Různé

MAN Liga pokračuje

MAN Liga pokračuje. Brzy bude zahájen nový ročník MAN Ligy – soutěže o nejefektivnějšího řidiče nové generace tahače MAN. Přinášíme vám nejnovější informace, nabízíme podrobný pohled na výsledky a postřehy z posledního kola očima instruktorů MAN ProfiDrive.

Soutěžní ročník MAN Liga 2024 se bude opět konat souběžně v České republice a na Slovensku. Cílem soutěže o nejefektivnějšího řidiče nákladního automobilu MAN je ukázat v praxi, že vozidla MAN nové generace patří z hlediska hospodárnosti provozu k absolutní špičce. Výkony řidičů se ale hodnotí sofistikovaněji než jen porovnáním dosažené spotřeby paliva, MAN Liga je totiž zaměřena na komplexně hospodárnou jízdu a intenzivní využívání nejmodernějších technologií.

Objektivní rozhodování přes RIO 

Akce je určena pouze pro řidiče nákladních vozidel MAN, a to výhradně tahačů s návěsem. Aby nebyl narušen provoz zúčastněných společností, jezdí soutěžící řidiči v běžném provozním režimu a po standardních trasách. Řidiči jsou „hodnoceni“ prostřednictvím digitální platformy RIO, která sleduje a vyhodnocuje výkony (v procentech) v reálném čase. Výsledky následně zpracovávají trenéři MAN ProfiDrive.

Co konkrétně se vyhodnocuje? Telematika sleduje rozsahy setrvačnosti a efektivní používání plynového pedálu, ale také používání motorové brzdy a retardéru, aby se provozní brzdy opotřebovávaly co nejméně. Dalším sledovaným parametrem je používání tempomatu, s nímž řidič dosáhne ještě větší efektivity. Pro objektivní posouzení se bere v úvahu také celková hmotnost jízdní soupravy a typ trasy nebo hustota provozu. Systém RIO již také zaznamenává počasí, takže při analýze výkonnosti jsou zohledněny zhoršené podmínky na silnici v dané době.

Přítel na telefonu

Také během příštího ročníku MAN Ligy, který oficiálně startuje registrací na webu 18. prosince, budou mít soutěžící k dispozici bezplatnou podporu služby Connected CoDriver. To znamená, že řidiči mohou své průběžné výsledky telefonicky konzultovat s trenéry ProfiDrive a získat rady nebo doporučení, jak zlepšit své celkové hodnocení. Firmám se účastí v soutěži otevírá možnost vyzkoušet si zdarma výhody digitálních služeb MAN, a to včetně individuálního poradenství od školitele MAN ProfiDrive, které jim pomůže zvýšit efektivitu provozu, snížit náklady a prodloužit životnost nejvíce namáhaných součástí vozidla.

Nejčastější zlozvyky

Někteří účastníci MAN Ligy měli zpočátku nízké skóre. Pokud však přijali rady školitelů, začali postupně jezdit stále efektivněji. „Největší rezervy měli soutěžící v používání tempomatu a také v deceleraci, tedy v dojíždění bez nohy na plynu pouze s využitím kinetické energie vozidla. Častý zlozvyk je sešlápnutí plynového pedálu při zapnutém tempomatu. Typický příklad: když ve stoupání systémy efektivně využívají vozidlo a odebírají mu výkon tak, aby úsporně dojelo na horizont, pak netrpělivý řidič sešlápne plynový pedál, aby zrychlil. Tím se nejen zvýší spotřeba paliva, ale také se přeruší činnost GPS tempomatu EfficientCruise,“ vysvětluje Martin Kovařík, školitel MAN ProfiDrive.

