Testy autobusů

Španělský Czechbus

Španělský Czechbus. Na madridském výstavišti IFEMA se koncem října uskutečnil největší veletrh autobusů a servisní techniky na Pyrenejském poloostrově Feria Internacional del Autobús y del Autocar. Jako jediné tuzemské médium jsme ho navštívili. 

Veletrh FIAA se koná každé dva roky a svým rozsahem a zaměřením má velmi blízko k tuzemskému Czechbusu, který se letos koná v termínu od 19. do 21. listopadu. Patnáctý ročník FIAA se výrazně rozrostl, na 38 700 m2 ve dvou halách obřího výstaviště IFEMA Madrid se prezentovalo 94 firem z 12 zemí. Během tří dnů ho navštívilo přes 10 500 profesionálů, z nichž každý pátý byl cizinec. 

Král mezi minibusy

V rámci slavnostního večera den před zahájením veletrhu zde byl vyhlášen i vítěz prestižní ankety Minibus of the Year 2025, kterým se stal model Tremonia City 75 Electric, postavený na technice Mercedesu-Benz Sprinter. Reportáž z Eurotestu, kde o vítězi rozhodoval i šéfredaktor našeho magazínu a autor článku, přineseme v příštím čísle. Není náhoda, že se tento test konal právě v Madridu, protože segment minibusů a obecně nástaveb je ve Španělsku velmi silný. I proto se při popisu zaměříme na ně i na méně obvyklé výrobce, které třeba na Czechbusu tak často nevídáme. A nebude asi pro nikoho překvapením, že velká část exponátů a novinek měla plně nebo alespoň částečně elektrický pohon. A to nejen městské či příměstské autobusy, ale i meziměstské a dálkové. Zaměřme se nejprve na lokální firmy, které více než polovinu své produkce vyvážejí.

Minibus roku 2025: Tremonia City 75 

Made in Spain

Nejvíce návštěvníků na tiskové konferenci měl Irizar, který zde ve světové premiéře představil elektrický meziměstský autobus i3. S délkou 12,75 m pojme 45 cestujících a s bateriemi (NMC i LiFePO4) s kapacitou až 528 kWh nabídne dojezd až 500 km. Dobíjení je možné 150 kW přes CCS2 nebo 300 kW přes pantograf. Výroba integrální verze se rozjede příští rok v červenci, první zákazníci se dočkají na konci 2025. Irizar ale nabídne i podvozek pro nástavbáře.

I u nás velmi dobře známý Beulas přivezl hned tři exempláře. Patrový bus Jewel, postavený na podvozku MAN, 10m coach Cygnus na technice Scanie a minibus Kala, vycházející z MAN TGE. 

Firma car-bus.net vedle účastníka Eurotestu 2024 Zeroid eUrban zaujala i minibusem eDiplomatic na bázi eSprinteru s úžasně luxusním interiérem. Karosář Ferqui ve světové premiéře vystavil plně elektrický minibus Lagos, postavený na technice Iveca eDaily 70C21. Karoserie je vyrobena z hliníku a kompozitu a je skoro o 300 kg lehčí než klasická kovová. Kapacita 25 až 33 míst. Ze tří exponátů firmy Indcar nás nejvíc bavil elektrický mikrobus e-B6, který vznikl ve spolupráci s francouzským Bluebusem.

Španělsko-portugalský výrobce Unvi, který má v nabídce kompletní portfolio od minibusů až po doubledeckery, zaujal především elektrickým 7m mikrobusem eC24s pro až 41 cestujících, schopným díky 144 až 298 kWh v bateriích až 16hodinového provozu. 

Irizar i3
Beulas
car-bus.net eDiplomatico
Ferqui Lagos
Indcar e-B6
Unvi eC24s

Zbytek Evropy

Z velkých výrobců zde měly velké expozice Iveco Bus a Mercedes-Benz/Setra, které ale nepřivezly nic nového. Solaris, který má španělského majitele, ukázal Bus of the Year Urbino 18 Hydrogen. U nás „pohřbené“ Volvo Buses ukázalo naftový a elektrický podvozek, na němž vznikl i vystavený městský elektrobus BZL Elec. Velkou expozicí, zaměřenou hlavně na luxusní minibusy na bázi Sprinteru, se blýskl polský Auto-Cuby. Zahanbit se nenechal ani účastník Eurotestu, rumunské Aveuro, které vedle konverzí na bázi Sprinteru dělá i nástavby na Daily. 

Volvo BZL Elec
Auto-Cuby
Aveuro Ambra Touristic

Turecko

V Madridu nechyběl prakticky žádný velký turecký výrobce. Jako první měla tiskovku Temsa, která uvedla nový 12,4 m dlouhý elektrický meziměstský model LD SB E s kapacitou 57 osob, 350kWh baterií, motorem o výkonu 250 kW a dojezdem až 350 km. Otokar do Madridu přivezl skoro celé své portfolio. Technologickou vyspělost předvedl autonomní verzí mikrobusu eCentro, hlavní novinkou ale byl nový e-Kent C, plně elektrický městský autobus, nabízený v délkách 10, 12 a 18 m. Vystavená základní verze nabízí přepravní kapacitu 108 lidí, motor Voith má 450 kW a napájí ho 450 kWh. Jedním ze dvou exponátů Anadolu Isuzu byl elektrický model Novo Volt se 176 kWh a 325kW elektromotorem. Karsan jako jeden z mála přivezl čistě vodíkový autobus e-ATA Hydrogen

Temsa LD SB E
Otokar e-Kent C
Isuzu Novo Volt
Karsan e-ATA Hydrogen

Čína

Říši středu zastupovaly tři značky. Nejmenší expozici měl Alfabus, který přivezl dva městské elektrobusy ECity L08 a L12 s bateriemi 422 a 310 kWh. King Long, který byl i na IAA v Hannoveru, ukázal nejen koncept elektrického coache, ale i sériový model U12 Zero,  naftový midicoach C10 ameziměstský autobus U13 X. Velkou expozici měl Yutong. Městský segment zastupovaly mikrobusy e7S a U10, velkou pozornost ale budil i sériově prodávaný elektrický coach T12E sdojezdem s baterií 350 a 422 kWh zajišťující reálný dojezd až 400 km. 

Alfabus ECity L08 a L12
King Long C10, U13X a T12E

Zdroj
Redakce

Přečtěte si také

Back to top button