Trh podle dopravního barometru TIMOCOM
Trh podle dopravního barometru TIMOCOM. Barometr přepravy je nástroj, který analyzuje a předpovídá vývoj na evropském dopravním trhu. Jaký byl letošní rok v Evropě? A jak si vede český a slovenský trh?
Tento ukazatel přináší cenné informace o poměru nabídky a poptávky po přepravních kapacitách, čímž pomáhá dopravním společnostem a odesílatelům lépe se orientovat v dynamickém logistickém prostředí.
1. čtvrtletí: pozitivní vývoj
Na začátku roku zažil evropský dopravní trh překvapivě pozitivní růst. Na TIMOCOM Marketplace vzrostl objem přeprav o 30 % oproti předchozímu čtvrtletí a dosáhl úrovně roku 2022. Počet nabídek se oproti stejnému období roku 2023 více než zdvojnásobil, což znamená nárůst o 106 %. Zejména před Velikonocemi nabídek i cen výrazně přibylo.
Poptávka po přepravní kapacitě zůstala vysoká, i přes pokles počtu dostupných nákladních vozidel o 28 % oproti prvnímu čtvrtletí 2023. „Pozitivní trend ve výměně zboží v rámci Evropy se odráží v údajích o počtech nabídek přepravy a bude přetrvávat až do léta,“ glosoval to Gunnar Gburek, head of business affairs společnosti TIMOCOM.
Ceny přeprav vzrostly průměrně o 6,2 %. „Vzhledem ke zvýšeným nákladům na mýtné, personál a energie se jedná o mírné zvýšení,“ komentoval Gburek. Očekává se, že ceny ve druhém čtvrtletí 2024 poklesnou.
Německý vývoz rostl nejrychleji za poslední tři a půl roku, což udržuje vysokou poptávku po dopravě. V Německu se nabídka nákladní dopravy zvýšila o 102 % oproti minulému roku a podnikatelská nálada se zlepšila, jak potvrzuje růst indexu ifo (index podnikatelského klimatu) z 85,7 na 87,8 bodu.
2. čtvrtletí: hrozba nedostatku přepravních kapacit
Jaro 2024 se vyznačovalo kombinací vysoké poptávky a rostoucích cen, ale také nedostatkem kapacit a řidičů. Počet nabídek přeprav v Evropě vzrostl o 101 % oproti stejnému období roku 2023 a bylo jich o 53 % více než v prvním čtvrtletí tohoto roku. V květnu dokonce dosáhl objem přeprav nového ročního maxima s průměrným podílem přeprav 81 %.
Kvůli státním svátkům a rostoucí poptávce v květnu byl na trhu nedostatek kapacit, což vedlo k tomu, že se odesílatelé obrátili k burzám nákladů. „Uvedené ceny na burzách nákladů jsou pak obvykle výhodnější než dohodnuté dlouhodobé podmínky,“ vysvětluje Gunnar Gburek.
Cenové nabídky se ve druhém čtvrtletí 2024 v Německu pohybovaly mezi 1,61 a 1,83 €/km, s průměrnou cenou o 13,9 % vyšší než ve stejném období loňského roku. Náklady na dopravu do Spojeného království dosahovaly až 2,75 €/km, což Gburek přisuzuje složitému celnímu odbavení a čekání na hranicích.
3. čtvrtletí: pokles Německa a rozmach Polska
Navzdory celkovému ekonomickému oslabení zůstala poptávka po dopravě stabilní, nabídka přeprav na trhu vzrostla o 90 %, zatímco dostupnost přepravního prostoru klesla, což vytvořilo tlak na ceny.
Dopravní odvětví zaznamenalo značné rozdíly mezi jednotlivými zeměmi. Zatímco Německo čelilo poklesu vnitrostátní dopravy o 11 % oproti předchozímu čtvrtletí, polská ekonomika zaznamenala silný růst s výrazným nárůstem nabídky nákladní dopravy na mnoha trasách.
Ceny přeprav v Evropě byly o 6,2 % vyšší než ve stejném období předchozího roku, což je důsledek zvýšených nákladů na mýtné, personál a energie. V Německu se ceny přepravy pohybovaly mezi 1,48 a 1,91 €/km, s nárůstem o 14,9 % oproti předchozímu roku. „Tento nárůst cen je sezonním jevem, ale ve čtvrtém čtvrtletí očekáváme snížení díky vyjednáváním o cenách,“ komentuje Gburek.
Nedostatek kapacit, zejména v oblastech vyžadujících speciální vybavení, jako jsou chladicí jednotky, zůstává i nadále výzvou. Tento problém přetrvává i přes to, že se mnoho dopravců snaží reagovat na rostoucí poptávku a ceny budováním nových kapacit. „Nedostatek řidičů a nárůst insolvencí přispívají k omezení kapacity na dopravním trhu,“ dodal Gburek.
Pozitivní budoucnost u nás
V Česku a na Slovensku TIMOCOM letos pozoruje výrazný nárůst přepravních aktivit. Od prvního do třetího čtvrtletí letošního roku zde bylo evidováno 8 179 924 nabídek přeprav, což představuje 80% nárůst oproti stejnému období v roce 2023, kdy bylo registrováno 4 552 494 nabídek. Tento skok ukazuje na rostoucí dynamiku a potřebu dopravních služeb v regionu. Při pohledu na jednotlivá čtvrtletí roku 2024 vidíme, že v prvním čtvrtletí bylo zaznamenáno 1 956 352 nabídek, přičemž ve druhém čtvrtletí došlo k výraznému zvýšení na 3 118 672 nabídek. Třetí čtvrtletí pak přineslo stabilní úroveň s 3 104 900 nabídkami. Tento růst naznačuje pozitivní vývoj na českém a slovenském trhu, který se dynamicky přizpůsobuje evropským trendům a zvyšující se poptávce po přepravních kapacitách.