Řešení pro urgentní zásilky
Řešení pro urgentní zásilky. Moderní logistika je postavena na dokonalém plánování na základě kvalitních dat o zboží a zásilkách. Ovšem nepředvídatelné události se nevyhýbají ani těm nejorganizovanějším systémům. Pak se ke slovu dostávají expresní přepravy. Dobře je známe z oblasti kurýrních služeb. Nicméně expresní přepravy jsou zapotřebí také u paletových zásilek a větších objemů. Jak fungují?
Rychlost a efektivita logistiky jsou klíčovými faktory úspěchu na všech světových trzích. Logistické služby musí umět reagovat na měnící se podmínky trhu, zákaznické požadavky i nepředvídatelné události. Logistický provider by měl umět pokrýt menší výkyvy v objednávkách svých zákazníků flexibilně i v rámci standardních služeb. Jan Polter, obchodní ředitel Dachser Czech Republic, k tomu uvádí: „Dachser je specialistou na sběrnou službu a díky své logistické síti dokáže absorbovat řadu požadavků na doručování. Díky prediktivnímu plánování na základě kvalitních zákaznických dat se dokážeme připravit na sezonní výkyvy, naše síť umožňuje v rámci produktu targospeed i rychlé doručení v limitech sběrné služby pro nenadálé události. Tam, kde je požadavek na přesné a zároveň co nejrychlejší doručení zásilek, nastupuje naše charterové oddělení, které má na starosti celovozové přepravy a expresní objednávky mimo sběrnou službu.“
Rychlé doručení pro nenadálé události
Expresní přepravy jsou ze své logiky nákladnější než přepravy systémové, jako je právě sběrná služba. Firmy je objednávají především pro urgentní dodávky. Například do výroby, kde by vznikaly vysoké náklady při odstavení výrobní linky. Expresně se dodávají také díly při výrobních poruchách. Tyto situace vyžadují okamžitou reakci a expresní přepravy jsou často jediným řešením.
„Expresní přepravy také využívají společnosti, které si drží jen malé skladové zásoby. I když tento typ obchodního modelu poměrně výrazně upozadilo období koronavirové pandemie, kdy se dodavatelské řetězce zpřetrhaly a společnosti s nízkými skladovými stavy musely na svoje komponenty čekat celé týdny,“ vzpomíná Jan Polter.
Do podobné situace se výrobci či prodejci mohou dostat i v souvislosti s náhlým sezonním výkyvem či prudkou reakcí trhu na nějakou novinku. Samostatnou kapitolou je potom segment automotive – dodavatelé do výrobních závodů jsou často pod smlouvami s přísnou penalizací za zpožděné dodávky, které se realizují do přesně stanovených časových oken, just-in-time, aby navazovaly na takt výrobních linek.
Kombinace se standardní sběrnou službou
Na expresní přepravy po Evropě se nasazují nejdříve dostupná vozidla, rychlost doručení má bohužel často přednost před ekologickým aspektem přepravy, a tak zpravidla nejezdí vozidla s expresními zásilkami plně vytížená. Podle vzdálenosti je nejčastějším požadavkem doručení do 24/48 hodin od objednání, ale pokud se jedná o vnitrostátní přepravy, může jít i o požadavky na kratší čas, navíc s doručením například o víkendu či v nočních hodinách.
„U vzdálených evropských destinací, kam jezdí naše každodenní přímá linka, například dokážeme efektivně zkombinovat standardní přepravu sběrnou službou až do země určení s expresní přepravou na poslední míli, kterou zrealizuje naše místní pobočka,“ zmiňuje Jan Polter jedno z řešení, která zákazníci společnosti Dachser, pro urgentní zásilky využívají. V takovém případě těží nejen z kratšího doručovacího času, ale i příznivějších nákladů a v neposlední řadě má taková pozemní přeprava také nižší uhlíkovou stopu.
Letecká přeprava je nejrychlejší
Vzhledem ke globálním dodavatelským řetězcům a výrobním závodům v zámoří na jiných kontinentech tvoří neodmyslitelnou součást expresních přeprav také přepravy letecké. V porovnání s ostatními druhy přepravy patří mezi ty nejrychlejší. Také zde, podobně jako v pozemních přepravách, lze objednat různé druhy leteckých služeb podle požadovaného termínu dodání.
