Silniční doprava

Telematika už dávno není jenom o sledování polohy

Reálná pozice každé dvě sekundy, plánování optimální trasy s ohledem na typ vozidla, znalost dojezdových časů podle okamžitého provozu dopravy, výpočet nákladů na dopravu, přehled o jízdních výkonech a omezení rizika krádeže paliva na minimum – to je jen stručný výčet toho, co dnes dokáží moderní telematické systémy. 

Od dob, kdy telematické systémy dokázaly jenom zobrazovat polohu kamionu a pár dat o jeho stavu, už uplynula spousta času. Co dnešní telematické systémy dokáží, si ukážeme na produktu EVA (Enhanced Vehicle Assistant) od společnosti Eurowag, který v sobě spojuje hned tři služby najednou. Není bez zajímavosti, že za ním stojí čeští a slovenští vývojáři a že i samotné telematické jednotky navrhuje a vyrábí česká firma.

Přečtěte si také

Živá mapa

Jedním ze základních úkolů každého telematického systému je sledování pozice nákladního vozu. „Naše živá mapa zobrazuje polohy všech vozidel v reálném čase, data se totiž aktualizují každé dvě sekundy,“ vysvětluje Marc Trollet, výkonný ředitel telematiky ve společnosti Eurowag. Dispečer si také snadno může zjistit veškeré potřebné informace o každém vozidle, jako třeba kdo ho řídí, kolik má paliva nebo kolik mu zbývá času z povolené jízdní doby. Díky tomu dokáže dispečer řidiči včas poradit, kam má jet, kde má natankovat nebo kde je nejbližší odpočívka. Telematika Eurowag používá mapové a navigační poklady od slovenské společnosti Sygic (patří pod křídla Eurowagu), jejíž aplikace jsou celosvětově jedny z nejstahovanějších do mobilních zařízení jak pro osobní, tak i pro nákladní vozidla. Obsahuje potřebné podklady o nosnostech mostů a silnic, podjezdových výškách, různých omezeních či dalších úskalích pro nákladní vozy.

Trasy na míru

Právě tyto informace by měly zamezit tomu, aby řidič vjel někam, kam nemá. To se stává hlavně u jednorázových zakázek či dokládek někde, kde to dispečer ani řidič nezná. „EW Telematics plánuje vhodné trasy na základě hmotnosti, velikosti i typu nákladního auta, resp. nákladu,“ vysvětluje další přednost Marc Trollet. Pojem „živá mapa“ znamená i to, že dispečer má každý den aktualizované ceny paliva v síti Eurowag (celkem přes 9000 čerpacích stanic v Evropě) a podle toho může řidiči poradit nejvhodnější místo k natankování. I díky tomu dokáže telematika spolu se znalostí průměrné reálné spotřeby konkrétního vozu, mzdy řidiče spočítat i přibližné náklady na danou trasu.

Plánování trasy počítá i se zpožděními a poradí i s cenami pohonných hmot (FOTO: Eurowag)

Přesně do vykládkového okna

Zásobování Just-in-time, které je v poslední době důsledně čím dál víc vyžadované (především v segmentu Automotive), klade velké nároky na dispečera (samozřejmě i řidiče). Dispečer musí naplánovat cestu tak, aby bylo vozidlo na vykládce v přesně stanoveném časovém intervalu RTA – Requested Time of Arrival (požadovaný čas dojezdu), neboli v tzv. vykládkovém okně. Díky tomu, že telematika Eurowag pracuje s daty o hustotě dopravy, a to jak s těmi okamžitými, tak i s těmi posbíranými v delším časovém horizontu, dokáže vypočítat tzv. ETA – Estimated Time of Arrival, v překladu předpokládaný dojezdový čas. „Je to stejná funkce, jakou využívá například služba Waze, která k čistému jízdnímu času připočítá ztrátu způsobenou hustotou dopravy,“ přibližuje důležitou funkcionalitu Marc Trollet ze společnosti Eurowag. Dispečer tak snáze naplánuje trasu, aby byl řidič na vykládce včas. A v případě nenadálé události dokáže buď přeplánovat trasu, nebo zákazníkovi včas nahlásit zpoždění. Tato schopnost dokáže ušetřit nemalé peníze na případných pokutách za nedodržení RTA.

