Test Scania G410 8×4: Druhá taková není
I nákladní vozidla mohou mít zajímavou historii a Scania G410 8×4 s domíchávačem betonu Liebherr jezdící ve službách společnosti Autodoprava Radek Poslušný je toho ukázkovým příkladem. Třeba už jenom tím, že by si asi nikdo takové auto neobjednal.
Hned na úvod musíme uvést na pravou míru tvrzení s tím neobjednáním. Scania G410 8×4 je naopak sen nejednoho řidiče i dopravce betonu. Navíc importér má takové vozidlo i na skladě jako nové auto připravené ihned k odběru (psali jsme o tom v minulém čísle). Nikdo, a už ne český dopravce, si ale neobjedná auto v takovéto specifikaci.
Tovární předváděčka
Tohle auto si totiž naspecifikoval sám výrobce a jako správný předváděcí vůz do něj objednal snad úplně všechno, co umožňoval konfigurátor. V tomhle konkrétním autě jsme poprvé seděli už před třemi roky, a to na mezinárodní prezentaci řady XT ve Švédsku. Pak pendlovalo po Evropě a sloužilo jednotlivým importérům k představení toho, co Scania u nové řady XT dokáže. A nakonec ho nabídla k prodeji. A české zastoupení po něm rychle sáhlo a před dvěma roky ho přivezlo do Česka. Už tehdy mi ho české zastoupení nabídlo k vyzkoušení. Jenže já ho chtěl otestovat v reálných podmínkách s nákladem, což ale bohužel tehdy nešlo: „Chceme ho totiž prodat jako zánovní nepoužívanou ojetinu,“ vysvětlili mi lidé ze Scanie. Požádal jsem je tedy, že až ho prodají, dají mi echo a já se s tím „šťastlivcem“ domluvím na vyzkoušení.
Setkání po dvou letech
Po nějaké době se mi opět tato krásná Scania připletlo do cesty. Během přípravy článku o přestavbě autobusu na obytný vůz jsem se seznámil Martinem Balátem, který mi mezi řečí jen tak náhodou prohodil, že o víkendech jezdí jako brigádník s míchačkou Scania. S nějakou unikátní, kterou nikdo jiný nemá. Tak mi poslal fotku a co myslíte, měl ho tam… Následoval jeden telefon s majitelem Radkem Poslušným a další s jejím kmenovým řidičem a ve čtvrtek na 1. dubna jsem vyrazil do betonárky do Milovic. Naštěstí to nebyl apríl a čekala tam na mě…
Míchačka na hlínách?
Tohle auto zaujme na první pohled kabinou, protože spací „budku“ a ještě v reklamní oranžové barvě a s nápisem XT na boku si k míchačce u nás nikdo neobjedná. Stejně tak za hliníková kola se moc utrácet nechce. Po naložení betonu vyrážíme do areálu elektrické rozvodny Čechy střed. Lepší verzi přístrojové desky a velký dotykový displej s navigací často nemají ani tahače, natož míchačka.
Cože, manuál?
Další specialitou Scanie je 12st. manuální převodovka, která se v dnešních moderních nákladních vozech, a to i stavebních, už stává určitou raritou. Rozhodně ve Scanii, kde dnes automat patří ke standardu. Samozřejmě to chvíli trvá, než si člověk na třístupňovou kulisu s malou a velkou řadou a půlenými rychlostmi zvykne. Hlavně když se mu za zády převaluje osm kubíku betonu, které dávají 13litrovému šestiválci se 410 k 2150 Nm docela zabrat. Řadu XT už jsem v reálných podmínkách několikrát vyzkoušel, takže mě nepřekvapuje perfektně odhlučněný motor a komfortní podvozek. To mi potvrzuje i její kmenový řidič Jozef Bigoš, který jezdil snad se vším, z toho poslední dva a půl roku právě s touto krasavicí: „Díky skvělému a komfortnímu podvozku s ní můžu i na špatných silnicích II a III. tříd jezdit mnohem rychleji než třeba s německými auty.“ Jak říká, v autě tráví opravdu hodně času včetně víkendů, ale v dobrém autě je to prostě radost. Průměrná spotřeba vozu se pohybuje kolem 47 l a jediný větší problém byl dvakrát upálený kabel od řídicí jednotky nástavby. „Tohle auto je navíc relativně nízké, hlavně vepředu,“ přidává na závěr ještě jeden postřeh Jozef Bigoš. Ještě že má řada XT vpředu mohutnou ocelovou ochranu podvozku.
Vozidlo | Scania G 4410 B8x4 NZ XT |
Motor: | Ř6/vznětový přeplňovaný (DC13 141) |
Zdvihový objem: | 12 742 cm3 |
Max. výkon: | 301 kW (410 k)/1900 min-1 |
Max. točivý moment: | 2150 Nm/1000-1300 min-1 |
Převodovka: | M12 (GRS0905R) |
Stálý převod zadní nápravy: | 4,05 |
Nástavba: | domýchávač betonu Liebherr |
Provozní hmotnost: | 19 000 kg |
Maximální hmotnost: | 33 200 kg |
Rozvor: | 4350 mm |
Palivová nádrž: | 350 l |
Nádrž na AdBlue: | 47 l |
Vložený článek
Auto jako motivace k přestupu
Za zmínku určitě stojí i to, jak se k autu dostal jeho majitel Radek Poslušný, který dříve jezdil deset let s betonovou pumpou a nyní provozuje další dvě míchačky. „20. prosince jsem jel kolem Scanie v Chrášťanech a toho auta jsem si všiml a hrozně se mi líbilo. Tak jsem se na něj jel podívat. Z dřívější krátké pracovní zkušenosti ve Scanii jsem znal Mirka Berku, který měl na starosti ojeté vozy. A ten mi ji zamluvil přes víkend do pondělí. Auto jsem si nafotil a fotky poslal Jozefu Bigošovi, kterého jsem znal z betonárek a jehož jsem kdysi k sobě lanařil do firmy. Jenom když mi koupíš nové auto. A jelikož se mu ta Scania hodně zamlouvala, auto jsem koupil a Jozef s ní teď jezdí.“