Španělský Czechbus
Španělský Czechbus. Na madridském výstavišti IFEMA se koncem října uskutečnil největší veletrh autobusů a servisní techniky na Pyrenejském poloostrově Feria Internacional del Autobús y del Autocar. Jako jediné tuzemské médium jsme ho navštívili.
Veletrh FIAA se koná každé dva roky a svým rozsahem a zaměřením má velmi blízko k tuzemskému Czechbusu, který se letos koná v termínu od 19. do 21. listopadu. Patnáctý ročník FIAA se výrazně rozrostl, na 38 700 m2 ve dvou halách obřího výstaviště IFEMA Madrid se prezentovalo 94 firem z 12 zemí. Během tří dnů ho navštívilo přes 10 500 profesionálů, z nichž každý pátý byl cizinec.
Král mezi minibusy
V rámci slavnostního večera den před zahájením veletrhu zde byl vyhlášen i vítěz prestižní ankety Minibus of the Year 2025, kterým se stal model Tremonia City 75 Electric, postavený na technice Mercedesu-Benz Sprinter. Reportáž z Eurotestu, kde o vítězi rozhodoval i šéfredaktor našeho magazínu a autor článku, přineseme v příštím čísle. Není náhoda, že se tento test konal právě v Madridu, protože segment minibusů a obecně nástaveb je ve Španělsku velmi silný. I proto se při popisu zaměříme na ně i na méně obvyklé výrobce, které třeba na Czechbusu tak často nevídáme. A nebude asi pro nikoho překvapením, že velká část exponátů a novinek měla plně nebo alespoň částečně elektrický pohon. A to nejen městské či příměstské autobusy, ale i meziměstské a dálkové. Zaměřme se nejprve na lokální firmy, které více než polovinu své produkce vyvážejí.
Made in Spain
Nejvíce návštěvníků na tiskové konferenci měl Irizar, který zde ve světové premiéře představil elektrický meziměstský autobus i3. S délkou 12,75 m pojme 45 cestujících a s bateriemi (NMC i LiFePO4) s kapacitou až 528 kWh nabídne dojezd až 500 km. Dobíjení je možné 150 kW přes CCS2 nebo 300 kW přes pantograf. Výroba integrální verze se rozjede příští rok v červenci, první zákazníci se dočkají na konci 2025. Irizar ale nabídne i podvozek pro nástavbáře.
I u nás velmi dobře známý Beulas přivezl hned tři exempláře. Patrový bus Jewel, postavený na podvozku MAN, 10m coach Cygnus na technice Scanie a minibus Kala, vycházející z MAN TGE.
Firma car-bus.net vedle účastníka Eurotestu 2024 Zeroid eUrban zaujala i minibusem eDiplomatic na bázi eSprinteru s úžasně luxusním interiérem. Karosář Ferqui ve světové premiéře vystavil plně elektrický minibus Lagos, postavený na technice Iveca eDaily 70C21. Karoserie je vyrobena z hliníku a kompozitu a je skoro o 300 kg lehčí než klasická kovová. Kapacita 25 až 33 míst. Ze tří exponátů firmy Indcar nás nejvíc bavil elektrický mikrobus e-B6, který vznikl ve spolupráci s francouzským Bluebusem.
Španělsko-portugalský výrobce Unvi, který má v nabídce kompletní portfolio od minibusů až po doubledeckery, zaujal především elektrickým 7m mikrobusem eC24s pro až 41 cestujících, schopným díky 144 až 298 kWh v bateriích až 16hodinového provozu.
Zbytek Evropy
Z velkých výrobců zde měly velké expozice Iveco Bus a Mercedes-Benz/Setra, které ale nepřivezly nic nového. Solaris, který má španělského majitele, ukázal Bus of the Year Urbino 18 Hydrogen. U nás „pohřbené“ Volvo Buses ukázalo naftový a elektrický podvozek, na němž vznikl i vystavený městský elektrobus BZL Elec. Velkou expozicí, zaměřenou hlavně na luxusní minibusy na bázi Sprinteru, se blýskl polský Auto-Cuby. Zahanbit se nenechal ani účastník Eurotestu, rumunské Aveuro, které vedle konverzí na bázi Sprinteru dělá i nástavby na Daily.
Turecko
V Madridu nechyběl prakticky žádný velký turecký výrobce. Jako první měla tiskovku Temsa, která uvedla nový 12,4 m dlouhý elektrický meziměstský model LD SB E s kapacitou 57 osob, 350kWh baterií, motorem o výkonu 250 kW a dojezdem až 350 km. Otokar do Madridu přivezl skoro celé své portfolio. Technologickou vyspělost předvedl autonomní verzí mikrobusu eCentro, hlavní novinkou ale byl nový e-Kent C, plně elektrický městský autobus, nabízený v délkách 10, 12 a 18 m. Vystavená základní verze nabízí přepravní kapacitu 108 lidí, motor Voith má 450 kW a napájí ho 450 kWh. Jedním ze dvou exponátů Anadolu Isuzu byl elektrický model Novo Volt se 176 kWh a 325kW elektromotorem. Karsan jako jeden z mála přivezl čistě vodíkový autobus e-ATA Hydrogen.
Čína
Říši středu zastupovaly tři značky. Nejmenší expozici měl Alfabus, který přivezl dva městské elektrobusy ECity L08 a L12 s bateriemi 422 a 310 kWh. King Long, který byl i na IAA v Hannoveru, ukázal nejen koncept elektrického coache, ale i sériový model U12 Zero, naftový midicoach C10 ameziměstský autobus U13 X. Velkou expozici měl Yutong. Městský segment zastupovaly mikrobusy e7S a U10, velkou pozornost ale budil i sériově prodávaný elektrický coach T12E sdojezdem s baterií 350 a 422 kWh zajišťující reálný dojezd až 400 km.