Silniční doprava

Druhá generace tahače F-Max

Druhá generace tahače F-Max. Ford Trucks představil novou generaci tahače F-Max, označenou jako Gen2. Ta přichází s vylepšeným podvozkem, lepší aerodynamikou, výkonnějším a úspornějším motorem, digitálními kamerami nebo upravenou převodovkou. Změn je ale ještě více. 

Turecký výrobce Ford Trucks, u nás zastupovaný firmou F Trucks, představil tahač F-Max v roce 2018. Do prodeje se dostal o rok později, kdy i získal titul Truck of the Year. Tahač procházel postupně modernizacemi, ta poslední, představená na loňském IAA v Hannoveru a označená jako Gen2, přinesla velké množství novinek vedoucích hlavně k úspoře paliva.

Vylepšená aerodynamika

Kabina tahače F-Max Gen2 prošla zásadními úpravami. Jednou z hlavních inovací je digitální systém zpětných zrcátek s kamerami umístěný netradičně v dolní hraně bočních oken, který snižuje emise CO2o 1,3 %. Systém využívá 12″ monitor na straně řidiče a 15″ monitor na straně spolujezdce (oba s rozlišením 1920 × 720 pixelů), prémiová verze navíc obsahuje 9″ horní monitor na straně spolujezdce, kam se promítá obraz z rohové kamery umístěné vpravo nad čelním sklem. Kamery mají automatické vyhřívání, které lze aktivovat i ručně. Systém autopanningu automaticky nastavuje úhel kamer při manévrování s návěsem a minimalizuje mrtvé úhly, funkce Sentinel zase monitoruje okolí vozidla při parkování a chrání tahač i návěs před krádeží paliva či neoprávněným přístupem.

Inženýři hodně zapracovali na vylepšení aerodynamiky

Celková aerodynamika byla dále vylepšena i pomocí aktivní přední masky (Active Grill Shutter), která elektronicky reguluje průtok vzduchu k motoru. Při plném uzavření snižuje odpor vzduchu, což vede ke snížení spotřeby paliva a emisí CO2. Dalšími prvky jsou nové deflektory A-sloupků, utěsněné boční spoilery a plastové lemy předních podběhů.

Vyšší výkon, nižší spotřeba, na HVO 

Srdcem F-Max Gen2 je motor Ecotorq Gen2 o objemu 12,7 litru, který nově disponuje 510 k (375 kW) a 2600 Nm. Šestiválec pracuje s vyšším kompresním poměrem, má optimalizovaný tvar pístu, vylepšené vstřikování common-rail a turbodmychadlo s pevnou geometrií (FGT) s kuličkovými ložisky. Úspory paliva bylo dosaženo i aktivním řízením cirkulace oleje a elektronicky řízenými chladicími tryskami pístů. Motor je nově připraven pro syntetické palivo HVO100. Nové materiály, jako je uhlíkovou litinu použité na blok motoru, nebo odlehčený klikový hřídel přispěly ke snížení hmotnosti motoru o 47 kg oproti předchozí generaci. 

K lepší aerodynamice přispívá i aktivní maska chladiče 

Motorová brzda nyní nabízí brzdný výkon až 400 kW. S motorem spolupracuje nová verze vlastní automatizované převodovky 16+4 vybavená převodem do rychla (overdrive) místo původního přímého převodu (direct drive). 

Nově i plachtí

F-Max Gen2 dostal také funkci Sailing Mode, která umožňuje vozidlu využívat setrvačnost k úspoře paliva. Systém lehce zrychlí vozidlo nad nastavenou rychlost tempomatu a poté mu umožní dojet setrvačností na zápornou odchylku. Sailing Mode spolupracuje s funkcí Predictive Cruise Control (PCC), která využívá data z eHorizonu k přizpůsobení rychlosti podle profilu vozovky. Tempomat zohledňuje sklony a klesání, aby optimalizoval spotřebu paliva.

V interiéru se objevily čtyři nové monitory, tři patří kamerovému systému

Vylepšený podvozek

Podvozek nově využívá vzduchové odpružení přední nápravy, které zvyšuje jízdní komfort a snižuje hmotnost vozidla o cca 30 kg oproti mechanickému odpružení. Řidič může manuálně nastavovat výšku přední nápravy, hodnotu lze uložit do systémové paměti ve dvou úrovních.

Prémiová verze kamerového systému má i „rohovou“ kameru

Nová generace brzdového systému zahrnuje brzdové destičky se zpětnou pružinou, které snižují třecí ztráty. Po uvolnění brzdového pedálu se destičky díky pružinám okamžitě vrátí do výchozí polohy, což snižuje spotřebu paliva a opotřebení brzdových komponentů. Tento systém přináší vyšší efektivitu a delší životnost brzd.

Zdroj
redakce

Přečtěte si také

Back to top button