Mercedes opět jedničkou
Mercedes opět jedničkou. Mercedes-Benz Trucks obhájil po jednadvacáté v řadě celkové prvenství v prodeji nákladních automobilů nad 6 tun celkové hmotnosti v České republice.
V roce 2022 bylo podle údajů z registru vozidel z 2.1.2023 v ČR nově registrováno celkem 8.563 nákladních automobilů, tedy jen o necelých 300 vozidel více, než v roce 2021. Z toho bylo 1.795 nákladních vozidel Mercedes-Benz s celkovou hmotností nad 6t. Mercedes-Benz Trucks tím dosáhl opět prvního místa mezi dovozci a výrobci nákladních vozů, přičemž si oproti loňsku výrazně vylepšil podíl na trhu z 18,4% na 21%.
Mercedes opět jedničkou
V České republice bylo registrováno 1070 kusů tahačů návěsů značky Mercedes-Benz, což znamená tržní podíl 20,8%. V podvozcích pro různé druhy speciálních nástaveb značka registrovala 557 ks vozidel, což znamená tržní podíl 27,1% a taktéž tradiční první pozici v této kategorii s velkým odstupem od dalších výrobců. Bohužel přetrvává složitá situace v dodávkách komponentů a dílů pro výrobu vozidel. Výsledný počet dodaných vozidel stále neodpovídá poptávce. Pokud by výrobci dokázali uspokojit všechny letošní poptávky, mohl trh v ČR dosáhnout i k hodnotě výrazně nad hranicí 10.000 registrovaných nákladních vozidel.
Prodej malých nákladních vozů Fuso Canter byl též úspěšný. Prodejem 69 ks dosáhl v kategorii srovnatelných produktů tržního podílu 48,6%, což také znamená první místo v této kategorii.
Hlavní argumenty prodeje
Jedním z hlavních argumentů pro vozidla značky Mercedes-Benz Trucks jsou jejich nízké provozní náklady a bohatá nabídka doprovodných služeb. Telematické služby pod hlavičkou FleetBoard a MB Uptime patří k těm hojně využívaným. Služby systému FleetBoard aktuálně využívá více než 4.200 vozidel v České republice. Systém FleetBoard prošel v poslední době zásadní technologickou změnou. Backend systému byl přenesen do cloudového řešení, a to vše za plného provozu systému. Tento krok je velmi důležitý především pro blízkou budoucnost, protože digitalizace nákladních vozidel se ve všech směrech velmi dynamicky rozvíjí a potřebuje stále rychlejší a výkonnější přenos dat pro stále více připojených vozidel. Návazný vývoj nového uživatelského prostředí FleetBoard Kosmos je v plném proudu. To, že je telematika vynikajícím nástrojem pro snižování nákladů na provoz vozidel, dokládají výsledky soutěží řidičů, které naše společnost pravidelně vyhlašuje. Řidiči v soutěžích opakovaně boří hranice ve snižování spotřeb a ukazují tak, jak nízkých provozních nákladů mohou nákladní vozidla Mercedes-Benz při svém běžném provozu dosahovat. A to se týká nejen dálkové dopravy, ale i dopravy stavební. Systém FleetBoard je již přes 20 let na českém trhu a je bezesporu neúčinnějším nástrojem pro zlepšování jízdního stylu řidičů, snižování opotřebení vozidel, spotřeby paliva a současně i snížení tolik diskutovaných emisí CO2. FleetBoard slaví své úspěchy dokonce i u komunálních vozidel při svozu odpadu. Práce s řidiči v kombinaci s naším profesionálním školením řidičů jsou stále jedním z nejefektivnějších způsobů, jak zmíněných skvělých výsledků lze dosáhnout.
Další naprosto unikátní službou je MB Uptime. Tato služba pracuje s informacemi o technickém stavu vozidla v reálném čase a umožňuje včasné plánování servisu a údržby tak, aby prostoje vozidla byly co nejmenší. Díky MB Uptime jsme schopni našim zákazníkům poskytnout ještě lepší péči ze strany servisů Mercedes-Benz a služby Servis24. MB Uptime v ČR využívají zákazníci již ve více než 2.500 vozidlech. Navíc v roce 2023 k službám FleetBoard a MB Uptime přibyde služba další, a to MB TruckLive. Tato služba bude na první 3 roky zdarma. Hlavním účelem TruckLive je zajištění pokud možno 100% konektivity všech nákladních vozidel MB. Díky tomu budeme moci našim zákazníkům poskytnout ještě více služeb, jako je například lokalizace vozidla v případě nehody a jeho vzdálená diagnostika, vzdálená aktualizace SW jednotek ve vozidle, MB Truck App Portal a mnoho dalších. Na služby FleetBoard a MB Uptime v novém kabátě FleetBoard Kosmos se mohou naši zákazníci těšit zejména u našich nových elektrických nákladních vozidel. Novou službou, určenou pro elektrická vozidla je i FleetBoard Charge Management. Tato služba komunikuje primárně přímo s nabíjecími stanicemi a slouží k řízení a optimalizaci jejich provozu. I toto je FleetBoard. Je tedy více než jasné, že budoucnost patří konektivitě.
