Testy nákladních vozidel

MAN TGX: Dárek k narozeninám

MAN TGX: Dárek k narozeninám. MAN Truck & Bus připravil pro své zákazníky k 30. výročí svého působení na českém trhu limitovanou edici třiceti tahačů TGX. Vyzkoušeli jsme kus s pořadovým číslem devět, jezdící ve službách firmy Cykloservis Novotný.

Když jsme na našem FB zveřejnili první fotky tohoto krasavce, jedna z prvních reakcí byla: „Škoda, že jich není 300, ale jen 30, na nás už se nedostalo.“ Jenže to by zase nebyla limitovaná edice, kdyby ji měl každý. Pro slovenský trh jich vzniklo dokonce ještě o pět kusů méně. Pro obě země ale platí, že všechna auta už mají své majitele. 

Přečtěte si také

Česko-slovenská spolupráce

Obě limitované edice sice vznikly ve spolupráci obou zastoupení, nicméně každá země si tu svou naspecifikovala pro potřeby svých zákazníků. Proto se v některých detailech výbavy, ale i vizuální podoby trochu liší.

Slovenská edice se na první pohled od české liší světlejší šedou a stříbrnými doplňky 

Vybírali jsme z patnácti různých grafických návrhů. Původně jsme uvažovali o tom, že bychom obě verze od sebe více odlišili motivy typickými pro obě země,“ přibližuje vznik vizuální podoby Diana Vavříková, head of marketing & communications CZ & SK. „Nakonec jsme se ale shodli na tom, že základní grafické motivy budou mít obě verze stejné, a národní symboliku jsme vynechali,“ doplňuje. 

Šedý krasavec

A byla to správná volba, protože ať už jste příznivci značky MAN, resp. modelu TGX, nebo ne, i nezaujatý pozorovatel musí uznat, že tato limitka vypadá opravdu parádně. Kombinace tmavě šedé barvy kabiny se sytě černými koly, maskou chladiče a dalšími detaily ve stejné barvě, tmavými doplňky místo původně chromovaných a černo-červeným pruhem táhnoucím se prostředkem přídě působí opravdu parádně.

Limitovaná edice čítá jen 30 kusů

Na dveřích jsou další polepy s číslem 30 a na obou bocích pochopitelně nechybí ani „řvoucí lev“, charakteristický znak značky MAN. Hned na třech místech kabiny najdete také emblém limitované edice s číslem. 

Dvě varianty MAN TGX

Základem pro limitovanou edici je tahač MAN TGX ve variantách Vario s klasickou výškou sedla 1130 mm a Ultra pro přívěsy typu low-deck. Zatímco na Slovensku převládají spíše standardy, v Česku zákazníci naopak žádají low-decky. Ne tak ale firma Cykloservis Novotný, která si pořídila standardní provedení. Druhé by měla převzít ještě letos v listopadu.

To nejlepší

Když speciální edice, tak pochopitelně s tou největší kabinou GX, nabízející řidiči i spolujezdci ten nejlepší komfort. Objektivní pocit velkého vnitřního prostoru ještě umocňuje barevné provedení Desert Beige. Zákazníci mohli volit mezi dvěma stupni vybavenosti kabiny, nicméně i u té základní je seznam položek hodně dlouhý.

Sedadlo řidiče i spolujezdce je vyhřívané 

Obě mají například vynikající vyhřívaná sedadla, v našem případě s textilním, ale velmi příjemným čalouněním. Vyšší specifikace má kombinaci jemné kůže a látky. Obě však mají stejný, do rukou dobře padnoucí volant, potažený jemnou kůží. Spolu s digitálním přístrojovým štítem je zde i druhý velký displej s úhlopříčkou 12,3″, patřící nejlepšímu nabízenému infotainment systému Professional, v jehož menu se parádně pohybuje pomocí dvojitého kolečka MAN EasyControl.

Vozidlo je v základu osazené špičkovým infotainment systémem Professional 

Jen jedno lze tomuto jinak skvělému systému vytknout – umí totiž zrcadlit jen telefony Apple (platforma Apple CarPlay), zato dokonce i bezdrátově. Jenže ty nejsou mezi řidiči až tak rozšířené. Doufejme, že v rámci nějaké brzké softwarové úpravy dojde k nahrazení dávno překonané nabízené platformy MirrorLink službou Android Auto. Hodně chválím vynikající zvuk audia MAN Advanced s přídavným subwooferem nebo velké množství USB zásuvek rozesetých po celé kabině. Hlavně v létě přijde vhod nezávislá elektrická klimatizace, v zimě pak „bufík“ a posílená tepelná izolace kabiny. Během pauz lze využít vysouvací stolek v přihrádce před spolujezdcem, při ležení na komfortních matracích se zase hodí dvě nastavitelné čtecí lampičky a za jízdy jsme ocenili elektricky ovládanou sluneční roletku. 

