Silniční doprava

Nové sklápěčky Ford Cargo pro těžební společnost LIATIK

Celkem 5 kusů nových vozidel Ford Cargo 4142 XHD s jednostrannou sklápěcí nástavbou zamířilo v březnu a dubnu do těžebních provozů společnosti LIATIK.

Společnost LIATIK s.r.o. byla založena již v roce 1996 a převážně se orientuje na výstavby rybníků, jejich odbahnění, revitalizaci a rekonstrukci. Provádí také čištění vodních toků, stavby lesních a polních komunikací, kanalizační sítě, kořenové čistírny odpadních vod. V roce 2004 vznikla divize, která realizuje těžbu a technologickou dopravu v kamenolomech a pískovnách. A právě pro tyto potřeby se rozhodla pro vozy Ford Cargo.

Ještě odolnější

Modelová řada Ford Cargo 4142D je vyhlášená svojí robustností a odolností. Pro zvláště náročné podmínky ale může být dodána ve verzi XHD (Extra Heavy Duty Pack). Tento balíček zahrnuje mimo jiné vyztužené listové odpružení zadní dvounápravy, které má ve srovnání s konvenčními parabolickými listovými pery o 24 % větší tuhost. Vpředu jsou nově čtyři listy, navíc jejich délka je 110 mm místo 90 mm. Průměr hnacího hřídele u kloubu je zvětšený ze 60 na 65 mm (o 20 % vyšší pevnost) a zesílena je také skříň zadního diferenciálu. Dvojitá spojka s kotoučem o průměru 400 mm zajišťuje delší životnost, a to i díky lepšímu odvodu tepla. Standardně zesílená palivová nádrž o objemu 315 l je zespodu chráněna ocelovým plátem včetně akumulátorů, současně je variabilně i možnost zakrytovat olejovou vanu motoru. Další odlišností jsou zesílené disky s pneumatikami 13R 22,5 se zvýšeným indexem zatížení a terénním vzorkem.

Vozy jsou ve verzi XHD s upravenou konstrukcí pro náročný provoz v lomu (FOTO: F Trucks)

„Při testování se nám nákladní Fordy osvědčily. Společně s importérem jsme si vydefinovali dodání s automatizovanou převodovkou pro lepší ovládání i provozní ekonomiku, specifickou sklápěcí nástavbu i servisní smlouvu vč. technické podpory,“ komentuje nákup vozidel Karel Fíla, jednatel společnosti LIATIK, která v březnu a dubnu s novými Fordy zahájila provoz v novém lomu.

Turecká nástavba

Dodaná vozidla jsou v konfiguraci 8×4 s 13litrovým motorem Ecotorq o výkonu 420 koňských sil (309 kW) a točivým momentem 2150 Nm. Místo standardního manuálu si firma LIATIK objednala 12rychlostní automatizovanou převodovku ZF 12 TX 2210 a automatickou kontrolu trakce. Tři z pěti vozidel jsou navíc vybaveny 600 kW intardérem, zbývající dvě mají standardní motorovou brzdu o výkonu 320 kW.  

Jednostranná sklápěcí nástavba Arslan je z Turecka pojme 16-22 m3 nákladu dle typu (FOTO: F Trucks)

Jednostranná sklápěcí nástavba o objemu 18 a 22 m3 je z produkce renomovaného tureckého výrobce ARSLAN, který dodává své výrobky do celé střední Evropy samozřejmě s použitím osvědčené hydrauliky HYVA. Do lomového provozu je vybavena 8mm hardoxovou podlahou a 6mm stěnami. Zadní čelo je mechanicky otvíratelné v průběhu sklápění. „Kombinace s 18m3 korbou je v našich podmínkách určena pro provoz zejména mimo veřejné komunikace. V Turecku jsou ale 22kubíkové korby běžnou součástí stavebních vozidel. Podobná konfigurace se velmi dobře osvědčila v náročných podmínkách při stavbě nového mezinárodního letiště v Istanbulu,“ uvádí Libor Vimr, manažer prodeje nových vozidel Ford Trucks, který dodávku vozidel řídil.

Servis zajištěn

Importér nákladních Fordů, společnost F TRUCKS patřící do skupiny OSTRA a AUTO IN, vedle rozšiřování zákaznického portfolia také pokračuje v budování servisní sítě v ČR. Vlastní servis provozuje ve Stránčicích na D1 na 15. výjezdu, nové smluvní servisy jsou v Ejpovicích (Auto Helus), Prachaticích (Kúta Servis) a v Otrokovicích (BC Logistics). Tyto provozovny v letošním roce rozšířily síť autorizovaných servisů: KAR-mobil (Olomouc, Ostrava), Turbosol Servis (Brno), 4truck Service Bohemia (V. Meziříčí), Scantech (M. Hradiště) a Master Truck Service (Měšice). Více najdete na www.ftrucks.cz

Text: Michal Štengl, foto: F Trucks

Přečtěte si také

Back to top button