Testy autobusů

Dvě světové premiéry pro Busworld

Dvě světové premiéry pro Busworld. MAN Truck & Bus pozval vybrané novináře z Evropy do svého výrobního závodu v Norimberku, aby jim v předstihu ukázal hlavní novinky na říjnový Busworld v Bruselu. Představil dva zcela nové autobusy i plány na výrobu trakčních baterií od roku 2025. 

MAN Truck & Bus uvedl svůj první plně elektrický autobus, městský model Lion’s City 12 E, na konci roku 2020 a nedávno sjel z výrobní linky v polském závodu ve Starachowicích autobus s pořadovým číslem 1000. Za první pololetí letošního roku se tento model stal druhým nejprodávanějším v Evropě po polském Solarisu. V tomto období evropský trh s e-busy vzrostl meziročně o 45 %, každý třetí registrovaný autobus byl bezemisní. Celkem jich bylo podle dat společnosti Chatrou CME Solutions 2567 kusů.

Přečtěte si také

První elektrické LE

A právě na technickém základu Lion’s City 12 E vznikl i vůbec první bezemisní Low Entry  autobus značky MAN určený pro městské a příměstské trasy a homologovaný ve třídě 1. Předvedený kus měl kapacitu 41 sedících plus prostor pro vozíčkáře a 28 stojících cestujících. Na střeše měl maximálních šest možných bateriových packů s celkovou kapacitou 480 kWh, které dodávají energii centrálnímu elektromotoru o stálém výkonu 160 kW (max. 240 kW).

Nejdelší Intercity 

Světovou premiéru v Bruselu zažije i třínápravová varianta Lion’s Intercity LE 14 s délkou 14,4 m a průměrem otáčení 23,8 m. Autobus může převézt až 63 sedících cestujících, maximální kapacita je 127 osob. Autobus může být nabízen jako čistě městská varianta s pneumatikami 275/70 R22,5, případně pro meziměstské nasazení s pneu 295/80 R22,5. 

Intercity LE 14 je alternativou ke kloubovým autobusům pro příměstskou dopravu

Pohon bude zajišťovat naftový motor D15 ve výkonových verzích 330 k (243 kW) a 360 k (265 kW), resp. 1400 a 1600 Nm. Obě verze lze osadit hybridním modulem EfficientHybrid s 12kW motorgenerátorem. Motory standardně pracují se šestistupňovou automatickou převodovkou ZF EcoLife 2. Jak jsme se dozvěděli, již příští rok výrobce představí i plně elektrickou variantu.

Nová digitální přístrojová deska

Oba modely zároveň představily i novou přístrojovou desku s 12″ digitálním přístrojovým štítem a novým multifunkčním volantem (na přání), který lze nově vyklopit téměř do kolmé pozice. Řidič se může těšit i na nová tlačítka a jejich rozdělení na přístrojové desce. Jiný je také panel klimatizace, který se přiblížil řešením známým z osobních vozidel. Držák nápojů a USB port jsou umístěny na bočním ovládacím panelu spolu s viditelně umístěnou brzdovou pákou nové elektronické parkovací brzdy, která se automaticky aktivuje při vypnutí motoru. Další možnosti odkládání věcí nabízí uzamykatelná přihrádka nebo síťka na noviny ve dveřích řidiče. Tyto dveře jsou k dispozici v několika verzích včetně té s polykarbonátovým bezpečnostním sklem. V seznamu příplatkové výbavy pro Lion’s Intercity LE se objevil i centrální 7″ displej MAN Multimedia Centre. 

Nová přístrojová deska používá digitální přístrojový štít 

Zcela novou přístrojovou desku ale dostaly v rámci modelového roku 2024 i zájezdové autobusy MAN a Neoplan. Kdo někdy seděl v nové generaci nákladních vozidel MAN, bude se tu cítit okamžitě jako doma, protože většina toho pochází právě od divize Truck. Včetně volantu či tlačítek. Nechybí ani ovladač SmartSelect. 

Elektrická budoucnost

V roce 2025 dostane Lion’s City E novou generaci trakčních akumulátorů typu NMC až s 445 kWh u Lion’s City 10 E, 534 kWh u 12 E (dosud 480 kWh) a 712 kWh u 18 E. Nabíjecí výkon bude až 375 kW. Dobíjecí konektor CCS2 bude moci být na jednom z pěti různých míst na autobuse, přibude automatizované invertní pantografové nabíjení v depu (autobus má nabíjecí lišty) a místo centrálního elektromotoru dostane nábojové motory e-axle ZF. Dočkáme se i prototypu elektrického coache s dojezdem cca 400 km. 

Až 100 000 baterií ročně

Norimberk byl doposud hlavním výrobním závodem, kde ročně vzniká přes 100 000 spalovacích motorů všech typů (D08, D15/E18, D20, D26, D30, D38). Vyrábějí zde i stacionární či lodní motory včetně V12 s výkonem 2200 k. Produkovat se zde bude i nový 13litrový vznětový šestiválec, který bude sdílet konstrukci s motorem Scania Super. 

V roce 2020 ale padlo rozhodnutí, že se Norimberk stane centrem výroby trakčních baterií. Jejich malosériová produkce se rozjela v roce 2021, nyní se buduje nová hala, kde by se od roku 2025 měla rozběhnout velkosériová produkce s roční kapacitou až 100 000 baterií pro autobusy i nákladní vozy. 

Zdroj
Michal Štengl

Přečtěte si také

Back to top button