Silniční doprava

Trolejbusy z Plzně začnou jezdit v norském Bergenu

Škoda Electric ze skupiny Škoda Transportation předala první z flotily deseti nových trolejbusů pro norské město Bergen. První cestující by se měli svézt moderními nízkopodlažními vozidly na podzim letošního roku.

Plzeňská Škodovka pro trolejbusy vyrábí kompletní elektrovýzbroj a zajišťuje konečnou montáž vozidel. Finálním dodavatelem nových trolejbusů pro norského zákazníka je ale společnost Solaris. Bergen získává trolejbusy s řadou inovativních řešení, které slouží ke zvýšení komfortu a bezpečnosti cestujících.

Přečtěte si také

„Další předností je bateriový pohon pro plnohodnotný nezávislý pojezd – vozidlo v něm ujede až 11 kilometrů. Baterie budou nabíjeny během jízdy na trakčním vedení. Díky baterii může mimo jiné trolejbus jezdit i tam, kde není trakční vedení a město tedy nemusí stavět novou infrastrukturu. Lze tak obsluhovat i části města za hranicí trolejové sítě,“ vysvětluje přednosti trolejbusů obchodní manažer Škody Electric Pavel Kuch. Ten připomněl, že součástí trolejbusů je i výbava, která zajistí tepelný komfort v náročných severských klimatických podmínkách – například dodatečná izolace bočních stěn, stropu a podvozku v oblasti podběhů kol a dvojitá boční okna.

Trolejbusy jsou vybavené trakčními bateriemi zajišťující dojezd až 11 km (FOTO: Škoda Electric)

Zajímavostí jsou bezpečnostní pásy na sedadlech pro cestující, přispívající k dalšímu zvýšení bezpečnosti. Trolejbusy jsou rovněž vybaveny kamerovým systémem složeným z kamer monitorujících interiér vozidla, kamer v prostoru dveří, kamer pro couvání a kamer na střeše pro sledování sběrače. Nad všemi dveřmi je nainstalován automatický systém počítání cestujících. Vozidla mají plnohodnotnou klimatizaci celého vozu, informační systém se dvěma velkoplošnými obrazovkami a hlasovým oznámením o zastávkách.

Kloubové nízkopodlažní trolejbusy o délce 18 metrů jsou vybaveny asynchronním trakčním motorem o výkonu 250 kW. Bergen je jedním z pouhých dvou v celé Skandinávii, kde cestujícím v hromadné dopravě slouží trolejbusy. „Druhý trolejbusovým provozem disponuje švédská Landskrona, kde také jezdí trolejbusy se systémem z plzeňské Škodovky,” upozorňuje Pavel Kuch. Pro plzeňskou Škodovku se jedná o návrat na norský trh – v Bergenu bylo v letech 1972-86 provozováno dvacet trolejbusů Škoda 9 Tr.

Přečtěte si také

Back to top button