330 s výkonem 330 kW a nejvyšším stálým točivým momentem 1150 Nm. Mezi něj a hřídel je vložena čtyřstupňová automatizovaná převodovka TipMatic 4. 

Dvě sady akumulátorů mohou být v zádi, celkem jich může mít Lion’s Coach E šest 

Na rozdíl od e-trucků, kde je motor přímo pod řidičem, není v e-coachi, zejména v tak dlouhém, tak velký rozdíl ve vnímání úrovně ticha. Co je však znát, je větší plynulost jízdy, protože převodovka řadí jenom třikrát, a to ještě velmi rychle. S autobusem se velmi dobře a jemně manévruje, a to díky charakteristice elektromotoru. 

Testovat budou i fotbalisté

Výroba Lion’s Coach E bude probíhat v Ankaře, přičemž první sériové vozy by měly být k dispozici zákazníkům v roce 2026. Ještě předtím ale projde menší flotila autobusů zákaznickým testováním, mezi prvními pasažéry budou určitě i fotbalisté Bayernu Mnichov.  

V první fázi budou sériové autobusy nasazeny na krátké a střední trasy, například pro kyvadlovou dopravu, firemní přepravu zaměstnanců nebo městské zájezdy.

Zdroj
redakce

Přečtěte si také

Back to top button