Finalisté české i slovenské části se sešli na Slovakia Ringu v rámci ME tahačů

Andrej Rakyta, další školitel MAN ProfiDrive, nám vyprávěl učebnicový příklad, jak může služba Connected CoDriver řidičům pomoci: „S řidiči samozřejmě pravidelně komunikuji a radím jim, na čem by mohli zapracovat, aby zlepšili své hodnocení. Při rozhovorech rychle zjistím, kdo je tvárný a má chuť se zlepšovat a kdo není ochoten vybočit ze zajetých kolejí, protože tak jezdí už třicet let… O to víc mě potěšilo, že většina řidičů projevila zájem o zlepšení svého stylu jízdy, i když ani oni nebyli žádní nováčci. Například jeden ze soutěžících dosáhl po prvním týdnu MAN ligy celkového hodnocení 50 %. To znamená, že velmi špatně využíval potenciál vozu pro hospodárnou jízdu. Upozornil jsem ho na několik věcí, dal na mé rady a do konce soutěže se ve všech sledovaných parametrech výrazně zlepšil na 91 % a díky tomu poskočil z průměru na bronzový stupínek! Získal také novou cenu Jumper – pro řidiče, který během soutěže nejvýrazněji zlepšil svůj efektivní styl jízdy.“

Musí chtít

Řidiči samozřejmě musí být ochotni s instruktorem spolupracovat. V této souvislosti je největším přínosem pro zúčastněné společnosti to, že pokud si řidič osvojí úsporný styl jízdy, ušetří palivový řetězec a pohonné hmoty i po soutěži. A to je právě smyslem MAN Ligy.

Vítězem české části se stal Lubomír Voráč z NIKA Logistics, který jako jediný ze všech dosáhl hodnocení 100 %

„Zpočátku jsem moc nevěděl, jak na to. Po třech týdnech jsem začal komunikovat s trenérem, který mi dal spoustu dobrých rad. Tak jsem je svědomitě dodržoval a známky se zlepšily. A spotřeba na stejné trase klesla asi o dva a půl litru. Už dříve jsem byl zvyklý jezdit úsporně, ale teď jsem si začal více všímat maličkostí. Hlavně co nejvíc využívat adaptivní tempomat, který je opravdu na vysoké úrovni, co nejvíc brzdit retardérem a jezdit s předvídáním,“ přiznává jeden z účastníků.

A hle, až o tři litry dolů

Důsledně efektivní způsoby jízdy se samozřejmě nutně projevuje na nižší spotřebě paliva. Nezáleží na tom, jak výkonný je motor, jaká je hmotnost nákladu na návěsu nebo v jakém topografickém terénu kamion jede. V nejednom případě to byl právě úsporný styl jízdy, který se projevil tím, že motor spotřeboval na stejné trase až o tři litry nafty na 100 km méně. Stačí si vzít kalkulačku a spočítat, kolik peněz jste ušetřili za týden, měsíc, rok… A ještě jeden důležitý aspekt – nižší spotřeba paliva znamená odpovídající menší zátěž pro životní prostředí díky přímému a reálnému snížení emisí CO2. Navíc efektivní řidič šetří nejen firemní naftu, ale také méně opotřebovává brzdy a celý hnací řetězec.

Soutěžit má smysl

Existují alespoň tři důvody, proč se do soutěže přihlásit. Soutěžící získají certifikát o účasti v soutěži MAN Liga a školení MAN ProfiDrive. Pokud v MAN Lize zvítězíte, budete se moci pochlubit trofejí pro nejlepšího řidiče MAN. A navíc zviditelníte svou firmu v médiích a na sociálních sítích.

Zájemci o účast v dalším kole MAN Ligy se mohou registrovat do 15. března 2024 na webových stránkách www.manliga.cz a www.manliga.sk. Samotná soutěž bude probíhat přibližně osm týdnů (v dubnu a květnu), poté přijde na řadu vyhodnocení výkonů řidičů a podrobná analýza výsledků – individuálně pro každou zúčastněnou společnost. Slavnostní vyhlášení vítězů je naplánováno na červen 2024.

Zdroj
Redakce

Přečtěte si také

Back to top button