Všechny informace na jednom místě

Každý dispečer potvrdí, že nejvíc času dnes zabírá reportování o provozu jednotlivých vozidel. Proto je velmi důležité, aby bylo uživatelské prostředí co nejpřívětivější a nashromážděná data co nejpřehledněji zobrazena a reportována. EW Telematics umožní dispečerovi snadno získat veškeré potřebné informace o každé cestě. V kolik hodin začala, jaké byly přestávky, snadno si vyjede spotřeby, průměrné náklady apod. Na základě těchto dat pak může majitel firmy vyhodnocovat ekonomickou výhodnost dané zakázky a dělat důležitá rozhodnutí.

Do sumáře důležitých informací z telematických systémů patří i získání dat z tachografu, resp. karet řidičů. „Tuto funkci umí jen nejvyšší verze naší služby EVA Ultra, která má pevnou instalaci ve voze a napojení na datovou sběrnici vozidla CAN a na tachograf,“ vysvětluje Marc Trollet. Dispečer na základě těchto dat může lépe plánovat trasy a vytížení jednotlivých řidičů, zároveň je ochrání od vysokých pokut za překročení jízdních výkonů.

Telematika pracuje i s údaji staženými z tachografů na dálku (FOTO: Eurowag)

Ochrání tankování

Telematika od Eurowagu přináší ale i něco navíc, unikátní funkci Fuel Guard. Ta zamezuje většinu podvodů s palivovými kartami Eurowag, a to jak v případě jejich ztráty, tak i zkopírování. „Díky spolupráci s telematikou si totiž náš platební systém dokáže zkontrolovat, že platba probíhá skutečně na čerpací stanici, kde stojí kamion spárovaný s kartou.“ Zjednodušeně řečeno, platební systém Eurowagu si „sáhne“ pro data o poloze nákladního vozu, a pokud se neshoduje s místem platby, neprovede autorizaci. Tuto jednoduchou a užitečnou funkci nabízí všechny varianty EVA, a to bez příplatku.

Spolupráce s mýtem

Při výběru telematiky se také zajímejte, zda je připravená na aplikaci EETS, neboli jednotného systému elektronického výběru mýta. Předpokládá se totiž, že do pěti let budou řidiči potřebovat pouze jednu mýtnou jednotku pro všechny země, která navíc bude v sobě spojovat i funkce telematiky. „Naše vlastní jednotka EVA zatím umí uhradit mýto jen v Maďarsku, do konce roku k nim ale přibude Rakousko a Belgie. Pokud si ale zákazník pořídí ještě druhou naši jednotku od Toll4Europe, nemusí řešit mýto v Německu, ve Francii, Španělsku, Portugalsku a Bulharsku, plus ve třech tunelech Warnow, Liefkemshoek a Herrentunel,“ vypočítává Christoph von Krockow, výkonný ředitel pro mýto firmy Eurowag.

Vyplatí se i malým firmám

Telematické systémy mohou přinést úsporu i menším rodinným firmám s vozovým parkem do deseti kamionů. Hlavně dispečerovi totiž usnadňuje práci s plánováním tras, které ve spolupráci s monitorováním volnoběhu i znalostí cen pohonných hmot na cestě dokáže přinést nezanedbatelnou úsporu. Až třetina firem už se také setkala s nějakou formou zneužití palivových karet, přičemž průměrná škoda se pohybuje kolem 1500 eur. A to nemluvíme o ztrátě času při řešení tohoto problému. Telematické systémy přinášejí i na první pohled ne tak viditelné úspory nákladů na administrativu, protože umožňují jednoduché reporty i dokonalý přehled o každém nákladním voze ve flotile. V neposlední řadě mohou posloužit i pro výukou řidiče monitorováním jeho stylu jízdy. A to se pozitivně odráží jak ve spotřebě, tak i v opotřebení vozidla.

Tři v jednom

Již zmiňované řešení EVA v sobě spojuje všechny zmiňované služby, tedy telematiku, platbu mýta a ochranu před podvody s pohonnými hmotami. Existuje ve třech variantách lišících se množstvím funkcí a zapojením. Základní EVA Start je přenosné a připojuje se pouze do cigaretového zapalovače, verze EVA Plus a EVA Ultra už vyžadují pevnou instalaci.

Přečtěte si také

Back to top button