Testy nákladních vozidel

Ford F-Max: Těžká zkouška

Ford F-Max prošel po čtyřech letech modernizací, a my jsme ho proto znovu otestovali. Na cestě do Maďarska a zpět to s námi neměl úplně snadné, protože jsme mu naložili v průměru 23 tun.

Ford F-Max je vlajková loď tureckého výrobce nákladních automobilů Ford Trucks, kterého u nás zastupuje importér F Trucks. F-Max se na trhu objevil v roce 2018 a hned ten rok získal titul Truck of the Year 2019. Od té doby nám tento tahač prošel rukama dvakrát, poprvé hned v roce 2019 (TL 3/2019), o dva roky později (TL 6–7/2021) jsme vyzkoušeli verzi L s prodlouženým rozvorem a obřími nádržemi. Za čtyři roky se F-Max docela solidně zabydlel i v českých firmách. Jeho obliba roste i díky neustálým modernizacím. 

Přečtěte si také

VIDEO Ford F-Max – redakční test

Dalších 5,5 %

Ta poslední byla poměrně výrazná a majitelům dopravních firem bude asi nejlépe znít informace, že se dále podařilo snížit spotřebu o 5,5 %. Hlavní zásluhu na tom má modernizace motoru 12,7 l Ecotorque, který v nejnovější generaci Gen 1.5 například pracuje s vyšší teplotou nízkoviskózního oleje. Upraveny však byly i další důležité mechanické díly motoru nebo řídicí jednotka. 

Ke snížení spotřeby přispívá i další důležitá technická novinka – elektrohydraulické řízení EHPAS, jež se nyní nabízí za příplatek jako alternativa k hydraulickému posilovači. Řidič má možnost si tlačítkem na přístrojové desce vybrat ze tří účinků posilovače – pohodlný, vyvážený a stabilní. V nejlehčím režimu vyžaduje řízení o 70 % méně síly proti klasickému hydraulickému posilovači, což je pro řidiče skvělá zpráva. Hlavně při manévrování je jeho přínos opravdu hodně znát, v minulosti jsme na těžké řízení opakovaně upozorňovali. Proto ho určitě doporučuji objednat. 

Vedle standardu je k dispozici i Low-deck a verze s prodlouženým rozvorem

Vylepšený luxus

Už tak dost štědrou standardní výbavu F-Maxu lze ještě vylepšit balíčky Comfort Plus a Luxury Pack, přičemž druhý jmenovaný, který měl i náš testovaný tahač, byl v rámci modernizace obohacen o další, hlavně vizuální prvky. Už tak dost výraznou zelenou barvu, která přitahovala pohledy nejen majitelů ostatních F-Maxů, doplňovaly tmavé prvky, jako černě podbarvená hlavní LED světla, černá maska chladiče, na níž se krásně vyjímal chromovaný nápis F-Max, a ve stejném odstínu jsou i kliky dveří nebo lemy podběhů. Krásná kola dělají nejen osobní auto, ale i truck, proto F-Max dostal hliníkové disky. V rámci modernizace na ně lze nově v kombinaci s elektrohydraulickým řízením objednat balonové pneumatiky.

Kabina jako hrom

Silnou stránkou F-Maxu byla a i nadále zůstává nadprůměrně prostorná kabina řidiče. Na rozdíl od konkurence totiž Ford Trucks nabízí pouze jedinou, a to tu největší a nejvyšší. A ta nabízí přímo královský životní prostor i pro dva řidiče. Pocit obrovského vnitřního prostoru umocňuje i fakt, že horní lůžko může být neustále přiklopené ke stěně. Osobní věci, které zde obvykle řidič nechává, aby mu nepřekážely na dolním lůžku, totiž může uložit do tří schránek. Ty jsou výklopné, takže jako uzavřené nezabírají místo. Tři klasické velké schránky jsou nad řidičem a nechybějí ani dvě zásuvky v přístrojové desce, takže místa na odložení drobností či dokumentů je opravdu dost. Obě lůžka jsou dostatečně široká, to horní dokonce o něco víc. Zase je ale tvrdší. Pochvalu zaslouží infotainment systém, který je rychlý a v prostorné kabině má překvapivě kvalitní zvuk. Navíc umí Apple CarPlay i Android Auto, které nabíhá okamžitě po připojení telefonu přes USB kabel. Velkou pochvalu F-Max dostává za skvělé odhlučnění od motoru i od okolního prostředí.

Přístroje jsou přehledné, ovládání palubního počítače tlačítky na volantu logické

Některé detaily interiéru by ale zasloužily úpravu. Béžové záclonky sice vypadají luxusně a ladí s interiérem, přes den ale propouští do kabiny světlo a jsou dost náchylné na zašpinění. Stejně jako stejný odstín čalounění na sedadlech i v kabině. Ovládání některých funkcí se nově přesunulo z tlačítek do infotainment systému. Třeba u osvětlení mi to úplně nevyhovuje. Člověk sice může nastavit až tři úrovně intenzity, rozsvícení klasickým tlačítkem je ale někdy rychlejší. 