„Pro vysoce urgentní zásilky je možné využít expresních produktů leteckých dopravců. V porovnání se standardními sazbami jsou jejich ceny sice vyšší, nicméně poskytují záruku, že zásilka bude pro daný let upřednostněna před zásilkami knihovanými jako produkt standardní. Další výhodou je přednostní odbavení při příjezdu zásilky na cargo terminál,“ uvádí Jan Purek, manager air freight, Air & Sea Logistics, Dachser Czech Republic, a dodává, že „je ovšem důležité zmínit, že ani expresní produkt neznamená stoprocentní garanci doletu podle původního knihování. Letečtí dopravci se řídí interními předpisy, které určují prioritizaci nakládky na daný let.“
Přednost před cargem mají například zavazadla cestujících, živá zvířata, zboží podléhající rychlé zkáze či lidské ostatky. Prémiovou variantou expresní přepravy pro malé zásilky je takzvaný On Board Courier (OBC), spočívající v přepravě zásilek evidovaných jako příruční či odbavené zavazadlo. Výhoda tohoto servisu je dostupnost 24/7, celosvětové pokrytí a možnost door-to-door přepravy včetně zajištění celních procedur. Nabízí se k němu i doplňkové služby, jako je například přebalení zásilky či zasílání pravidelných statusů o jejím stavu od naložení po dodání finálnímu příjemci. Služba On Board Courier ale má omezení v podobě maximálních rozměrů a hmotnosti zásilky, vázaných na limity konkrétních leteckých dopravců pro příruční a odbavená zavazadla. Zároveň nejsou akceptovány všechny komodity, vyloučené z přepravy je například nebezpečné zboží.
Nejen rychlost, ale také preciznost
Expresní přeprava je ve společnosti LogEx Logistics často požadována, když zákazníci potřebují zboží přepravit co nejrychleji, obvykle kvůli naléhavým potřebám nebo přísným termínům. V praxi to může znamenat cokoli, od náhradních dílů pro průmyslovou výrobu přes větší dodávky pro automobilový průmysl až po jednopaletové zásilky.
„Dnes už expresní přeprava znamená nejen rychlost, ale i preciznost a sledování zásilek v reálném čase, takže zákazníci mohou vidět, kde se jejich zboží právě nachází. V expresní přepravě je nutností, monitorovat zakázku opravdu velmi pečlivě a umět reagovat dle procesů na mimořádné události. V této souvislosti se výrazně zlepšily technologie a logistické procesy, které nám umožňují doručení zboží v požadovaných termínech. Expresní přepravy a servis s nimi spojený patří do našeho běžného portfolia služeb,“ vysvětluje Marek Botka, strategický ředitel společnosti LogEx Logistics, a dodává, že
zákazníci dnes očekávají rychlost a spolehlivost. Chtějí přesné informace o doručení a možnost sledovat zásilku v reálném čase. Zároveň je velice důležitá flexibilita, například možnost změnit místo nebo čas doručení.
Požadavek na expresní přepravu většinou vzniká na základě změny požadavků zákazníků nebo z důvodu poddimenzované skladové zásoby nebo výroby. Klíč proto představuje precizní servis takovéto zakázky. Firmy provozující expresní přepravu rovněž musí zajistit, aby zboží dorazilo nepoškozené, což vyžaduje pečlivé balení a manipulaci.
Pomáhají informační technologie
Marek Botka zdůrazňuje, že páteří moderní expresní přepravy jsou informační technologie, zajišťující automatizaci procesů, sledování zásilek v reálném čase a efektivní řízení skladových zásob. Například, systémy pro řízení dopravy optimalizují trasy a zkracují časy doručení, zatímco senzory a IoT zařízení monitorují teplotu a vlhkost, aby zboží s takovými požadavky dorazilo v ideálním stavu. Existují i chatboti odpovídající na zákaznické dotazy a softwarové nástroje, které predikují poptávku a pomáhají plánovat kapacity. Technologie tu skutečně posouvají hranice možného doslova každý den.
Jaké nároky klade expresní přeprava na práci řidiče? Marek Botka tvrdí, že řízení v rámci expresní přepravy rozhodně představuje výzvu: „Řidiči musí být nejen skvělí za volantem, ale musí také umět rychle reagovat na změny trasy a komunikovat s dispečery. Pracují často pod tlakem času, takže zvládání stresu je zásadní. Také se od nich očekává fyzická zdatnost, protože často manipulují se zásilkami. Samozřejmě musí být precizní a dbát na svoji bezpečnost a také na bezpečnost zásilky.“