Letecká doprava

Tunelový šampion

Nikdo nikdy neletěl letadlem tunelem. Dario Costa proletěl dvěma tunely u Istanbulu průměrnou rychlostí 245 km/h a vytvořil světový rekord ještě předtím, než jsme my ostatní snídali.

Bylo těsně po svítání, v sobotu 4. září 2021, kdy Dario Costa, profesionální závodní a kaskadérský pilot, „odpálil“ své speciálně upravené závodní letadlo Zivko Edge 540 v jednom ze dvou tunelů Çatalca na turecké severní Marmarské magistrále.

Díky více než dvěma desetiletím letových zkušeností a mnohým leteckým výkonům na kontě měl 41letý Ital přes 5000 hodin strávených ve vzduchu. A z toho více než polovinu strávil ve vysoce výkonné akrobacii. Stal se dokonce prvním Italem, který dosáhl vítězství ve třídě Red Bull Air Race Challenger Class. Costa už léta snil o průletu tunelem a je to jeho nejnáročnější a nejkomplexnější výkon.

Costa, obklopen betonovým obloukem hradeb, vyrazil za šera z prvního tunelu v 6:43 místního času, přičemž v ranních hodinách měl slunce za zády, což byly optimální světelné podmínky. Omezený volný prostor nad hlavou znamenal, že musel udržet letadlo na dráze letu těsně nad asfaltem a zároveň zvládnout klaustrofobní okraj pouze asi čtyři metry mezi každým koncem křídla a neúprosnými stěnami.

Rozhodují milisekundy

Změny v proudění vzduchu v kombinaci s vysoce citlivým řízením letadla si vyžádaly reakční časy kratší než 250 milisekund. Costa během letu vykonával jemné pohyby rukou pouze o milimetry. Jeden z nejkritičtějších momentů nastal, když letadlo přeletělo 360metrovou mezeru mezi tunely, což vystavilo lehké letadlo bočnímu větru ve chvíli, kdy se Costa chystal vletět do úzkého otvoru druhého tunelu.

„Zdálo se mi, že vše se děje tak rychle. Ale když jsem se dostal z prvního tunelu, letadlo se kvůli bočnímu větru začalo pohybovat doprava a v mé hlavě se v tom momentu všechno zpomalilo,“ vzpomíná Costa. „Reagoval jsem a soustředil se jen na to, abych dostal letadlo zpět na správnou trasu a správně vletěl do druhého tunelu. Pak se mi v mysli všechno znovu zrychlilo.“ Costa letěl průměrnou rychlostí 245,07 km/h, přičemž zvládal změny sklonu a tvaru druhého tunelu. Když závodní letadlo „vystřelilo“ z druhé strany, Ital ho před přistáním vtáhl do oslavné smyčky.

Od vzletu po výstup z druhého tunelu proletěl vzdálenost 2,26 km ve výši minimálně 70 centimetrů a maximálně 1,6 metru nad asfaltem. A za 43,44 sekundy dosáhl Costa certifikovaný Guinnessův světový rekord a další čtyři rekordy.

Let Tunnel Pass byl v Guinnessově knize rekordů uznán za nejdelší letadlem proletěný tunel (1730 m) a Costa dostal oficiální certifikát. Čtyři další pozoruhodné záznamy byly první průlet tunelem letadlem, nejdelší let pod pevnou překážkou, první let letadlem přes dva tunely a první vzlet letadla z tunelu.

Týmová příprava

Celou akci více než jeden rok připravoval tým 40 lidí. Mentorem byla letecká legenda – maďarský akrobatický a závodní pilot Péter Besenyei. Costa trénoval v Red Bull Athlete Performance Center, kde zlepšovali jeho neurokognitivní schopnosti (např. reakční časy) s využitím simulace. Aby mohl zažít rychlost ve skutečných tunelech, bylo mu dovoleno před pokusem projet jimi autem rychlostí 270 km/h.

V době letu (v časných ranních hodinách) bylo světlo v tunelech a mimo ně nejvyrovnanější a stejně i teplotní rozdíl mezi vnitřním a vnějším prostorem tunelů je obvykle na začátku dne nejnižší, což minimalizuje účinky tlakových vln pro hladší a stabilnější let.


Dario Costa úspěšným průletem dvou tunelů tak navždy vstoupil do historie letectví. Po úspěšném letu Costa řekl: „Byla to samozřejmě velká úleva, ale hlavní emocí byla velká, opravdu velká radost. Pro mě je to další splněný sen.“

Ve spolupráci
transport-logistika.cz
Zdroj
Foto: Red Bull
Back to top button