Vyklápěcí schránky jako v letadle

Ford F-Max: Vlastní cestou

Ford F-Max je vybaven všemi dnes nezbytnými technologiemi pro dosažení optimální spotřeby i s průměrným řidičem za volantem. K dispozici je ekomód Eco+, který sníží výkon motoru z 500 na 450 k, deaktivuje kickdown a omezovač nastaví na maximální rychlost 85 km/h. Samozřejmostí je i volnoběžka Eco Roll, která však nespolupracuje s prediktivním tempomatem Max Cruise jako u většiny konkurence. Ta ji využívá při sjíždění z kopce nebo před vrcholem kopce, v F-Maxu se aktivuje pouze při jízdě „na nohu“. Zase to ale dělá okamžitě, jakmile ji sundáte z plynu. Prediktivní tempomat má pevně nastavenou rychlostní smyčku ±3, 6 nebo 9 km/h, což mi tak nevyhovuje. Na tempomat totiž jezdím 85 km/h, takže když sjíždím kopce, abych nepřekročil devadesátku, musím snížit rychlost tempomatu na 84 km/h. Je to možná prkotina, ale když to musíte dělat pořád, trochu to otravuje. Nehledě na to, že člověk občas zapomene zase přidat na 85 km/h. Systém tak nechává i pří jízdě z kopce zařazenou rychlost, což má přínos v nejprudších kopcích, kdy do motoru neteče palivo. Dnes už ale někteří výrobci kombinují oba přístupy, tedy volnoběžku nebo zařazenou rychlost. 

Výsledná průměrná spotřeba 30,6 l/100 km není vůbec zlá

Chvíli jsem si zvykal na to, že pokud se chcete v F-Maxu rozjet z kopce na vysokou rychlost (přes 90 km/h), abyste do toho následujícího měli dostatek energie, musíte mít aktivovaný tempomat a nastavenou maximální smyčku ±9 km/h. Při jízdě bez tempomatu vás totiž ve 92 km/h zastaví motorová brzda. Ta má v F-Maxu výkon 400 kW a v našem případě jí pomáhal i 600kW intardér, což jsme opravdu ocenili, protože jsme vezli 22, resp. 24 tun nákladu. 

Má sílu

Těžkou šichtu tak měl i motor Ford Ecotorque 12,7 l, jehož 500 k (368 kW) a 2500 Nm v pásmu 950–1350 min-1 se osvědčilo i v těch nejprudších stoupáních na D1 i v Maďarsku, kde rychlost neklesla pod 60 km/h. Motor je skvěle sladěný s 12stupňovou automatizovanou převodovkou ZF TraXon, která řadí rychle, hladce a logicky, takže mě prakticky nenutila sahat jí „do práce“ ručním řazením. Jako alternativu Ford nově nabízí vlastní 16stupňovou převodovku, která bude k dispozici od podzimu. Nicméně importér ji má v jednom předváděcím vozidle, které si také brzy vyzkoušíme.

Zapřažen jsme měli plachtový návěs Krone, náklad tam 22 tun kaučuku

Ani výsledná spotřeba 30,6 l/100 km není vzhledem k průměrné rychlosti 76 km/h, kopcovitému profilu a zatížení vůbec špatná. Navíc nějakou dobu jsem se s vozem sžíval a zvykal si na strategii prediktivního tempomatu. A až bude mít motor za sebou víc než 5000 km, tak se spotřeba také sníží. 

Zpět jsme vezli 24 tun zámkové dlažby

Servis zajištěn

Ford F-Max sice nemá takový zvuk jako u nás dlouho etablované značky, ale z pohledu řidiče má svou kvalitu. Obrovským benefitem je prostorná kabina a silný a úsporný motor. Výhodou je i rychlé dodání nového vozu a stabilní servisní síť, která u nás zahrnuje devět míst. Širokou servisní podporu má i v západní Evropě, silnou pozici má zejména na Balkáně. 

Technické údaje

Ford Trucks F-Max 1850T 

Motor: Ř6/vznětový (Ecotorq)

Zdvihový objem: 12 740 cm3

Max. výkon: 368 kW (500 k)/1400–1800 min-1

Max. točivý moment: 2500 Nm/950–1350 min-1

Převodovka: A12 (ZF Traxon)

Stálý převod zadní nápravy: 2,31 (volitelně 2,47)

Pohotovostní hmotnost: 8875 kg

Budka (š × d): 2551 × 2316 mm

Rozměry (d × š × v): 5925 × 2540 × 3795 mm

Rozvor: 3600 mm

Palivová nádrž: 510 + 410 l

Nádrž na AdBlue: 78 l

Zdroj
Redakce

Přečtěte si také

Back to top button