Silniční doprava

Středočeši možná budou muset na hranici s Prahou přestupovat

Pokud se Středočeský kraj při přípravě nového systému veřejné dopravy nedomluví s Prahou, může se stát, že lidé budou muset na hranici s hlavním městěm přestupovat.

Při dnešní debatě se středočeskými starosty v Říčanech to připustil vedoucí oddělení veřejné dopravy krajského úřadu František Mráček. Mezi starosty to vyvolalo bouři nevole. “Jestli to dobře chápu – vy děláte středočeský plán dopravy, aniž se díváte na pražský plán dopravy?“ rozčiloval se kladenský primátor Dan Jiránek (ODS). Krajští úředníci namítli, že Praha se při tvorbě svého systému také nepodřizuje potřebám Středočechů. Vedoucí krajského odboru dopravy Lukáš Kopřiva nakonec uvedl, že pokud jednání s Prahou zkrachují, bude hejtmanství ochotno dopravu do metropole platit do první zastávky metra. 
    
Více než padesátka starostů se v Říčanech účastnila pracovního fóra Dopravu neřežeme – dopravu řešíme, které vzniklo v reakci na rozhodnutí kraje vypovědět smlouvy všem autobusovým dopravcům a vypsat nové výběrové řízení. Starostové hejtmanství vytýkají, že svůj záměr neprojednalo s obcemi a hlavním městem. Dnes po zástupcích kraje požadovali harmonogram konkrétních kroků i termíny, kdy budou o detailech jednat s obcemi. Zástupci kraje starosty ubezpečovali, že se diskusím nebrání a mají v plánu další setkání. Konkrétní termíny ale neřekli. „Pochopte, že vás je 1145 a nás je na odboru 11,“ namítl k výtkám starostů Kopřiva. 
    
„Pokud přijedete, vypijete si jen kafe, tak je to ztráta vašeho i našeho času,“ poznamenal místostarosta Slaného Jaroslav Hložek (Volba pro Slaný). Zapojení starostů do vytvoření nové koncepce je podle něj nezbytné. „My máme místní znalosti, vy ne. Vytvoříte jen paskvil a zlou krev,“ napadl Hložek krajské úředníky. Podotkl, že se mu například do ruky dostala mapa s integrovanými pásmy, která kdyby se uvedla do praxe, tak by lidé ze Slaného jezdili do pět kilometrů vzdálené obce přes tři pásma a jízdné by enormně vzrostlo. 
    
Kraj by měl podle starostů zpracovat plán dopravní obslužnosti území s výhledem nejméně pět let dopředu, který mu ukládá zákon o veřejných službách v přepravě cestujících. Za důležité představitelé obcí pokládají zejména propojení středočeského a pražského systému, stejně jako propojení se systémy v sousedních regionech. Takzvaná „říčanská výzva“, kterou dnes sepsali a kterou zamýšlejí poslat hejtmanovi Davidu Rathovi (ČSSD), také vyzývá k tomu, aby kraj stáhl oznámení výběrových řízení na autobusovou dopravu z letošního července a před vyhlášením nové soutěže se dohodl na společném postupu s obcemi a Prahou.

„Zrušte ta výběrová řízení, nebo to Evropská unie shodí právě proto, že obce k jednání nebyly přizvány,“ prohlásil během diskuse poslanec a bývalý hejtman Petr Bendl (ODS). Rath již dříve uvedl, že nová soutěž dopravu zlevní a zkvalitní, a to jak pro zákazníky, tak pro kraj, který tuto dopravu dotuje. Hejtmanství není podle Ratha spokojeno mimo jiné s tím, že každému dopravci platí jinak a v systému je údajně chaos.
 

Přečtěte si také

Back to top button