Vysoká úroveň bezpečnosti

Vedle bohaté komfortní výbavy ale MAN nešetřil ani tou bezpečnostní. Vozidla jsou osazena většinou z dostupných asistenčních a jízdních systémů.

Základem systému LCS jsou radary hlídající prostor vedle vozidla 

Nechybí ESP, adaptivní tempomat s funkcí Stop and Go, prediktivní tempomat EfficientCruise, pomocník změny jízdního pruhu LCS s výstrahou při odbočování (někdy ale reaguje až příliš citlivě) či systém monitorování únavy řidiče AttentionGuard. 

MAN TGX: 510 koní 

U tak exkluzivního vozidla by měl štítek motoru začínat pětkou. Volba proto padla na vrcholnou verzi 12,4litrového šestiválce D2676, který za ní má ještě desítku (510 k/375 kW). Zatímco slovenský tahač jsme týden předtím během krátké jízdy z Bratislavy do Dunajské Stredy příliš neprověřili, neboť jsme jeli prázdní, a ještě jenom po dálnici, český Anniversary jsme naopak vyzkoušeli v reálném provozu a dali mu pořádně zabrat. Za volantem jsem se střídal s jeho řidičem Pepou Ficem na trase z Moravského Krumlova do Lince a zpátky. Cesta dlouhá přes 500 km totiž vedla skoro celá po hodně úzkých i pořádně kopcovitých „šoustkách“, navíc jsme měli tam i zpátky naloženo 23 tun (tam cementodřevěné desky a zpátky ocelový svitek). 

Z Lince jsme vezli ocelový svitek vážící 23 tun

Strategie řazení 12stupňové převodovky TipMatic, vědoma si síly motoru – 2600 Nm v pásmu od 930 do 1350 otáček –, ho nechává v táhlých kopcích zdánlivě dusit, pokud možno na co nejvyšší rychlostní stupeň třeba i v 1100 otáčkách. Člověk má chuť motoru pomoct podřazením. Jenže právě v této oblasti s maximálním zatížením má nejvyšší účinnost i efektivitu. Kdyby to řidič udělal, zvýšila by se sice rychlost, zároveň ale výrazně i spotřeba.

S autem jezdí Pepa Fic, který u firmy Cykloservis Novotný pracuje přes dvacet let

Na rovinkách i s takovou zátěží ale motor velmi ochotně zatahuje. Zatímco prvních sedm rychlostí z dvanácti motor vytáčí klidně až nad 1500 min–1, to aby se souprava rychle rozjela, další rychlosti už tam „padají“ výhradně v zeleném poli končícím na 1400 min–1. Pořádně se zapotil i standardní pětistupňový retardér (má ještě šestou maximální úroveň, kterou lze nastavit okamžitě), který má sice optimální odstupňování účinku, ale ten by mohl nabíhat o něco rychleji. 

Služby a zážitek v ceně 

Spolu s tímto exkluzivním vozem ale zákazník získal i zvýhodněné služby, jako servisní a digitální balíček na tři roky při nájezdu 130 000 km ročně za 99 eur měsíčně. Ten zahrnuje rozšíření záručních podmínek na tři roky nebo 450 000 km, telematické služby, servisní smlouvu ComfortSuper a třítýdenní koučink ekonomické jízdy MAN ConnectedCoDriver. A jako bonus majitel vozu vyrazí do Mnichova na prohlídku závodu MAN spojenou i s návštěvou tradičního Oktoberfestu.

Technické údaje MAN TGX 18.510 4×2 BLS 

Motor: Ř6/vznětový (D2676)

Zdvihový objem: 12 419 cm3

Max. výkon: 375 kW (510 k)/1800 min-1

Max. točivý moment: 2600 Nm/930–1350 min-1

Převodovka: A12 (TipMatic 14.27)

Stálý převod zadní nápravy: 2,31

Hmotnost soupravy: 39 850 kg

Budka (š × d): 2440 × 2280 mm

Rozměry (d × š × v): 6007 × 2981 × 3915 mm

Rozvor: 3600 mm

Palivová nádrž: 580 + 580 l

Nádrž na AdBlue: 80 l

Zdroj
Michal Štengl

Přečtěte si také

Back to top button