Testy osobních vozů

Volkswagen ID.5 – Příjemný společník do města 

Volkswagen ID.5 – Příjemný společník do města. Nad elektromobilitou už ze zkušeností rozhodně neohrnuji nos, naopak ji beru jako další alternativu v pohonech a mně osobně ve městě vyhovuje. Splnil model ID.5 mé očekávání? Do jisté míry ano, ale drobné mouchy má každé auto, ID.5 není výjimkou. 

Hned na úvod napíšu, že se jednalo o klasický test na týden. Na úplné sehrání člověka s autem je týden málo, proto mohou být některé věci psané více pocitově z pohledu řidiče, který je zvyklý na nová auta a nechce nic moc řešit a spíše sednout a jet. 

Design, který chce chvilku času 

Ano, přiznám se, že Volkswagen ID.5 se mi na první pohled moc nelíbil. Design elektroaut má určité kompromisy, a přede mnou tedy stál celkem široký a bílý vůz, který je určitě kvůli aerodynamice docela vyhlazený a taky pěkně baculatý.

Vůz má sportovně se svažující střechu, velká 20palcová kola, zadní spoiler, příplatková zadní 3D světla a přední světla IQ.Light, která svítí naprosto perfektně. Nakonec mohu po týdnu hodnotit vzhled auta pozitivně. U Volkswagenu se jedná o první elektrické SUV kupé. 

Neskutečně místa 

Právě „baculatému“ designu můžeme vděčit za neskutečně velký vnitřní prostor. Už dlouho jsem neřídil tak prostorné auto. Místa je dostatek vpředu, vzadu i v kufru, který má 549 litrů. Mimochodem liftbacková záď zajišťuje velkorysý přístup do zavazadlového prostoru.

Kufr má 549 litrů. Mimochodem liftbacková záď do něj zajišťuje velkorysý přístup 

Vystupování je pohodlné, nastupování také, zrcátka jsou velká a člověk vidí všude kolem sebe. Ortopedická sedadla jsou pohodlná, zároveň i sportovní, mají paměti a masážní funkci. Na zadních místech je dostatek místa nad hlavou a hlavně na nohy! Interiér je i díky prosklené střeše vzdušný a prostorný. Tady není modelu ID.5 co vytknout. 

Království složitosti

A je tu ovládání. Dotykové plošky, kam se podívám. Po usednutí za volant ID.5 zapomeňte na zažité zvyky z jiných vozů, protože tady vládne minimalismus. Interiéru dominuje velký dotykový displej (12 palců) a menší displej na volantu, který se pohybuje zároveň s nastavením volantu.

Volič směru jízdy je velmi nestandardně umístěný právě na menším displeji a má trošku jiné ovládání, člověk si ale v provozu zvykne. Líbí se mi animovaná světelná lišta pod čelním sklem, ukazující třeba směr odbočení a doporučenou volbu jízdního pruhu nebo indikující řidičovu nepozornost.

Interiér je i díky prosklené střeše vzdušný a prostorný. A toho místa! 

Trošku krkolomné bylo zapnutí vyhřívaných sedaček, nebo co mě vysloveně iritovalo, byly nepodsvícené dotykové plošky pod centrálním displejem, kde se nastavuje teplota a třeba i zvuk audia. Dále mi vadilo velmi zjednodušené ovládání otevírání oken. Ve dveřích řidiče jen dvojice tlačítek pro okna vpředu i vzadu, přičemž mezi ovládáním předních a zadních oken se přepíná dotykovou plochou. Bohužel ani odezva dotykového displeje není někdy nejrychlejší, systém se občas „zadýchá“ a není tak pružný, jak by měl. 

Volkswagen ID.5 – Jízda a dojezd 

Jízda Volkswagenem ID.5 je naprosto pohodlná a tichá. Na samotné jízdě je cítit hmotnost vozidla, které váží dvě a čtvrt tuny. Každopádně i tak ale po plném sešlápnutí plynového pedálu auto celkem pěkně vystřelí, točivý moment je dostupný okamžitě. Volkswagen měl výkon 150 kW, z klidu na stovku akceleruje za 8,4 sekundy a rozjede se nejvýš na 160 km/h. Jízda je ale naprosto plynulá a jistá (i díky nízkému těžišti). Vůz disponuje využitelnou kapacitou baterie 77 kWh.

A jaká byla spotřeba? Můj průměr činil kolem 15,5 kWh/100 km dojezd jsem tak hravě měl kolem 420 km při využití rekuperace a plachtění. Jinak s vozem jde jezdit i za 14 kWh. S aktualizací softwaru se navíc zvýšil maximální nabíjecí výkon, konkrétně ze 125 na 135 kW, takže se i na vhodné nabíjecí stanici lehce zrychlilo nabíjení. U elektromobilu se nabíjení musí plánovat, a ne jezdit do nuly. Nabíjím, když jsem na nákupech nebo na schůzkách. 

A jak to dopadlo? 

Závěr je celkem jednoduchý. Volkswagen ID.5 Pro Performance je velmi příjemné auto na každodenní užívání. Pochvalu určitě zaslouží prostornost kabiny a velký zavazadlový prostor. Dále potěší řízení a komfort vozidla. Naopak minusy vidím v některých prvcích ovládání, které nejsou domyšlené nebo jsou zbytečně složité. Není to zkrátka auto pro každého, hlavně kvůli tomu, že to je elektromobil, který u nás ještě nemá dostatečné pochopení. A také ta cena, ta je celkem vysoká. U testovaného kusu totiž byla 1 852 500 Kč.

Volkswagen ID.5 Pro Performance

Výkon: 150 kW (204 k)

Pohon: zadní kola

Max. rychlost: 160 km/h

Nejvyšší toč. moment: 310 Nm

Kapacita baterie: 77 kWh

Dojezd: 497 km (WLTP)

Maximální rychlost: 160 km/h

Zrychlení 0–100 km/h: 8,4 s

Pohotovostní hmotnost: 2246 kg

Objem kufru: 549/1561 litrů 

Rozměry d × š × v: 4584 × 1852 × 1603 mm 

Rozvor: 2766 mm

Základní cena test. vozu: 1 475 900 Kč

Přečtěte si také

Back to top button