Škoda Octavia Combi RS iV: sportovní, dokud má šťávu
S příchodem čtvrté generace Octavie se sportovní řada RS rozšířila o plug-in hybridní verzi iV, která má stejných 180 kW jako klasická benzinová a stojí i stejně. Elektrifikovanou verzi jsme vyzkoušeli ve variantě kombi.
Plug-in hybridní pohon tvoří benzinový 1.4 TSI naladěný na 110 kW (150 k) a 250 Nm plus synchronní elektromotor s 85 kW a 330 Nm. Elektromotor je součástí tříspojkové šestistupňové automatické převodovky DQ400e (třetí spojka ovládá elektromotor). Technický základ je identický se Superbem iV, Octavia ale dostala modernější verzi naladěnou na systémový výkon 180 kW a 400 Nm (běžná Octavia iV má 150 kW).
Bez elektřiny to nejede
Důležitou součástí pohonu jsou Li-ion baterie s celkovou kapacitou 13 kWh, resp. 10,3 kWh využitelné pro pohon. Baterie je schopná Octavií RS iV pohánět reálně bezemisně na cca 40 až 50 km podle množství rekuperace. Pokud poženete na elektřinu maximálních 140 km/h, neujedete ani polovinu. Baterie má ale stále vyhrazenou kapacitu i na klasický hybridní pohon, kdy spolupracují oba motory dohromady. Po nastartování se systém vždy přepne do EV režimu, takže pokud chcete ušetřit baterie, musíte do menu a přepnout na hybridní režim. Můžete si i zablokovat kapacitu baterie, což se hodí v zemích, kde mají města s nízkoemisními zónami, kam nesmíte se spalovacím motorem.
Stav baterie logicky hodně ovlivňuje i celkovou dynamiku. Když „šťáva“ chybí, výkon klesá. Nemusíte se ale bát, že byste na v kopci na dálnici nepředjeli ani Avii, pocitově to asi ani nepostřehnete. To byste museli vzít do ruky stopky.
Rychlá, ale ne sportovní
Na první pohled vypadá i elektrické RS iV stejně ostře a nabroušeně jako konvenční verze. Stejný, a hodně povedený, je také interiér se sportovním volantem a anatomickými sedadly. Jenže nějaké sportovní choutky brzdí tři základní faktory. V prvé řadě jsou to akumulátory ukryté pod podlahou zavazadlového prostoru. Pomineme-li fakt, že zmenšily jeho objem na 490 l (-150 l), stejně jako velikost palivové nádrže na 39,5 l, víc vadí těch 135 kg hmotnosti, které naopak přidaly za zadním převisem. Vpředu zase přidal kila elektromotor, takže na 245 k čeká přes 1,7 tuny. Stovka za 7,2 s ani maximálka 225 km/h nejsou špatné hodnoty, ale pokud chcete jet ostře i v zatáčkách, akumulátory jsou prostě cítit. Navíc iV (stejně jako dieselové RS) nemá vpředu aktivní diferenciál (VAQ), používá standardní XDS+ s přibrzďováním jednotlivých kol. No a občas přední kola stejně proklouznou. iV také nemá o 15 mm snížený podvozek.
Ono to ale nevadí
Na druhé straně obliba RS u zákazníků nespočívá v tom, jak dokáže v zatáčkách odkrvit mozek, ale ve skvělé kombinaci sportovní vizáže s vysokou užitnou hodnotou a rozumným kompromisem mezi komfortem a tuhostí podvozku. V případě iV k tomu navíc získáváte i značky EL zajišťující bezplatné parkování v některých městech a jízdu po dálnici. A pokud máte možnost dobíjet auto doma či v garáži v práci, tak i levný provoz na elektřinu. Stejně jako většina plug-ni hybridů ani iV ale nemá rychlodobíječku, takže s 3,6 kW baterie při hodinovém nákupu nabijete jen na pár kilometrů. Z domácího wallboxu jste z nuly na 100 % z 3,5 hodiny, z domácí 230V zásuvky to trvá 5 až 5,5 hodiny.
Umí uspořit
Baterky můžete dobít i za jízdy, dělejte to ale jen na dálnici, kde tolik nevyskočí spotřeba. Protože po městě nebo na okrese pak motor nárokuje klidně i k 10 l/100 km. Pokud budete poctivě nabíjet a denně se vejdete do 45 km, není problém jezdit v průměru za 6 kWh/100 km. Pokud přejdete do hybridního režimu, spotřeba je mezi 3,5 a 4,5 l/100 km plus nějakých 6 kWh. No a když nebudete dobíjet, budete jezdit mezi 6 a 7 l. Kvůli tomu si ale nemusíte kupovat iV, protože ze všech RS s pohonem předních kol je nejdražší. Její cena ve variantě kombi začíná na 813 317 Kč. Čistě benzinové RS s manuálem pořídíte od 772 000 Kč, s automatem stojí na chlup stejně jako iV a naftové přijde minimálně na 780 000 Kč. Se čtyřkolkou je s cenou od 826 000 Kč (všechny ceny bez DPH) ale suverénně nejdražší.
Vozidlo | Škoda Octavia Combi RS iV |
Motor: | Ř4/zážehový přeplňovaný + elektromotor |
Zdvihový objem: | 1395 cm3 |
Max. výkon: | 110 kW (150 k)/5000-6000 min-1 |
Max. točivý moment: | 250 Nm/1550-3500 min-1 |
Elektromotor: | 85 kW (116 k)/330 Nm |
Systémový výkon/točivý moment: | 180 kW (245 k)/400 Nm |
Maximální rychlost: | 225 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h: | 5,9 s |
Převodovka: | A6 |
Kombinovaná spotřeba: | 1,5 l/100 km |
Spotřeba v testu: | 3,8 l/100 km |
Emise CO2: | 33 g/km |
Pohotovostní hmotnost: | 1753 kg |
Celková hmotnost: | 2163 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 490/1555 l |
Rozměry d/š/v: | 4702 x 1829 x 1474 mm |
Rozvor: | 2681 mm |
Základní cena test. vozu: | 813 317 Kč bez DPH |