Volkswagen Golf 1.5 TSI EVO mHEV: revoluci hledej unitř
Zatímco zvenku se osmá generace Volkswagenu Golf podle tradice až tak nezměnila, uvnitř nezůstal kámen na kameni. Jenom nevím, jestli jsou všechny změny k lepšímu. Vyzkoušeli jsme motor 1.5 eTSI s mildhybridní technologií.
O Volkswagenu Golf se hovoří jako o králi mezi kompaktními hatchbacky. Od roku 1974 má za sebou sedm generací a miliony prodaných kusů. Pro velkou část konkurence se stal vzorem, ke kterému se chtěli přiblížit. Nyní do prodeje míří osmá generace.
Stále stejný
Dělat vnějšího designéra Golfu je tak trochu danajský dar, protože tvůrci mají dost svázané ruce. Tvary auta se totiž nesmí mezigeneračně příliš lišit, žádný velký zájem o přehnanou kreativitu se zde nenosí. Takže proti sedmičce se toho na první pohled zase až tolik nezměnilo. Asi nejnápadnější jsou nové světlomety, zejména pokud si objednáte IQ. Light LED. Vypadají efektně, hlavně ale skvěle svítí a v dálkovém režimu automaticky upravují jas, aby nikoho neoslnily. A nové je i logo, i když ani toho si nikdo asi moc nevšimne.
Nová doba
Pokud jste na Golfu, ale i ostatních modelech Volkswagenu oceňovali, že se v něm okamžitě zorientujete bez rozdílu generace, tak v „osmičce“ si budete připadat jako v Jiříkově vidění. Skok do doby digitální je totiž obrovský. Není to jenom o tom, že jsou zde dva velké displeje, to už konkurenti předvádějí dávno. Poprvé zde chybí jakákoliv klasická tlačítka či ovladače. Všechno se totiž ovládá dotykově, a dotykové plošky jsou navíc rozesety po celé přístrojové desce a chvíli mi trvalo, než jsem se v tom zorientoval a naučil se ovládat i základní funkce jako rádio či klimatizaci. Osobně nejsem fandou tohoto řešení, raději mám klasické ovladače, nebo alespoň pro nejčastěji používané funkce.
Všechno má jít hlasem
Golf dostal infotainment systém MIB3 se zcela novou architekturou blízkou ovládání chytrých telefonů, na které je ale třeba si zvyknout a porozumět mu. Hlavně je ale připravený na postupné zavádění nákupu služeb na objednání. Má mít i vylepšené hlasové ovládání, kterým lze nastavit třeba i teplotu klimatizace. U testovaného vozu však příliš nefungovalo a neporadilo si ani s běžnými povely, které doteď zvládal. Ale jak známo, Golf má s elektronikou problém, kvůli kterému padaly hlavy v nejvyšším vedení firmy.
Funkční mild-hybrid
Z palety motorů čítající tři zážehové a dva vznětové motory (85 až 110 kW) jsme si vyzkoušeli benzinový 1.5 TSI/110 kW (150 k) vybavený mildhybridní technologií mHEV (eTSI) a sedmistupňovou automatickou převodovkou. Základem je 48V řemenový startér-generátor a 48V Li-ion akumulátor s kapacitou 0,6 kWh umístěný pod sedadlem spolujezdce, který se dobíjí výhradně rekuperací. 48V akumulátor umožňuje dobíjet i 12V baterii nebo podpořit při akceleraci spalovací motor až 50 Nm. Systém navíc umožňuje plachtění se zcela vypnutým spalovacím motorem. Hybridní systém spolupracuje i s navigačními údaji nebo kamerou snímající dopravní rychlostní značení, takže třeba před obcí auto samo brzdí intenzivněji pomocí rekuperace do doby, než dosáhne rychlosti 50 km/h, resp. maximální povolené rychlosti v daném úseku. Motor je úsporný sám o sobě, mHEV technologie prý přináší úsporu až 0,4 l/100 km. A nám podařilo s trochou snahy jezdit za slibovaných 4,6 l/100 km, běžným stylem spotřeba nepřesáhla 5,3 l/100. Celé to funguje velmi přirozeně a nijak to neobtěžuje. I start spalovacího motoru je díky vyšším otáčkám startér-generátoru tišší a doprovází jej méně vibrací než u klasického startéru.
Dva podvozky
Stejně jako dřív má Golf dva typy zadní nápravy, od výkonu 110 kW se dodává s víceprvkovou nápravou, 1.5 eTSI používá jednodušší vlečenou nápravu. V kombinaci s příplatkovými adaptivními tlumiči DCC nabízí skvělé jízdní vlastnosti a velký rozdíl v komfortu pérování mezi oba hraničními režimy.
Vozidlo | Volkswagen Golf 1.5 TSI Evo mHEV |
Motor | Ř4/zážehový |
Zdvihový objem | 1498 cm3 |
Max. výkon | 110 kW (150 k)/5000-6000 min-1 |
Max. točivý moment | 250 Nm/1500-3500 min-1 |
Maximální rychlost | 224 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h | 8,5 s |
Převodovka | A7 |
Kombinovaná spotřeba | 4,6 l/100 km |
Komb. spotřeba v testu | 5,3 l/100 km |
Emise CO2 | výrobce neuvádí g/km |
Objem zavaz. prostoru | 340/1193 l |
Pohotovostní hmotnost | 1230 kg |
Celková hmotnost | 1880 kg |
Rozměry d/š/v | 4284 x 1789x 1456 mm |
Rozvor | 2636 mm |
Základní cena testovaného vozu | 609 967 Kč (bez DPH) |