Nejrozšířenější nákladní vozidlo
Nejrozšířenější nákladní vozidlo na evropských silnicích, Mercedes-Benz Actros, si i v ČR drží jednu z předních pozic v nejsledovanější kategorii nákladních vozidel pro dálkovou dopravu. Jeho pátá generace, plná technických novinek, přišla na trh v roce 2019 a v roce 2022 přišly na trh významné technické inovace. Nejdůležitější z nich je nová generace osvědčeného motoru Mercedes-Benz OM471, která se dodává od podzimu 2022 a přináší významné snížení spotřeby paliva až o 4% ve spojení s inovovanou dvanáctistupňovou převodovkou PowerShift. Ta díky inovacím výrazně zkrátila dobu řazení rychlostních stupňů a značnou měrou přispívá ke zvýšení hospodárnosti provozu. Ve špičkovém provedení Actros L byly dále zavedeny inovační prvky, zvyšující komfort pro řidiče, jako například výrazné odhlučnění kabiny.
Za technologický pokrok se zatím poslední, pátá generace Actrosu, dočkala mezinárodního odborného ocenění Truck of The Year 2020, stejně tak jako předchozí čtyři generace Actrosu v minulých letech. Významnými prvky aktivní i pasivní bezpečnosti jsou Active Drive Assist (ADA), asistenční systém autonomního řízení, umožňující zcela samostatnou jízdu vozidla, již pouze kontrolovaného řidičem, a Active Brake Assist (ABA) 5. generace, bezpečnostní brzdový asistent, který dokáže rozpoznat překážky i chodce ve vozovce a dokáže před nimi automaticky zastavit vozidlo. Actros L přišel na trh s novou verzí unikátního aktivního odbočovacího asistentu Active Sideguard Assist, který dokáže ohlídat chodce, cyklisty, nebo překážky, stojící nebo pohybující se po pravé straně celé soupravy vozidla s návěsem nebo přívěsem a při odbočování zastavit vozidlo, pokud se takový objekt nachází v jízdní dráze soupravy. Inovace kamerového systému zpětných zrcátek MirrorCam v roce 2022 přinesla kromě zkrácení ramen s kamerami pro vyšší bezpečnost systému nový software, zajišťující především zlepšení vidění v horších světelných podmínkách. Osvědčený systém prediktivního tempomatu Predictive Powertrain Control (PPC), který umí vozidlo v závislosti na topografii a tvaru zatáček automaticky a hospodárně zpomalovat i zrychlovat, se též dočkal vylepšení funkčnosti. V roce 2023 budou postupně do výroby přicházet další menší či větší novinky ve stávajících řadách nákladních vozidel se spalovacími motory.
Rok 2022 byl zároveň i historickým mezníkem, protože přinesl vstup do úplně nové oblasti – do elektromobility nákladních vozidel. Připravovaný ucelený program elektrických nákladních vozidel Mercedes-Benz obdržel mezinárodní ocenění Truck Innovation Award 2021, kterou uděluje porota Truck of the Year za technologický přínos. Výroba akumulátorového, čistě elektricky poháněného těžkého rozvážkového vozidla Mercedes-Benz eActros začala v říjnu 2021 a navázala tak sériovou produkcí na několikaleté období vývoje a testování u vybraných zákazníků. První vozidla řady Mercedes-Benz eActros zamířila v letošním roce i na český trh, kde zatím slouží k předváděcím a testovacím účelům. Zároveň celý rok probíhaly intenzivní aktivity v přípravě na prodej, servis a provoz elektrických nákladních vozidel. V areálu dovozce, společnosti Mercedes-Benz Trucks ČR byla začátkem roku zprovozněna i první vysokovýkonná nabíjecí stanice, určená prioritně pro nabíjení nákladních vozů.
Josef Mařík, ředitel společnosti Mercedes-Benz Trucks ČR, k úspěchu řekl: „Velmi mě těší, že se nám i v roce 2022 podařilo obhájit první pozici na trhu nákladních vozů v ČR. Vloni jsme slavili dvacáté výročí na první pozici a to je pro nás závazkem, že musíme udělat vše pro to, abychom tuto pozici udrželi i nadále. V nynějším prostředí, kdy jsme si museli zvyknout na dlouhé dodací lhůty vozidel, omezení ve výrobě a v dodávkách komponentů, které z větší části nedokážeme z ČR ovlivnit, je tento úspěch dvojnásob potěšující. Děkujeme velmi našim zákazníkům za loyalitu a trpělivost, která potvrzuje, že naší značce stále věří a že děláme svou práci dobře. Náš velký dík patří nejen zákazníkům, kteří kupují naše vozidla a využívají naše služby, ale i všem pracovníkům naší společnosti a autorizované prodejní a servisní sítě nákladních vozidel Mercedes-Benz, protože úspěch u zákazníků je především oceněním jejich dobré práce. Budeme se i nadále snažit, abychom plnili očekávání zákazníků ve všech oblastech naší činnosti.“