Eurowag vychází vstříc změnám
Digitalizace a udržitelná řešení jsou jasným trendem. Dopravní průmysl čekají nové výzvy, na co je potřeba se připravit? Pandemie koronaviru a Brexit, dvě události nedávné doby, které zasáhly řadu ekonomických oborů. Jejich důsledky silně pocítilo odvětví dopravy a logistiky. Hlavní změny a trendy budoucích let okomentoval Martin Vohánka, výkonný ředitel společnosti Eurowag, poskytovatele integrované mobility.
Digitalizace a zelená mobilita budou hrát prim
Koronavirová opatření a Brexit se bezpochyby podepsaly na zvýšené komplexitě dálkové dopravy. Naopak dodávky „na poslední míli“ zaznamenaly obrovský impuls, který pravděpodobně přetrvá i do následujících let. „Během několika prvních lednových týdnů tohoto roku došlo k viditelnému poklesu uzavřených transakcí nákladních automobilů projíždějícím kanálem La Manche. Situace se postupně stabilizovala, ale přetrvává administrativní zátěž jako celní odbavení nebo vrácení daní v papírové podobě,“ popisuje generální ředitel Eurowagu Martin Vohánka situaci v dopravním segmentu. Pandemie také potvrdila, že trendy v logistice pro nadcházející roky se budou týkat digitalizace a zelené mobility. Strmý nárůst e-commerce vytvořil tlak na rychlejší a nákladově efektivnější dodávky. A poptávka veřejnosti po udržitelných řešeních neslábne, ba naopak.
Budoucnost patří alternativním palivům
Evropa se postupně odklání od používání fosilních paliv a stále více se poohlíží po alternativních zdrojích. Úzce to souvisí se Zelenou dohodou pro Evropu, ve které si EU stanovila být do roku 2050 prvním klimatickým neutrálním kontinentem. Plán mimo jiné počítá s redukcí emisí v dopravě o 90 procent, velikou měrou by se na tom měla podepsat právě alternativní paliva. Pro dálkovou nákladní dopravu se v současnosti jeví jako nejperspektivnější a ekonomicky nejzajímavější alternativa nafty zkapalněný zemní plyn LNG. „Objem námi obsluhovaných vozidel na alternativní pohony je oproti těm tradičním stále velmi malý, ale věříme, že během následujících 2-3 let se to bude rapidně měnit,“ uvedl Vohánka. Eurowag se chystá mimo jiné zaměřit na LNG, kde už existuje rozsáhlá čerpací infrastruktura i dostatečná nabídka výrobců nákladních vozidel. V Evropě je nyní 387 čerpacích stanic na LNG a Eurowag chce do konce roku provozovat 430 čerpacích stanic na LNG i CNG. Rovněž nedávné strategické investice Eurowagu do společnosti Last Miles Solution, největší nezávislé platformy pro elektronickou mobilitu v Evropě, potvrzují silný závazek k trhu s elektrickými vozidly.
„Postoj klientů vůči alternativním palivům jako LNG se za poslední roky velmi změnil, jsou jim stále více otevření. Nahrávají tomu i iniciativy týkající se výjimek z mýtného na německých dálnicích. Ve Skandinávii a západní Evropě se o zelené mobilitě mluví už dlouho. Ve zbytku Evropy zaznamenáváme tento nastupující trend právě teď a souvisí to s vyrovnáváním celkových nákladů na provoz vozů na tradiční a alternativní pohony,“ vysvětlil Vohánka.