Testy autobusů

Setra Multiclass 500 LE – Nedejte na první dojem 

Setra Multiclass 500 LE – Nedejte na první dojem. Když jsme v březnu poprvé viděli na vlastní oči novou generaci autobusu Setra Multiclass 500 LE, hlavně na design se na sociálních sítích snesla vlna kritiky. I já jsem nad ním kroutil hlavou. Jenže druhé setkání, které už proběhlo i za volantem, přineslo nejedno překvapení a poznání.

Díky své účasti v mezinárodní porotě Bus of the Year jsem měl unikátní příležitost vidět v předpremiéře novou generaci meziměstského autobusu Setra Multiclass 500 LE. A když šla nahoru opona, do slova a do písmene jsme všichni zírali. A to hlavně na design zadní části boku vozidla. Na první pohled to totiž působilo, jako by k sobě tvůrci spojili dva úplně jiné autobusy. 

Přečtěte si také
Novinkou v nabídce řady 500 LE je verze 510 LE s délkou 10,5 m

Už v březnu se nám snažil šéfdesignér vysvětlit, že to byl záměr, jenž má za úkol dát jasně najevo, že se autobus opravdu skládá ze dvou částí – nízko- a vysokopodlažní. Nejen my jsme tomuto řešení, které kombinuje hranatá okna se zaoblenými, nepřišli na chuť. Stejně jako většina těch, kdo reagovali na sociálních sítích. Proto jsem byl překvapený, co se stalo poté, co jsem přinesl první fotky z testování v okolí německého města Schwäbisch Gmünd.

Setra Multiclass 500 LE má čtyři délky 

Tam jsme se ale museli nejprve přesunout z letiště ve Stuttgartu, což bylo asi 70 km po dálnici a silnicích první třídy. A já jsem je strávil za volantem modelu 515 LE homologovaného ve třídě II pro meziměstskou dopravu. Autobus dlouhý 12 210 mm poháněl šestiválec OM 936 o objemu 7,7 l ve výkonové verzi 260 kW/354 k a 1400 Nm. Pravda, to není úplně typická verze pro českého zákazníka, který obvykle volí základní, 300koňový motor a manuální převodovku (největší zákazník i v Evropě je firma ICOM Transport, která jich od roku 2014 odebrala skoro 700). Nicméně právě tato délka je ta nejobvyklejší. Mimo ni může být Multiclass LE ještě v délkách 12 920 mm (S 516 LE), 14 520 mm (S 518 LE) a nově také 10,5 m (S 510 LE), kterou jsme si také později vyzkoušeli. 

Příjemné místo pro práci

Setra nabízí tři typy přístrojové desky, testovaný autobus měl verzi Basic Cockpit, která se svou architekturou přibližuje zájezdovým autobusům. Toho, kdo má nějaké zkušenosti s autobusy Mercedes-Benz či Setra, zde nic nepřekvapí. Vše je optimálně po ruce, tedy až na dvě věci. Ovladač elektronické parkovací brzdy musí člověk chvíli hledat, nachází se hodně vlevo dole. A tlačítka ovládání dveří bych si nedal tak blízko k volantu, raději bych je měl víc napravo. Ale konfigurace tlačítek je prý variabilní a záleží na dopravci. 

Přístrojová deska Basic

Nový multifunkční volant je dobře známý ze zájezdových autobusů, chválím jeho úplné vyklopení do téměř vodorovné pozice usnadňující vystupování. Natáčecí sedadlo lze považovat za pověstnou třešničku na dortu. 

Přístrojová deska City

Standardizovaná sada tlačítek prozrazuje automatickou šestistupňovou převodovku ZF Ecolife II. Zapalovací skříňka je vlevo kousek od držáku na pití u bočního okénka. To, že jsem oživil motor, jsem poznal jen podle mírné vibrace a otáčkoměru. Jinak totiž motor není skoro vůbec slyšet, a to ani u kratší, 10,5m verze. 

Chce to sílu 

Jenže pak jsem chtěl vyjet z autobusového zálivu a byl jsem trochu zaskočený, kolik síly je třeba vyvinout na otočení volantem na místě. Kvůli životnosti pneumatik se to nemá dělat, ale nebyl prostor na to se rozjet. Jenže ani během jízdy se účinek posilovače příliš nezměnil, volant jde hodně ztuha. Příčina je jednoduchá – Multiclass dostal klasický hydraulický posilovač bez jakékoliv elektrické podpory. Při maximálních 100 km/h je taková tuhost vítaná, protože udržuje autobus ve stabilní pozici, z níž ho na dálnici nerozhodí ani silný boční vítr. Zato na kruhovém objezdu člověk musí dost zapojit svaly. Autobus může být vybaven i prediktivním tempomatem PPC, který ale „naplno“ včetně volnoběžky funguje pouze v kombinaci s automatizovanou převodovkou GO 250.

Kamerový systém je příplatková položka

Přestože autobus mezigeneračně shodil skoro 300 kg, zcela nová karoserie je mnohem pevnější a splňuje nové předpisy o nárazech. Vozidlo je také osazeno mnoha asistenty. Hlavně ve městě je užitečný 360stupňový kamerový systém s monitorem, který má skvělé rozlišení. Za jízdy se aktivuje při zapnutí směrových světel nebo při poklesu rychlosti pod 30 km/h. Nová Setra se může pochlubit i skvělým cestovním komfortem, který ocení nejen řidič, ale také cestující. 

Poprvé 10,5 m

Hodně jsem se těšil i na nejkratší variantu, která je v nabídce řady Multiclass absolutní novinkou. V srovnání s klasickou 12m variantou je logicky daleko mrštnější a dynamičtější. Poháněl ji základní 300koňový motor, opět v kombinaci se skvělým automatem ZF. Tuto verzi jsem si vyzkoušel na testovací trase simulující typický meziměstský provoz po malých vesničkách s úzkými silničkami. S tuhým řízením jsem se potýkal i zde, ale jinak jsem si svezení náramně užil. Kvůli kratšímu rozvoru má vozidlo o něco tužší pérování než základní provedení, stále o něm ale lze hovořit jako o dostatečně komfortním. 

Nová generace je o 300 kg lehčí a má více asistenčních systémů

Městská verze 

Třetí testovaný autobus k vyzkoušení byl model 515 LE v městském provedení s motorem o výkonu 220 kW a hybridním modulem. Ve srovnání s třídou II se na první pohled liší celkovou výškou, danou velikostí kol, používá totiž rozměr 275/70 R22,5, kdežto třída II má 295/80 R22,5. Stejně tak se liší klimatizační jednotkou či vnitřním rozvodem vzduchu. S motorem spolupracuje čtyřstupňový automat Voith DIWA zpřevodovaný na městský provoz. Pro tento autobus je primárně určená přístrojová deska City, navržená podle standardů VDV. 

Nová řada nabízí celkem čtyři délkové varianty

Po novém roce 

Výroba nové Setry Multiclass 500 LE se naplno rozběhla v září, první autobusy se u nás objeví na začátku nového roku.

Setkání dvou generací

Zdroj
Redakce
Back to top button