Testy nákladních vozidel

Mercedes-Benz eActros a mise do Lipska

Mercedes-Benz eActros a mise do Lipska. Když vám přijde nabídka odvézt první sériově vyrobený elektrický Mercedes-Benz eActros po vlastní ose do Německa, neváháte ani na chvíli. Cesta je dlouhá asi 260 km, reálný dojezd 300 km. Zvládneme to bez dobíjení?

Sériová produkce modelu eActros byla zahájena v říjnu loňského roku. Majitelem úplně prvního vyrobeného vozu se stala společnost DB Schenker, která ho převzala letos v únoru a nasadila na své pobočce v Lipsku. A právě tento vůz si krátce vypůjčil český importér Mercedes-Benz Trucks, aby ho u nás představil novinářům a vybraným zákazníkům. 

Mercedes-Benz eActros: První elektrický

Model Mercedes-Benz eActros se nabízí ve dvou základních variantách s celkovou hmotnosti 19 t (4×2) a 27 t (6×2). Pohání ho dva vodou chlazené elektromotory se stálým/maximálním výkonem 330/400 kW (450/544 k) připojené přes dvoustupňovou převodovku k diferenciálu. Toto řešení přináší jednu velkou konstrukční výhodu. 

V polovině cesty za Horou Svatého Šebestiána jsme měli pořád dojezd skoro 270 km

Protože pod rámem nevede hnací hřídel, uvolnil se zde prostor, což inženýrům umožnilo umístit sem bateriové svazky napříč, nikoliv podél jako u ostatních konkurentů. eActros může mít tři (eActros 300) nebo čtyři (eActros 400) bateriové celky, každý z nich s kapacitou 112 kWh (pro pohon 97 kWh). Celková kapacita tak může být 336, resp. 448 kWh. Výrobce garantuje reálný dojezd 300, resp. až 400 km. 

Kde se vzalo 433 km?

Už do Prahy přijel eActros v konfiguraci 4×2, osazený skříňovou nástavbou od německé společnosti Spier, po vlastní ose, takže jsme věděli, že by to měl zvládnout i zpátky. Jenže z Lipska do Prahy je to tak trochu „z kopce“, takže jsme se trochu obávali, zda to směrem „do kopce“ zvládneme bez dobíjení. V záloze jsme proto měli dvě dobíjecí karty, jednu pro Česko, druhou pro Německo, a předjednané nabíjecí stanice. 

Plné baterie slibují dojezd 433 km

Vozidlo bylo celou noc připojené na rychlonabíječku Siemens, takže baterie byly temperovány. I proto, když jsem ráno vozidlo oživil, ukazoval palubní počítač dojezd 433 km! Trochu nás to zaskočilo, protože den předtím jsme na našich sociálních sítích vyhlásili soutěž, jaký nám zbude dojezd v Lipsku. Napověděli jsme, že reálný dojezd vozu se pohybuje kolem 300 km. Proč jsme na počítadle měli skoro o 130 km víc, nám vysvětlil Michal Jakoubek, trenér řidičů: „Tou hlavní příčinou byla cesta z Lipska do Prahy, kdy jsme s vozidlem dosáhli vynikající spotřeby. A předváděcí jízdy v Praze ji nedokázaly natolik zhoršit.“ 

Dobíjecí konektor je na levé straně

Mimochodem nabíječka ve Stodůlkách disponuje výkonem až 300 kW, eActros z toho využije až 180 kW. Díky tomu lze jeho baterie nabít z 20 na 80 % za pouhou hodinu, a to už je i pro běžný provoz zajímavá hodnota.

Mercedes-Benz eActros: Hlavně bezpečnost

První, čeho jsem si v interiéru eActrosu všiml, byl velký oranžový ovladač na středovém panelu pod ovladačem parkovací brzdy. Jak už nápis High Voltage Off a symbol blesku v trojúhelníku s nápisem Off naznačuje, jedná se o bezpečnostní pojistku, jíž lze v případě nebezpečí odpojit vysokonapěťový systém. Ke stejnému účelu slouží i poutka trčící z podlahy u sedadla řidiče, určená pro záchranné složky. Jenže na rozdíl od toho kulatého se baterie odpojí definitivně. Ty jsou uložené v bezpečnostním rámu, a pokud dojde k nárazu, pyrotechnické patrony je také odpojí.

