F.X. Meiller Slaný spoléhá na Linde
F.X. Meiller Slaný spoléhá na Linde. Přední světový výrobce návěsů a nástaveb téměř 20 let využívá manipulační techniku od společnosti Linde Material Handling. V rámci vlastní strategie udržitelného rozvoje si od ní nechal vypracovat studii proveditelnosti, která by měla pomoci s přechodem na elektrické a časem možná i vodíkové vozíky.
Společnost F.X. Meiller ve Slaném vyrábí nástavby, návěsy a přívěsy, určené především pro stavebnictví. Manipulují zde s poměrně těžkým nákladem, pro což se jim osvědčila těžká manipulační technika od firmy Linde Material Handling. Pro tu nejtěžší práci zde mají početnou flotilu naftových vozíků Linde H80D a H120D s nosností 8, resp. 12 tun. Vedle nich zde ale používají i další techniku, jako jsou ručně vedené vozíky či čelní protizávažové vozíky s elektrickým i naftovým, resp. plynovým pohonem. „Vozíky této značky jsme si oblíbili hlavně pro jejich masivní konstrukci a vysokou spolehlivost. Naši řidiči na nich zase oceňují pohodlí, snadnou obsluhu a skvělou manévrovatelnost,“ vysvětluje Jiří Hnilica, vedoucí interní logistiky a skladového hospodářství F.X. Meiller Slaný, proč již téměř 20 let spoléhají na manipulační techniku od Linde Material Handling.
Udržitelná výroba i manipulace
Celkem zde mají asi 60 kusů manipulační techniky, z toho 12 těžkých čelních vozíků Linde MH. A přestože toho vydrží opravdu hodně, dostávají zde pořádně zabrat a je třeba je po určité době obnovovat. „Naší snahou je snížit emise CO2 minimálně o 30 %, čehož chceme dosáhnout mimo jiné i instalací velké fotovoltaické elektrárny v našem závodě. Získanou elektřinu chceme použít nejen ve výrobě, ale také pro nabíjení elektrických vozíků,“ říká jednatel firmy Štefan Abdulrahman a pokračuje: „Od Linde Material Handling jsme si proto nechali vypracovat tzv. studii proveditelnosti přechodu pohonů u manipulační techniky ze spalovacích motorů na elektrické, resp. na inovativní palivové články, tedy na vodík.“
Znalost spotřeby energie
Pro vytvoření této studie Linde MH použilo poměrně unikátní službu nazvanou Energy Scan. V čem spočívá, vysvětluje Vladimír Švarc, poradce pro manipulaci a skladování v Linde MH: „Na veškerou manipulační techniku nainstalujeme speciální měřicí techniku, která detailně vyhodnocuje její provoz, a na základě analýzy těchto dat dokážeme zákazníkovi doporučit, jaký typ pohonu má zvolit, a navrhnout i konkrétní řešení.“ A to včetně výstavby potřebné infrastruktury a poradenství ohledně strategie nabíjení.
Vodík je zatím příliš drahý
Zatímco u menších čelních vozíků není problém přejít na elektrické pohony už nyní, v případě těžkých vozíků je situace daleko složitější. Přestože má Linde MH ve své nabídce i plně elektrické těžké vozíky řady E100-180, ukázalo se, že provoz v F.X. Meiller je natolik specifický, že se zatím jako nejvhodnější stále jeví konvenční vozíky se spalovacím motorem. Přechod na vodík nedává při současném stavu infrastruktury, případně nákladech na vlastní výrobu vodíku ze solárních panelů ekonomický smysl. Navíc výstavba elektrolyzéru a vlastní vodíkové stanice přináší i stavební komplikace, neboť tato technologie vyžaduje i kvůli bezpečnosti dostatek prostoru. A to je ve Slaném trochu problém.