Motorismus

Kolínská TPCA omezí od května výrobu pouze na čtyři dny v týdnu

Kolínská TPCA od května snižuje výrobu. Zkrátí pracovní týden na čtyři dny a sníží počet směn ze tří na dvě.

Podle odhadů vyrobí 221.000 aut, což je asi o pětinu méně než vloni. Změna se dotkne 150 agenturních pracovníků a zaměstnanců s pracovními smlouvami uzavřenými na dobu určitou, uvedl dnes mluvčí automobilky Radek Kňava. Podle prezidenta společnosti Satošiho Tačihary musí automobilka pružně reagovat a přizpůsobovat výrobu poptávce po malých vozech na evropských trzích. „V této chvíli děláme vše pro to, abychom minimalizovali dopad na kmenové zaměstnance. Jejich zkušeností a odborných znalosti výrobních procesů si velmi ceníme. Pro ty, kteří nebudou mít uplatnění ve výrobě, hledáme jiné uplatnění,“ dodal. 
    
„O konkrétních číslech se zatím nemluví, vedení s odbory zvažuje varianty, jak tyto lidi alternativně zaměstnat,“ řekl ČTK předseda odborářů v TPCA Ivo Navalaný. „Jde nám o všechny zaměstnance, ale pokud pracovníkům se smlouvami na dobu určitou jejich platnost vyprší a nové ze strany firmy nedostanou, tak s tím odbory nemohou nic udělat,“ uvedl. Lidí se smlouvami na dobu určitou je v podniku prý minimum. Podle údajů na webových stránkách společnosti automobilka zaměstnává 3000 lidí. 
    
Plánované změny ve firmě ovlivňují vyjednávání o kolektivní smlouvě. Současná je platná do konce března. „Chtěli jsme smlouvu do této doby uzavřít, ale vzhledem k okolnostem se jednání patrně protáhnou. Zvažujeme opakování loňského řešení, kdy jsme uzavřeli smlouvu až v polovině dubna, s tím, že jsme její platnost prodloužili dodatkem. Nechceme tu smlouvu uzavírat do té doby, než budeme znát úplně všechna čísla těchto změn, které teď probíhají,“ dodal Navalaný.  “Uznávám to, že nás automobilka o podobných krocích s předstihem informuje.
 
Podle našich informací se TPCA skutečně snaží pro ty zaměstnance najít nové příležitosti a snaží se eliminovat dopad na region. V součinnosti s námi i s úřadem práce se pro ně snaží najít uplatnění,“ řekl ČTK starosta Kolína Vít Rakušan. „TPCA je stále i přes tento výkyv největším poskytovatelem práce u nás v regionu. Já bych to v tuto chvíli nehodnotil z obecného pohledu nezaměstnanosti, i právě díky přístupu TPCA, že těm lidem hledá práci, jako nějakou významnou tragédii. Doufám, že ti lidé uplatnění najdou. Co se týče subdodavatelů, nemáme zatím informace, že by to spouštělo lavinový efekt. Není to zas tak velké omezení, aby jej spustilo,“ dodal starosta. “Nás jednání konkrétně se zástupci Toyoty a se subdodavateli TPCA čekají příští týden,“ řekl dnes ČTK Jan Máslík z kolínského úřadu práce.
 
„Těžko nyní předvídat, protože neznáme konkrétní čísla, strukturu profesí, jichž se to bude týkat, ani strukturu národnostní. Ne všichni zaměstnanci pocházejí z našeho regionu. Jako úřad jsme schopni určitý nápor uchazečů zvládnout. Nerad bych předbíhal, zpráva je čerstvá a potřebné údaje pro větší analýzy zatím nemáme,“ uzavřel Máslík. Již loni z automobilky vyjelo o 8,5 procenta vozů méně než v roce 2010, a to 270.705 aut. Výsledky podle představitelů společnosti ovlivnil pokles prodejů malých vozů na klíčových trzích západní Evropy. Mezi hlavní odběratele patří Francie, Itálie, Německo, Velká Británie a Nizozemsko. Na domácím trhu ale prodeje vozů vzrostly. 
    
Segment malých vozů je podle experta KPMG Jana Linharta na evropském trhu v posledních letech velmi proměnlivý. „V období krize byla malá auta velmi žádaným produktem, protože se na ně v řadě států vztahovalo tzv. šrotovné. Právě TPCA měla v období šrotovného velmi úspěšné období. Po jeho skončení se však opožděně projevuje výpadek zájmu, který měl původně nastat právě v době krize. Navíc řada automobilek nedávno rozšířila svou nabídku v tomto segmentu, v poslední době například Volkswagen nebo Škoda,“ řekl ČTK. 
   
Na domácím trhu byl loni nejprodávanějším modelem TPCA Peugeot 107 s 366 prodanými auty. Největší růst prodejů vykázal model Toyota Aygo, jehož prodeje v České republice vzrostly o 128 procent na 249 aut. TPCA je společným podnikem firem Toyota Motor Corporation a PSA Peugeot Citroën postaveným v roce 2002 v průmyslové zóně Kolín-Ovčáry. Výrobu závod zahájil v únoru 2005, výrobní kapacita je 340.000 aut. TPCA v roce 2010 vykázala hrubý zisk 1,4 miliardy Kč, rok předtím měla profit před zdaněním 1,443 miliardy Kč. Tržby jí klesly o 14 procent na 44,7 miliardy korun. Loňské hospodářské výsledky firma zveřejní v březnu.
 

Přečtěte si také

Přečtěte si také

Back to top button