Červeným ovladačem se odpojuje vysokonapěťový obvod
Tento odpojovač vysokonapěťového okruhu slouží pro záchranné složky

Není kam brzdit

Stále mě fascinuje, že něco tak velikého, jako je nákladní vůz, může jezdit tak potichu. Jak známo, na příjemné věci si člověk zvyká rychle, což platí i o tom, že ze světel na křižovatce dokážu vyrazit rychleji než osobní auta. Ale s brzděním pomocí vícestupňové rekuperace to zpočátku není žádná sláva, takže používám konvenční brzdy. Příčinu mi vysvětluje Jakub Listík z Mercedes-Benz Trucks, který jel se mnou: „Máme plné baterie, takže elektřinu vyrobenou rekuperací není kam ukládat. Ale až se baterie trochu uvolní, nemusíte skoro šlápnout na brzdu.“ Později mu dávám za pravdu a navíc zjišťuji, že brzdný výkon pětistupňové rekuperace, fungující jako retardér, je velmi dobře odstupňovaný.

Eko není nejvíc

Hnací řetězec eActrosu nabízí tři jízdní režimy – Power, Eco a Range –, které se liší maximálním použitelným výkonem motoru, a tím i dojezdem. Power nabízí plný výkon, Eco cca 75 % a Range jen poloviční. To se názorně zobrazuje i na kruhovém přístroji, který nahrazuje otáčkoměr. Maximální rychlost vozu je 85 km/h, v módu Range klesne na 82 km/h. Rozdíl v dynamice mezi jednotlivými módy je opravdu citelný, ale ani v tom „nejpomalejším“ rozhodně nejsme brzdou provozu.

eActros zvládá nabíjecí výkon až 180 kW

I stoupání z Chomutova k Hoře Svatého Šebestiána eActros zvládl v režimu Range maximální rychlostí 82 km/h. Před samotným stoupáním ukazuje dojezd 347 km, po asi 15 km stoupání na jeho vrcholu zbývá v baterii elektřina na dalších 291 km. Na prvním parkovišti na německé straně, kde jsem v tachografu nastavil Německo a Jakub mezitím prohodil převozní značky, ukazuje počítač dojezd 268 km. Vyjížděli jsme se 432 km, za sebou jsme měli 122 km, takže rozdíl proti skutečnosti byl pouhých 46 km. A jelikož nás do cíle čekala stejná porce kilometrů, bylo jasné, že zbývající dojezd bude trojciferný. 

Vy jste to snad tlačili!

Do Saské Kamenice (Chemnitz) jsme jeli asi 45 km po silnici I. třídy, poté najeli na dálnici a po ní poklidně dojeli až do společnosti DB Schenker. Tam už na nás čekal jeden zaměstnanec firmy. „Cože?“ divil se upřímně, když jsme mu řekli, že nám zbývá 230 km a 49 % kapacity baterie. „To není možné, vy jste to auto snad tlačili.“ Jak už bylo řečeno, nebyli jsme naložení, jeli jsme bez zastávek a s minimální spotřebou. Ale troufám si tvrdit, že tohle auto není zdaleka jen na městské zásobování, bez obav bych se s ním pustil i do regionálního ježdění.

V bateriích zbylo 49 % kapacity

Z těch 260 km za volantem eActrosu převažují jenom pozitivní dojmy. Každému, kdo elektrická auta zatracuje, bych přál v něm strávit alespoň chvíli. Protože ten komfort, ticho, dynamika a plynulost rozjezdů i brzdění jsou prostě silně návykové. A tak asi jedinou nectností je trojnásobná cena ve srovnání s klasickým autem a stále ještě nedostatečná infrastruktura. Ale za to to auto nemůže. 

I zaměstnance DB Schenker náš dojezd šokoval 

Čtěte také: Mercedes-Benz eActros pro DB Schenker.

Přečtěte si také

Back to top button