Mazda CX-60: Příznivci klasiky, radujte se!
Mazda CX-60. Nová platforma, na které přichází jako první model Mazda CX-60, je navržena pro podélné uložení motoru a primární pohon zadních kol.
Pod dlouhou kapotu se mají vejít naftové a benzinové šestiválce a také plug-in hybridní čtyřválec modelu na fotkách. Jedná se o benzinový atmosférický motor dopovaný elektromotorem, v ceníku označený jako 2.5 e-Skyactiv PHEV. Mazda CX-60 je v nabídce pouze v pětimístné verzi, takže to konstruktéři nemuseli přehánět s příliš dlouhou kabinou a mohli ji posadit hodně vzad. Díky tomu má auto velice dynamickou siluetu a nemusí oslňovat příliš složitými detaily. I když na přídi některé bohatě tvarované prvky najdeme, na voze převažují hladké oblé plochy.
Nejsilnější Mazda
Plug-in hybridní technika zajišťuje tomuto modelu prvenství ve výkonu a v točivém momentu mezi současnými modely značky. Spalovací motor dává výkon 141 kW a točivý moment 261 Nm, zatímco elektromotor je schopen vyvinout výkon 129 kW a točivý moment 250 Nm. Společně pak umějí poslat na kola 241 kW a 500 Nm. To v případě velké Mazdy stačí na zrychlení 0–100 km/h za 5,8 s a maximální rychlost 200 km/h. Tedy na excelentní dynamiku. Musím ale dodat, že tato čísla platí pouze s dostatečně nabitou baterií. Když se baterie vybije, samotný spalovací motor dosáhne stovky za již méně oslnivých 10 sekund.
Mazda CX-60: Spotřeba
Také nízké hodnoty spotřeby u plug-in hybridních aut, které automobilky udávají, platí, jen když je baterie nabitá. Spotřeba se zvyšuje s tím, jak se akumulátor vybíjí. Jeho kapacita je 17,8 kWh a dojezd na čistě elektrický režim okolo 60 km. Když necháte oba motory pracovat společně, získáte nějakých 100 km velice nízké spotřeby kolem 2,5 l/100 km a 28 kWh/100 km. Když se baterie vybije ze tří čtvrtin, začne se auto chovat jako nenabíjecí hybrid. Pomoc elektromotoru se pak projevuje pouze v krátkých časových úsecích při rozjezdu a průběžné akceleraci z nižších rychlostí.
Kdy tato situace nastane, záleží na způsobu jízdy a profilu trasy. Spotřeba je pak někde mezi 8 a 9 litry benzinu. A to je na tak velký vůz velmi příjemná hodnota. K dispozici je také funkce, kdy můžete akumulátor šetřit, anebo ho dokonce dobíjet jízdou. To dává smysl jen v případě, že by vás na konci cesty čekal zákaz vjezdu se spalovacím motorem. Zatím tady ale takové zákazy nemáme.
Podvozek
Podvozek CX-60 je „na oceli“ bez adaptivních tlumičů. Naladěním je spíše tuhý, aby dokázal odolávat náklonům v prudce projížděných zatáčkách. Nedotáčivost omezuje systém stabilizace přibrzďováním vnitřního zadního kola. Hnací ústrojí preferuje zadní kola a přední se připojují, pouze když je potřeba. Točivý moment se z motoru na kola přenáší přes novou automatickou planetovou osmistupňovou převodovku s vícelamelovou vstupní spojkou. Podobně jako dvouspojkové převodovky DSG při popojíždění v kolonách a při manévrech na místě neřadí úplně hladce, ale při běžné jízdě hladce řadí.
Elektronická nastavení
Mazda CX-60 se samozřejmě vyznačuje mnoha možnostmi nastavení bezpečnostních asistentů a jízdních režimů. V základním nastavení má poněkud otravné asistenty, které neustále na něco upozorňují. Jejich časté projevy se naštěstí dají poměrně snadno umlčet snížením citlivosti v menu. Vůz nabízí pět účelně zvolených jízdních režimů: sport, normal, čistě elektrický režim, off-road a tažení přívěsu. Jejich názvy zároveň napovídají, pro co všechno je Mazda CX-60 stavěná.
Technická data:
Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV
Motor: Ř4/zážehový
Zdvihový objem: 2448 cm3
Max. výkon: 141 kW (192 k)/6000 min-1
Max. točivý moment: 500 Nm/1500–4500 min-1
Elektromotor: 129 kW (175 k)
Max. výkon systému: 241 kW (327 k)/6000 min-1
Maximální rychlost: 200 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 5,8 s
Převodovka: A8
Kombinovaná spotřeba: 1,5 l/100 km + 23 kWh/100 km
Spotřeba v testu: 8,5 l/100 km + 18,8 kWh/100 km
Emise CO2: 33 g/km
Pohotovostní hmotnost: 2072 kg
Celková hmotnost: 2667 kg
Objem zavazadlového prostoru: 570/1726 l
Rozměry d × š × v: 4745 × 2134 × 1686 mm
Rozvor: 2870 mm
Základní cena test. vozu: 1 261 561 Kč bez DPH