Testy autobusů

Isuzu Kendo CNG: nejsme jen malí

Isuzu nejsou jen minibusy, ale také klasické velké autobusy. Díky výstavě Czechbus jsme mohli krátce vyzkoušet 13metrový meziměstský model Kendo v provedení na stlačený zemní plyn. 

Značku Anadolu Isuzu, kterou u nás zastupuje společnost Turancar, si spojujeme především s mini a midibusy Novo City, Turquoise či Visigo. Jenže tato turecká značka má daleko širší výrobní program zahrnující i městské (Cityport) či meziměstské autobusy. A právě do druhé skupiny patří i model Kendo, ve verzi CNG čerstvý držitel titulu Sustainable Bus Award 2022. 

Přečtěte si také

Krasavec

Vedle ekologického ocenění by si Kendo klidně zasloužilo i titul o nejhezčí autobus roku. Odmyslíme-li si do noci rudě zářící nápis Isuzu na zádi, po vizuální stránce se Kendo opravdu podařilo. Jen málokomu se podařilo zakrýt tlakové lahve, jež jsou posunuté hodně dopředu, tak elegantně jako Turkům. Pod krytem jich je celkem pět, každá má objem 304 l, v součtu tak Kendo může vozit na střeše 1520 l CNG. 

Vpředu má Kendo dva vzduchové měchy, vzadu čtyři (FOTO: autor)

Jedna délka a výška 

Trochu zarazí, že zatímco naftová verze se nabízí výhradně v délce 12 m, „plyňák“ může být naopak jenom třináctimetrový. Výhodou je vysoká přepravní kapacita až 63 sedících pasažérů. Testovaný autobus měl ale „jen“ 59 sedadel, protože místo čtyř sklopných sedadel měl nástupní plošinu pro vozíčkáře. Vysoká sedadla a sklopné podnožky sice na pohled slibují pohodlný posez i na delší cestě, i průměrně vzrostlý pasažér ale pozná tvrdost opěradla před sebou. Navíc Kendo je plně vysokopodlažní, varianta Low Entry v nabídce chybí. Autobus má svým charakterem hodně blízko k modelu Iveco Evadys, a to třeba i slušným zavazadlovým prostorem. Ten má celkový objem 7,5, resp. 6,9 m3 s nástupní plošinou.

Autobus je vysoký 3634 mm (FOTO: autor)

A není to málo?

Kendo pohání plynový šestiválec Cummins L9NE6D320 o objemu 8,9 l poskytující výkon 320 k (239 kW) a nejvyšší točivý moment 1356 Nm ve 1300 ot./min. Ten spolupracuje s šestistupňovým automatem ZF Ecolife a vyniká opravdu úžasně tichým během. To, že ho není slyšet na místě řidiče, je očekávatelné. Ale i přímo nad ním panuje příjemné ticho. Jenže hmotnost autobusu činí 19,5 t, což se logicky odráží na dynamice. Na nějaké objektivní hodnocení jsem toho s autobusem odjezdil příliš málo, navíc bez lidí. I tak nám ale přišlo zrychlení a celková dynamika hodně rozvážná. 

Plynový šestiválec Cummins máí výkon 320 k, což je na tak veliký autobus relativně málo (FOTO: autor)

Pod drobnohledem

Moderní dojem z pracoviště řidiče trochu kazí lehce archaický volant. Stejně tak bych si asi dovedl představit větší průměr hlavních přístrojů, které navíc mají i lehce nepřehlednou grafiku. Navíc najít si za volantem takovou pozici, aby volant „budíky“ vůbec nezakrýval, není úplně snadné. Hlavně pro vyšší řidiče. „Neevropsky“ také vypadá shluk gumových tlačítek vpravo od volantu. V nich se trochu ztrácí ta pro otevírání dveří, protože nejsou nijak větší ani barevně odlišená. Také nad ovládáním klimatizace a topení jsem chvíli přemýšlel.

Řidičsky se mi ale Kendo zamlouvalo, i když 13 m už po městě vyžaduje trochu více obezřetnosti. Brzdy se mi zdály příjemně naladěné, stejně jako řízení. Také výhled všemi směry mi přišel bezproblémový.

Brzdový i plynový pedál mají spodní uchycení (FOTO: autor)

Technické údaje

VozidloIsuzu Kendo 13 CNG
Motorplynový Cummins L9NE6D320 
Maximální výkon239 kW (320 k) při 2000 min-1 
Maximální točivý moment1356 Nm při 1300 min-1
PřevodovkaA6 (ZF Ecolife, 6AP 1400)  
Počet míst k sezení/stání59 + 1 
Celková hmotnost19 500 kg
Rozměry d x š x v 12 990 x 2550 x 3634 mm
Rozvor6950 mm
Objem zavazadlového prostoru6,9 m3
Objem palivové nádrže (CNG)5 x 304 l (1520 l)
Rozvor7100/1500 mm
Kapacita CNG zásobníků1575 l (5 x 315 l)

Přečtěte si také

Back to top button