Silniční doprava

Od základů nová Setra

Od základů nová Setra. Setra představila zcela novou generaci částečně nízkopodlažního autobusu řady 500 MultiClass LE a my jsme spolu s dalšími porotci ankety Bus of the Year nechyběli u předpremiéry přímo v centrále v Ulmu. Že neuhádnete, o čem se mezi novináři nejvíce diskutovalo? 

Předchůdce, řada 400, je v Česku jako doma. A to díky společnosti ICOM, která od začátku výroby (2014) patřila k největším odběratelům v Evropě. Od roku 2015 jich do dnešních dní odebrala několik stovek a dodnes patří k největším vlastníkům tohoto autobusu typu LE (Low Entry). Po osmi letech však na scénu přichází zcela nová generace, která po patrovém S 531 DT a nedávno modernizované dvojici ComfortClass a TopClass 500 uzavírá obměnu nabídky autobusů Setra. 

Širší použití

Zatímco řada 400 cílila primárně na meziměstskou dopravu (třída II), nástupce se netají ambicemi uspět i v městském, resp. příměstském provozu (třída I). Zatímco předchůdce byl k dispozici ve třech délkách, nástupce k typům S 515 LE (12,21 m/51 sedadel), S 516 LE (12,92 m/55 sedadel) a S 518 LE (14,52 m/63 sedadel) přidává čtvrtou, nejkratší verzi S 510 LE (10,51 m/39 sedadel). 

Spolu s rozšířením záběru Setra nabízí i větší volnost ve výběru typu dveří, a to jak podle způsobu otvírání, tak i šířky. Přední dveře mohou mít 900 nebo 1150 mm a nově lze objednat i dvoukřídlé s šířkou 1300 mm. Také prostřední mohou být jedno- nebo dvoukřídlé (1150/1380 mm), zadní dveře mají 900 mm. Zajímavostí je mechanická rampa i u předních dveří.

Od základů nová Setra

Nástupní výška se v přední části podle typu obutí pohybuje mezi 311 a 314 mm u městské, resp. mezi 355 a 358 mm u meziměstské varianty. Podesty v přední části jsou vysoké 210 mm a zákazník si může vybrat, zda budou na obou, nebo na jen jedné straně. Přechod mezi nízkopodlažní a vyvýšenou částí překonává trojice schůdků s proměnlivou výškou od 159 do 170 mm.

Vysoká flexibilita

Interiér dostal kompletní LED osvětlení, nové barvy a tři varianty sedadel. Základ představuje typ Transit, za příplatek je k dispozici model Route. Oba lze na přání vybavit bezpečnostními pásy. Pro čistě městský provoz jsou určena sedadla Passage s bočním uchycením jako v městských nízkopodlažních autobusech. Všechna sedadla si Setra vyrábí sama a jsou k dispozici v mnoha designech a typech čalounění. Na přání lze interiér vybavit perforovanými stropními koši.

Jedna ze tří nabízených přístrojových desek

Tepelnou pohodu zajišťují klimatizace EvoCool light Basic s výkonem 2× 12 kW (pro mírné podnebí) nebo EvoCool Basic s výkonem 32 až 39 kW. Vzduch je do interiéru vyváděn vzduchovými kanály podél střechy, nově ale také na přání skrze servisní „zájezdové“ sety s individuálními výdechy a osvětlením.

Setra nově nabízí tři typy sedadel včetně městských

Další zásadní inovaci představují tři různé přístrojové desky. Standard tvoří typ Basic, určený pro meziměstský provoz, doplněný Basic City, uzpůsobeným pro dvojité přední dveře, a typem City, u něhož se volant pohybuje s horním dílem přístrojové desky (pochází z modelu Citaro). Volant pochází z předfaceliftové verze coache ComfortClass S 500. 

Nově i jako hybrid

Pro pohon slouží dva vznětové šestiválce. Typ OM 936 s objemem 7,7 l je nabízen ve variantách s 220 kW (299 k)/1200 Nm nebo s 260 kW (354 k)/1400 Nm. Pro tříosé provedení S 518 LE je určen OM 470 s 10,7 l a 290 kW (394 k)/1900 Nm. Pro motory je připravená manuální převodovka GO 190 nebo automatizovaná GO 250-8 PowerShift, na přání lze zvolit šestistupňový automat ZF Ecolife 2 nebo sedmistupňový Voith Diwa NXT. Výrobce u motorů slibuje nižší spotřebu, a to díky nižší hmotnosti autobusu. U motoru OM 936 ji může snižovat i hybridní modul s malým pomocným elektromotorem, zapojeným mezi motorem a převodovkou o výkonu 14 kW. Elektřinu čerpá ze dvou superkondenzátorů, umístěných na střeše, které se nabíjejí při brzdění.

Velké diskuse

Na závěr jsme si nechali kapitolu designu. Zepředu i zezadu autobus vypadá moderně a pohledně, z boku ale dost zaujme netradiční řešení oken v oblasti zvýšené podlahy. Celek totiž působí velmi nesourodě, jako by k sobě připojili dva různé autobusy. Ale to je věc vkusu. 

Zdroj
Michal Štengl

Přečtěte si také

Back to top button