Silniční doprava

Běženci v Calais ohrožují řidiče

Situace s běženci ve francouzském přístavu Calais se dramatizuje a v ohrožení zdraví i života se od minulého týdne ocitají zejména řidiči kamionů čekajících na nalodění.

Severofrancouzský přístav Calais je již několik let nejproblematičtějším místem, kde se shromažďují ilegální imigranti zejména ze severní Afriky a snaží se jakýmkoliv způsobem dostat ukryti v kamionech přes kanál La Manche do Velké Británie.
 
Tento problém řeší řidiči kamionů už několik let – nocují pouze na hlídaných parkovištích na vzdálených místech, kontrolují neporušenost návěsů, v blízkosti přístavu se snaží vůbec nezastavovat, případně spolupracují s celníky v přístavu. Všechna tato opatření se v posledních dnech stávají nedostatečná a s rostoucím množstvím a agresivitou běženců jde již doslova o život.
 
Jak nám sdělil Karel Klouda, člen představenstva společnosti ZDEMAR TRANSPORT a.s., minulý týden se v bezprostředním ohrožení ocitli i dva řidiči jejich dopravní firmy. Přestože v blízkosti přístavu kamiony za tichého souhlasu místních i police již ani nezastavují před značkou STOP, aby se na vozidla nenavěsily hrozny uprchlíků, pomalou jízdou se musí pohybovat v těsné blízkosti terminálu kvůli čekání na odbavení.
 
Toho využívají zoufalí běženci, kteří na kamiony naskakují, mnohdy i za jízdy otevírají nákladová vrata a pokouší se ukrýt v nákladovém prostoru, ale často i na velice bizarních místech na nápravách či rezervě. Řidiči, kteří se snaží ochránit svůj náklad a samozřejmě se také vyhnout drastické pokutě na britské straně, se však stále častěji setkávají s přímým násilím. Bohužel s rostoucím počtem uprchlíků agresivnímu davu není často schopna čelit ani místní policie.
 
Karel Klouda ze společnosti ZDEMAR radí všem řidičům: „Zde jde již opravdu o život a jedinec mezi rozvášněnými uprchlíky nemá šanci se ubránit. Jedinou možností je neopouštět vozidlo, snažit se dojet do prostoru terminálu, kde je situace stále o dost klidnější, a přítomnost běženců řešit s tamním personálem. Také je důležité co možná nejlepší zabezpečení techniky (zámky na vrata návěsů a paletové boxy, zajištění kabiny uzamčením). Naši řidiči byli při snaze přimět uprchlíky k opuštění vozidla fyzicky napadeni a byli rádi, že vyvázli bez újmy na zdraví.“
 
ČESMAD BOHEMIA se v této souvislosti se zdokumentovanými případy obrací na Mezinárodní unii silniční dopravy IRU i naše Ministerstvo zahraničních věcí, aby situaci začaly neprodleně řešit s francouzskými partnery, a ti zajistili řidičům větší míru bezpečnosti.
 

Přečtěte si také

Back to top button