Silniční doprava

Komplexní strategie e-mobility

Komplexní strategie e-mobility. Mnichovský výrobce užitkových vozidel dosáhl v letošním roce několika významných milníků v oblasti elektromobility, výzkumu a vývoje udržitelných dopravních řešení a pokračuje rychlým tempem. Budoucnost může přijít. 

Za prvních devět měsíců letošního roku dosáhla společnost MAN Truck & Bus řady úspěchů na cestě k uhlíkově neutrální mobilitě užitkových vozidel. V této souvislosti stojí za pozornost například zahájení vlastní výroby baterií, výstavní premiéra e-trucku MAN, přípravy na velkosériovou výrobu elektrických nákladních vozidel, ale také titul autobus roku pro plně elektrický městský autobus Lion’s City E.

Přečtěte si také

Komplexní strategie e-mobility

První oficiální prezentace se uskutečnila 13. května letošního roku, předváděcích jízd se zúčastnil spolkový ministr dopravy Volker Wissing, světová výstavní premiéra proběhla v září na veletrhu IAA Transportation v Hannoveru a nový prototyp e-trucku MAN bude na trhu v roce 2024 v téměř sériové verzi.

Z technického hlediska se toto vozidlo vyznačuje mimo jiné připraveností na budoucí megawattové nabíjení – díky velké nabíjecí kapacitě a krátkým dobám dobíjení je e-truck MAN předurčen pro těžkou dálkovou dopravu s denním dojezdem 600 až 800 kilometrů. U nové generace baterií se očekává dojezd až 1000 km na jedno nabití. To znamená, že spolu s nízkými provozními náklady a nejlepší energetickou bilancí nabízí bateriový pohon nejvhodnější technologii pro budoucí vozové parky bez emisí CO2. Z hlediska rozmanitosti použití a možných koncepcí karoserie se MAN eTruck plně vyrovná dnešním dieselovým nákladním vozům – ať už jde o dálkovou přepravu chlazených potravin bez emisí CO2, čistý a tichý svoz odpadu ve městě pomocí agilních třínápravových vozů, nebo plně elektrickou přepravu materiálu na staveniště. Společně s novým elektrickým modelem představil MAN službu eMobility Consulting, která kromě poradenství v oblasti provozu vozidla poskytuje i konzultace týkající se specifických provozních podmínek zákazníka. 

Na prahu výroby

Přípravy na velkosériovou výrobu elektrických vozidel jsou v plném proudu. Inovativní centrum eMobility v hlavním výrobním závodě v Mnichově již představilo 20 prototypů budoucího e-náklaďáku pro těžkou dopravu. Jednalo se o smíšené výrobní zkoušky za běžných výrobních podmínek. To znamená, že navzdory mnoha různým komponentům lze na stejné lince vyrábět jak dieselové, tak elektrické vozy a zajistit tím maximální využití výrobních zařízení.

To představuje velkou výzvu pro stroje a technologie, ale také pro lidi. Do konce letošního roku absolvuje přibližně 2000 zaměstnanců závodu přibližně 10 000 hodin školení v používání nové vysokonapěťové technologie a do konce roku 2023 budou všichni příslušní specialisté na výrobu nákladních vozidel kvalifikováni pro sériovou výrobu nákladních e-vozidel.

Investice do budoucnosti 

Od začátku roku 2025 bude společnost MAN Truck & Bus ve svém norimberském závodě vyrábět vysokonapěťové baterie pro elektrické nákladní automobily a autobusy ve velkém měřítku. Pro realizaci tohoto cíle společnost do tradičního závodu na výrobu spalovacích motorů v příštích pěti letech investuje přibližně sto milionů eur. Výrobní kapacita bude rozšířena o více než 100 000 baterií ročně. 

Baterie, které jsou spolu s motory základem elektrických pohonů užitkových vozidel, se budou v norimberském závodě společnosti MAN zpočátku vyrábět ručně v malých sériích. Tento způsob výroby se bude používat přibližně dva a půl roku. Výstavba kapacity pro velkovýrobu bude zahájena v polovině roku 2023 a její dokončení je naplánováno na konec roku 2024. 

