Silniční doprava

Nový e-náklaďák od MAN

Nový e-náklaďák od MAN. „Limitovaná edice“ prvního elektrického lva vhodného pro dálkovou dopravu je čtvrt roku po zahájení prodeje téměř vyprodaná. Pro úspěch na trhu je však nezbytný rozvoj elektrické infrastruktury.

První modely limitované edice nového e-trucku MAN pro rok 2024 jsou již téměř vyprodány. Celkem bylo přijato 700 objednávek a žádostí o objednávku, většina z nich pro velkosériovou výrobu, která bude v mnichovském závodě MAN zahájena v roce 2025. Dieselové a bateriové elektrické vozy se pak budou vyrábět na stejné montážní lince, což umožní velkou flexibilitu – v závislosti na poptávce. Podle plánu bude polovina všech nových nákladních vozidel MAN dodaných v Evropě do roku 2030 elektrická.

Přečtěte si také

„Jsme rádi, že nový elektrický nákladní automobil MAN byl našimi zákazníky od počátku tak dobře přijat. Jistě k tomu přispívá i jedinečná modulární koncepce baterií, která poskytuje správný kompromis mezi dojezdem a užitečným zatížením pro každé použití a umožňuje použití všech běžných typů nástaveb. Takže ta správná vozidla pro obrat v silniční nákladní dopravě jsou zde a k prvním zákazníkům se dostanou již letos! Sektor užitkových vozidel i velká část logistiky jsou připraveny rozhodujícím způsobem přispět k boji proti klimatickým změnám. Naléhavě však potřebujeme odpovídající veřejnou dobíjecí infrastrukturu, aby silniční nákladní doprava s neutrálními emisemi CO2 mohla nabrat na obrátkách a zákazníci nebyli po počáteční euforii zklamáni,“ zdůrazňuje Alexander Vlaskamp, jednatel společnosti MAN Truck & Bus.

„Jako součást skupiny TRATON GROUP se MAN již podílí na společném podniku Milence se skupinami Volvo a Daimler Truck, jehož cílem je zřídit nejméně 1 700 vysoce účinných a megawattových nabíjecích míst pro užitková vozidla po celé Evropě. Abychom však mohli provést důkladnou transformaci, potřebujeme mít v Evropě do roku 2030 nejméně 50 000 dobíjecích stanic. Proto jsou nyní všichni aktéři z oblasti politiky a energetiky vyzváni ke spolupráci na dosažení tohoto významného příspěvku ke klimatickým cílům,“ dodává Alexander Vlaskamp.

Maximální flexibilita konfigurace baterií

Nové modely MAN eTGX a MAN eTGS se vyznačují velkou variabilitou z hlediska počtu baterií. Zákazníci si mohou objednat svazek tří až šesti baterií a optimalizovat tak konfiguraci vozidla z hlediska dojezdu, užitečného zatížení a doby nabíjení – od rozvozu zboží do supermarketů v centru města přes regionální zásobování stavebními materiály až po dálkovou dopravu ve výrobní logistice. Díky sadě šesti baterií, z nichž dvě jsou umístěny pod kabinou a další čtyři na rámu vozidla, mají modely eTGX a eTGS využitelnou kapacitu 480 kWh pro denní dojezd až 800 km. Kromě standardního nabíjení CCS s výkonem až 375 kW nabízí MAN ještě výkonnější megawattové nabíjení (MCS) pro rychlé nabíjení během přestávek na trase. Tato technologie umožní zpočátku nabíjení o výkonu 750 kW a později dokonce o více než jeden megawatt.

Konstrukce výhodná i pro nástavby

Kombinace modulární koncepce baterií a umístění pohonné jednotky modelů MAN eTGX a MAN eTGS poskytuje také velkou variabilitu z hlediska nástaveb, respektive umožňuje použití velmi krátkých rozvorů od 3,75 metru, a tím kombinaci tahače se všemi běžnými variantami návěsů v rámci povolené celkové délky soupravy. Díky kompaktní konstrukci baterie může MAN svůj nový e-truck nabízet také jako tahač velkých návěsů s vnitřní výškou 3 metry, které jsou ve výrobní logistice často žádané.

Komplexní poradenství v oblasti e-mobility

Ještě před nákupem nového e-trucku podporuje MAN své zákazníky poradenstvím v oblasti e-mobility. Toto komplexní poradenství zohledňuje kromě konfigurace vozidla také specifické provozní podmínky podniku, včetně řízení nákladů, analýzy tras, optimalizace vozového parku, a v reakci na to nabízí potřebné poradenství ohledně nabíjecí infrastruktury. Další podporu poskytují digitální nástroje. Pomocí nového nástroje MAN eReadyCheck si zákazníci mohou ověřit, jak lze jejich rozvozové trasy pokrýt čistě elektricky, a MAN eManager umožňuje dispečerům sledovat důležité informace o stavu nabíjení všech elektrických nákladních vozidel ve vozovém parku. Pro své zákazníky má MAN ve svém portfoliu také vlastní nabídku nabíjecí infrastruktury, kterou realizuje prostřednictvím partnerství s výrobci, jako jsou ABB, Heliox a SBRS. Pro nová e-nákladní vozidla MAN nabízí servisní smlouvy a řešení financování speciálně přizpůsobená elektromobilitě.

Zdroj
MAN Truck & Bus Czech Republic

Přečtěte si také

Back to top button