Věříme v bioLNG, boom zažívá HVO
Věříme v bioLNG, boom zažívá HVO. Ještě před několika lety patřilo LNG mezi nejnadějnější alternativní paliva pro těžkou nákladní dopravu. Energetická krize a dramatický růst cen však vzestup trhu přibrzdily. Nicméně i v souvislosti s RED III se dá očekávat jeho návrat na výsluní, obzvláště v obnovitelné verzi bioLNG. Ještě větší přírůstky zaznamenává syntetická nafta HVO100.
Jedním z důležitých cílů směrnice RED III (Renewable Energy Directive) je i výrazné snížení emisí CO2 v dopravě do roku 2030. Cíle hovoří o 14,5% snížení emisí skleníkových plynů z dopravy do roku 2030 nebo alternativně o podílu 29 % obnovitelné energie v dopravě. Česko i Slovensko se rozhodly jít druhou cestou, tedy přes paliva. A to od roku 2027. Jenže zvýšení podílu biosložek v klasické naftě naráží na konstrukci motorů, další cestou proto jsou obnovitelná paliva.
Pozvolný náběh bioLNG
Jedním z nich je bioLNG, obnovitelná alternativa zkapalněného zemního plynu. I klasická fosilní varianta přináší v porovnání s naftou snížení emisí CO2. Prvotní zájem o LNG vyvolalo nulové mýto v Německu, které už ale neplatí. V České republice dnes jezdí zhruba 170 tahačů na LNG. Například v sousedním v Polsku je registrováno přibližně 3000 těchto vozidel, která jezdí hlavně do Německa, kde už koupíte prakticky jenom bioLNG. Eurowag obnovitelnou variantu nabízí od roku 2024 na stanicích v Kozomíně a Modleticích.

Základem je certifikace
„Naše bioLNG pochází z Belgie a zákazník automaticky získá certifikát s definicí úrovně emisní úspory,“ říká Dávid Halász, head of alternative fuels ve společnosti Eurowag. Certifikace dle standardu ISCC (International Sustainability and Carbon Certification) zajišťuje transparentnost celého dodavatelského řetězce a vylučuje tzv. dvojí započtení úspory CO2. BioLNG dnes může být v různých úrovních snížení emisí CO2: „Vůbec největší úsporu, až 200 %, nabízí to vyrobené z kravské či prasečí mrvy, což z něj činí jedno z nejudržitelnějších paliv na trhu,“ vysvětluje Dávid Halász.
V Evropě dnes funguje více než 700 LNG stanic, z toho je v akceptační síti Eurowagu přibližně 420. Z těchto bodů nabízí čtvrtina i bioLNG. Velmi často je také bioLNG levnější než to klasické fosilní.
HVO100, rychlé a účinné řešení
Na rozdíl od bioLNG, které vyžaduje specifickou infrastrukturu i speciální vozidla, která dnes nabízejí jen tři výrobci (Iveco, Scania a Volvo), je HVO100, tedy syntetická nafta z obnovitelných zdrojů, použitelné ve stávajících dieselových motorech bez nutnosti úprav. Lze jej míchat s konvenční naftou a neobsahuje problematickou složku FAME, která je typická pro běžnou bionaftu, např. B30 nebo B100.
„I proto se v komunikaci s dopravci používá spíše termín ‚syntetická nafta‘, protože když dopravci slyší slovo bio, mnohdy reagují zdrženlivě. U HVO je důležité, že nijak negativně neovlivňuje provoz motoru,“ říká Dávid Halász z Eurowagu.
Cena na úrovni nafty
HVO100 je dnes obvykle o 15–20 % dražší než klasická nafta. Výjimkou je Španělsko, kde vycházejí cenově srovnatelně. V Rakousku je sice HVO100 osvobozené od spotřební daně, přesto je dražší než v Česku. Dražší je i v Německu, proto jej tuzemští dopravci nakupují v Česku. Dražší než u nás je HVO100 i na Slovensku, kde by do něj měl výrobce kvůli legislativě (zákon č. 309/2009 Z. z.) přidávat FAME. Nicméně tam žádné není, proto musí platit pokuty.

Dnes má Eurowag k dispozici téměř 500 lokalit s HVO100 vhodných pro těžká nákladní vozidla. „V Česku HVO nabízíme v našich truck parcích v Rozvadově, Ústí nad Labem, Modleticích a Jihlavě a nyní chystáme Brno,“vypočítává Dávid Halász. Výhodná cenová hladina v regionu V4 dělá z Česka atraktivní trh, a to i navzdory faktu, že dopravci zatím nejsou legislativně nuceni snižovat emise. Tato povinnost přijde až v roce 2027.
Potíž se základním zdrojem
Hlavními evropskými producenty HVO jsou Neste, Repsol, Eni a Preem, celková roční kapacita dosahuje cca čtyř milionů tun. Jedním z hlavních problémů spojených s výrobou je původ a typ vstupní suroviny, které zásadně ovlivňují emise CO2 i udržitelnost paliva. Zatímco odpadní suroviny, jako použitý kuchyňský olej nebo živočišné tuky kategorie 1 a 2, výrazně snižují emise a splňují přísná kritéria směrnice RED III, některé primární suroviny, např. palmový nebo řepkový olej, mohou mít vyšší uhlíkovou stopu a způsobit nepřímé změny využití půdy (ILUC). Nejednotné přístupy jednotlivých států k těmto surovinám navíc komplikují obchodování a certifikaci HVO na evropském trhu. Transparentní původ a správná certifikace (např. ISCC) jsou proto klíčové nejen pro environmentální dopady, ale i pro ekonomickou využitelnost HVO100 v dopravě.
„Od 1. ledna 2025 už v našich truck parcích nenabízíme HVO100 vyrobené z POME, tedy odpadního produktu z palmového oleje. Našim zákazníkům chceme garantovat maximální udržitelnost a transparentnost původu,“ uzavírá Dávid Halász, head of alternative fuels ve společnosti Eurowag.







