Od základů nová Setra
Od základů nová Setra. Setra představila zcela novou generaci částečně nízkopodlažního autobusu řady 500 MultiClass LE a my jsme spolu s dalšími porotci ankety Bus of the Year nechyběli u předpremiéry přímo v centrále v Ulmu. Že neuhádnete, o čem se mezi novináři nejvíce diskutovalo?
Předchůdce, řada 400, je v Česku jako doma. A to díky společnosti ICOM, která od začátku výroby (2014) patřila k největším odběratelům v Evropě. Od roku 2015 jich do dnešních dní odebrala několik stovek a dodnes patří k největším vlastníkům tohoto autobusu typu LE (Low Entry). Po osmi letech však na scénu přichází zcela nová generace, která po patrovém S 531 DT a nedávno modernizované dvojici ComfortClass a TopClass 500 uzavírá obměnu nabídky autobusů Setra.
Širší použití
Zatímco řada 400 cílila primárně na meziměstskou dopravu (třída II), nástupce se netají ambicemi uspět i v městském, resp. příměstském provozu (třída I). Zatímco předchůdce byl k dispozici ve třech délkách, nástupce k typům S 515 LE (12,21 m/51 sedadel), S 516 LE (12,92 m/55 sedadel) a S 518 LE (14,52 m/63 sedadel) přidává čtvrtou, nejkratší verzi S 510 LE (10,51 m/39 sedadel).
Spolu s rozšířením záběru Setra nabízí i větší volnost ve výběru typu dveří, a to jak podle způsobu otvírání, tak i šířky. Přední dveře mohou mít 900 nebo 1150 mm a nově lze objednat i dvoukřídlé s šířkou 1300 mm. Také prostřední mohou být jedno- nebo dvoukřídlé (1150/1380 mm), zadní dveře mají 900 mm. Zajímavostí je mechanická rampa i u předních dveří.
Nástupní výška se v přední části podle typu obutí pohybuje mezi 311 a 314 mm u městské, resp. mezi 355 a 358 mm u meziměstské varianty. Podesty v přední části jsou vysoké 210 mm a zákazník si může vybrat, zda budou na obou, nebo na jen jedné straně. Přechod mezi nízkopodlažní a vyvýšenou částí překonává trojice schůdků s proměnlivou výškou od 159 do 170 mm.
Vysoká flexibilita
Interiér dostal kompletní LED osvětlení, nové barvy a tři varianty sedadel. Základ představuje typ Transit, za příplatek je k dispozici model Route. Oba lze na přání vybavit bezpečnostními pásy. Pro čistě městský provoz jsou určena sedadla Passage s bočním uchycením jako v městských nízkopodlažních autobusech. Všechna sedadla si Setra vyrábí sama a jsou k dispozici v mnoha designech a typech čalounění. Na přání lze interiér vybavit perforovanými stropními koši.
Tepelnou pohodu zajišťují klimatizace EvoCool light Basic s výkonem 2× 12 kW (pro mírné podnebí) nebo EvoCool Basic s výkonem 32 až 39 kW. Vzduch je do interiéru vyváděn vzduchovými kanály podél střechy, nově ale také na přání skrze servisní „zájezdové“ sety s individuálními výdechy a osvětlením.
Další zásadní inovaci představují tři různé přístrojové desky. Standard tvoří typ Basic, určený pro meziměstský provoz, doplněný Basic City, uzpůsobeným pro dvojité přední dveře, a typem City, u něhož se volant pohybuje s horním dílem přístrojové desky (pochází z modelu Citaro). Volant pochází z předfaceliftové verze coache ComfortClass S 500.
Nově i jako hybrid
Pro pohon slouží dva vznětové šestiválce. Typ OM 936 s objemem 7,7 l je nabízen ve variantách s 220 kW (299 k)/1200 Nm nebo s 260 kW (354 k)/1400 Nm. Pro tříosé provedení S 518 LE je určen OM 470 s 10,7 l a 290 kW (394 k)/1900 Nm. Pro motory je připravená manuální převodovka GO 190 nebo automatizovaná GO 250-8 PowerShift, na přání lze zvolit šestistupňový automat ZF Ecolife 2 nebo sedmistupňový Voith Diwa NXT. Výrobce u motorů slibuje nižší spotřebu, a to díky nižší hmotnosti autobusu. U motoru OM 936 ji může snižovat i hybridní modul s malým pomocným elektromotorem, zapojeným mezi motorem a převodovkou o výkonu 14 kW. Elektřinu čerpá ze dvou superkondenzátorů, umístěných na střeše, které se nabíjejí při brzdění.
Velké diskuse
Na závěr jsme si nechali kapitolu designu. Zepředu i zezadu autobus vypadá moderně a pohledně, z boku ale dost zaujme netradiční řešení oken v oblasti zvýšené podlahy. Celek totiž působí velmi nesourodě, jako by k sobě připojili dva různé autobusy. Ale to je věc vkusu.