Ford Tourneo Custom PHEV: tři válce pod napětím
Plug-in hybridní osobní dodávku Ford Tourneo Custom PHEV pohání elektromotor a zážehový litrový tříválec Ecoboost. Přední kola ale roztáčí pouze elektřina. Ptáte se, proč tam tedy ten benzinový motor vůbec je?
Zatímco u osobních aut je hybridní, resp. plug-in hybridní technologie již běžná, mezi dodávkami je Transit Custom, resp. námi testovaný osobní Tourneo Custom PHEV pionýrem. Většina výrobců totiž tuto mezifázi přeskočila a vrhla se rovnou na plnou elektriku
Hybrid jenom na elektřinu
PHEV verze je však unikátní i samotnou konstrukcí hybridního pohonu. Používá tzv. sériový hybrid, který sice kombinuje spalovací motor a elektromotor, samotný pohyb však zajišťuje výhradně elektromotor o výkonu 93 kW. Ten čerpá elektřinu z Li-ion baterie s kapacitou 13,6 kWh schovanou v podlaze, takže nijak neomezuje vnitřní prostor. Teoreticky by měla stačit na 56 km (dle NEDC), realita byla blíže hodnotám podle WLTP (41-48 km) kolem 40 km. Pořád to ale bylo víc než při mezinárodní prezentaci ve Švédsku, kde byl při teplotách kolem 5°C jen 30 km.
Bez obav z dojezdu
Jakmile se baterii vybije, přichází ke slovu spalovací motor, v tomto případě zážehový přeplňovaný litrový tříválec EcoBoost naladěný na 75 kW. Ten přes generátor dobíjí Li-ion baterii a zároveň pohání i elektromotor. V tomto režimu se tříválec chová, jako by byl spojený s variátorovou převodovkou. Pokud šlápnete na plyn, nejprve se vytočí motor, a pak se dá teprve auto do pohybu. Hlavně při předjíždění je třeba počítat s tím, že dynamika není v tomto režimu nikterak závratná. Přestože je tříválec odhlučněný snad lépe než v osobních autech, někde zdáli ho neustále slyšíte. A to hlavně na dálnici, kde dost točí.
Hlavně do města
Na druhou stranu na dálniční provoz není Transit, resp. Tourneo Custom PHEV primárně stavěný, čemuž odpovídá i maximální rychlost omezená na 120 km/h. „Revírem“ obou verzí je městský provoz, osobní variantu si dovedu představit jako hotelový či letištní shuttle, kde má větší šanci být neustále na dobíječce. Mimochodem z běžné 230V sítě trvá dobití lehce přes 4 hodiny, s komerční nabíječkou o polovinu méně. Spalovací motor je zde skutečně jako záloha, kdyby těch 45 elektrických kilometrů nestačilo. Palivová nádrž má ale solidní objem 54 l benzinu a vystačit by měla na 500 km. Ve městě se spotřeba pohybuje mezi 6 až 7 litry, naopak na dálnici, kdy je motor vytočený, počítejte i s devítilitrovou spotřebou. Pokud ráno vyjdete s plnou baterií, s částečným provozem na benzin se dostanete někam ke 4 l/100 km.
Můžete nabít za jízdy
Hybridní pohon disponuje čtyřmi jízdními režimy. Výchozí je EV Auto, kdy o spolupráci obou motorů rozhoduje elektronika, ale obvykle se upřednostňuje elektřina. EV režim ji vynutí, EV Later umožní zachovat aktuální stav dobití baterie (elektřinu motoru dodává spalovací motor) a EV Charge, kdy baterii dobíjí spalovací motor.
Držíme palce
Najít si zákazníka bude mít u nás PHEV hodně těžké, a přiznává to i importér. Nemáme zde žádné dotace ani bezemisní zóny ve městech. Vyšší je i cena. Osobní verze se prodává v jediné top verzi Titanium za 1 008 172 Kč (bez DPH), nejvýkonnější 185k diesel ve stejné výbavě vyjde na 987 300 Kč.
Vozidlo | Ford Tourneo Custom PHEV Titanium |
Motor | Ř3/zážehový přeplňovaný |
Zdvihový objem | 999 cm3 |
Max. výkon | 75 kW (102 k) |
Max. točivý moment | výrobce neudává |
Elektromotor | 93 kW (126 k)/355 Nm |
Maximální rychlost | 120 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h | výrobce neudává |
Převodovka | A1 |
Kombinovaná spotřeba | 3,1 l/100 km |
Spotřeba v testu | 8,2 l/100 km |
Emise CO2 | 70 g/km |
Pohotovostní hmotnost | 2599 kg |
Celková hmotnost | 3400 kg |
Objem zavazadlového prostoru | 1200/2100/6000 l |
Rozměry d/š/v | 4973 x 1986 x 2000 mm |
Rozvor | 2933 mm |
Základní cena test. Vozu | 1 172 700 Kč bez DPH |