Korunován autobusem roku 2023 

Letos na jaře zazářil MAN Lion’s City 12 E v uznávaném srovnávacím testu pořádaném porotou soutěže International Bus & Coach of the Year. Vždyť už to, že za 10 dní urazil téměř 2500 km dlouhou cestu přes osm evropských zemí do irského Limericku, si zaslouží uznání. Tam se ve dnech 9. až 12. května zúčastnil mezinárodního testu autobusů Euro Test 2022, v jehož rámci bylo členy odborné poroty (členem je i šéfredaktor tohoto magazínu) testováno a hodnoceno pět modelů od pěti různých výrobců. Po čtyřech dnech intenzivního testování a dlouhých technických diskusích byl konečný verdikt jasný: cenu Autobus roku 2023 získává MAN Lion’s City 12 E. Porotu složenou z 23 evropských odborných novinářů zaujala především celková koncepce vítězného městského autobusu, který boduje z hlediska dojezdu, spolehlivosti, komfortu a především udržitelnosti.

„Nový MAN Lion’s City 12 E se vyznačuje průkopnickým designem, vysokou úrovní komfortu a velmi tichým interiérem. Místo řidiče patří k nejlepším na trhu a poskytuje vysokou míru bezpečnosti. Tímto modelem se MAN zaměřil na elektromobilitu od první skici až po skutečný výrobek. Díky tomu do sebe vše zapadá. A nejedná se o dieselový autobus přestavěný na elektrický. Porota soutěže International Bus & Coach of the Year měla od první zkušební jízdy pozitivní pocit a rozhodla, že autobusem roku 2023 je MAN Lion’s City 12 E,“ uzavřel předseda poroty Tom Terjesen, když předával ocenění Rudimu Kuchtovi na akci Hvězdy roku v předvečer zahájení veletrhu IAA Transportation 2022 v Hannoveru.

Další varianty 

Odborníci společnosti MAN Truck & Bus neustále pracují na dalším vývoji a vylepšování plně elektrického modelu Lion’s City E. Aby mohli provozovatelé dopravy dokonale přizpůsobit svůj e-bus budoucímu použití, nabízí MAN také dvě varianty baterií: strategii „spolehlivého dojezdu“ (až 270 km) nebo „maximálního dojezdu“ (až 350 km). Nová klimatizace a vylepšený systém vytápění navíc zaručují ještě vyšší účinnost. Od letošního podzimu si zákazníci budou moci určit počet baterií a ještě lépe přizpůsobit e-bus MAN svým individuálním potřebám a požadavkům na dojezd a přepravní kapacitu. 

V nabídce je také řada alternativních řešení z hlediska velikosti. Například nejnovější Lion’s City E lze objednat ve verzi minibus, která je dlouhá 10,5 metru a má jednu z největších kapacit baterií ve svém segmentu. Díky rekordně malému poloměru otáčení a kompaktním rozměrům je ideálním řešením zejména pro centra měst s úzkými ulicemi. Minibus doplňuje nabídku elektrobusů MAN, která zahrnuje tři varianty o délkách 10,5 m, 12,2 m a 18,1 m.

Ocenění Autobus roku 2023 jasně ukazuje, jak dobře byl autobus Lion’s City E přijat. Elektrický městský autobus například získal ocenění iF Gold Award 2020, když porotu iF zaujal zejména ergonomický a estetický design e-busu MAN. Údaje o prodeji autobusu Lion’s City E však také jasně ukazují, jak je oblíbený. Celkem bylo od zahájení prodeje objednáno již více než 1000 e-busů. „Chceme však na silnice nasadit podstatně více elektrobusů. V minulém fiskálním roce bylo elektrických necelých 6 % našich nových městských autobusů. Do roku 2025 to bude polovina. A do roku 2030 očekáváme, že na baterie bude jezdit přibližně 90 procent našich městských autobusů,“ říká Rudi Kuchta.

Dekarbonizace v logistice a dopravě

MAN se také zapojuje do aktuálních témat týkajících se uhlíkově neutrální mobility užitkových vozidel na regionální úrovni. Aktuální příklad: MAN Truck & Bus Česká republika patří mezi prémiové partnery Česko-německého hospodářského fóra (17. října 2022), na kterém se očekává přibližně 200 zahraničních hostů. Zástupci společnosti MAN se zúčastní panelové diskuse a uspořádají workshop na téma dekarbonizace v logistice a veřejné dopravě. 

Zdroj
Michal Štengl

Přečtěte si také

Back to top button