První jízdní dojmy s Mercedesem-Benz Actros F
Mercedes-Benz Actros F má být jakousi vstupenkou do světa rodiny modelů Actros. Není to ale žádný chudý příbuzný, používá techniku Actrose 5. generace. Vůbec poprvé ale přináší nový typ široké kabiny s nižším nástupem. Novinku jsme vyzkoušeli s motorem 510 k.
Prodej Mercedesu-Benz Actros F byl odstartován v lednu letošního roku spolu s limitovanou edicí Edition 2, která svou výbavou a cenou stojí na opačném konci ceníku. Model F naopak najdeme na začátku, je to vlastně takový „entry“ Actros.
Kabina z Brazílie
S příchodem nového modelu F se do nabídky modelu Actros dostala zcela nová varianta kabiny. Výrobce tak vyslyšel přání zákazníků, kteří požadovali kabinu s nižším nástupem, než nabízí klasický Actros. A kdo do něho někdy nastupoval, ví, jaká je to výška. Naproti tomu „efko“ má pouze tři nástupní schůdky, což ocení především řidiči, kteří musejí často nastupovat a vystupovat. Co je ale zásadní, má klasickou šířku 2,5 m.
Tato nová kabina, která je nabízena ve dvou výškách StreamSpace, nebo námi testovaná BigSpace, se vyrábí v Jižní Americe. Pomineme-li skutečnost, že nemá a nemůže ani mít kamerový systém Mirror Cam, tak se na první pohled nijak zásadně neliší od klasického Actrose. Tedy až na nápis Actros F. Pozornému oku ale možná neujde chybějící vystouplý deflektor u nárazníku.
Hlavně na domácí silnice
Actros F je k dispozici v celkem 17 různých verzích výhradně s levostranným řízením a konfigurací náprav 4×2, 6×2 a 6×4. Díky tomu nabízí třída F poměrně široké možnosti využití pro klasickou a regionální dálkovou dopravu. A to především pro soupravy s výměnnými nástavbami, jako hákový nakladač nebo vozidlo pro přepravu sypkých materiálů. Nasadit ho lze také na kratší mezinárodní dopravu.
Tunel, co nevadí
Jak už jsme uvedli, do kabiny Actrosu F se leze jen po třech schůdcích, což je opravdu příjemná záležitost. Kvůli tomu je uprostřed tunel vysoký 120 mm. Když jsem se na něj se svými 183 cm postavil, pořád jsem měl nad hlavou dost místa. To by mě asi spíš trápila menší lednička (objem 26 l). Nicméně jak už zaznělo, v tomhle autě by řidič neměl trávit celý týden. Byť i „efko“ může mít dvě lůžka, která byla i zde. Opticky rozhodně kabina nepůsobí nijak stísněně. Nad čelním oknem jsou tři schránky o celkovém objemu 247 l, pod lůžkem jsou další schránky o objemu 376 l.
Actros F má klasická zrcátka, která jsou sice veliká, nicméně jejich kryty zhoršují výhled šikmo do strany. Sedalo spolujezdce mělo sklopný sedák jako v kině. Vedle sedadla řidiče jsem objevil páčku pro ovládání sklopné nástavby, toto vozidlo totiž bylo osazené samostatným hydraulickým okruhem připraveným pro sklápěcí návěs.
Displeje za příplatek, kamery ne
V základu má „efko“ klasické analogové přístroje, zde však byl příplatkový 10“ displej (klasický Actros může mít ještě větší) s druhým dotykovým displejem. Tento model dostal sloupek řízení z Atega, takže volant nelze vyklopit tak jako u klasického Actrosu. Nicméně není to nic tragického. Kvůli tomu tak nemá elektrický posilovač, a tudíž nemůže být osazen systémem ADA (Active Drive Assist) pro aktivní udržování v jízdním pruhu. To jsou ale jediná omezení z hlediska systémů aktivní bezpečnosti, protože jinak nechybí automatický brzdný asistent ABA poslední páté generace ani systém pro hlídání jízdního pruhu LDW. Testovaný kus byl navíc vybaven i příplatkovým systémem Side Guard Assist pro monitorování bočního prostoru. Teď za brzkého stmívání by se hodily xenonové světlomety, které svítí daleko lépe než klasické halogeny. Ty ale verze F v nabídce nemá ani za příplatek. Zatím…
Klasický Actros
Někdo by snad mohl očekávat, že „efko“ dostane nějakou starší techniku. Až na pár omezení v možnosti konfigurace výbavy je to klasický Actros 5. Se všemi inovacemi v oblasti hnacího řetězce. Jak už jsme naznačili, testovaná verze F byla upravena pro tahání sklápěcího návěsu, i proto zřejmě importér zvolil 12,8l šestiválec OM 471 o výkonu 510 k a s maximálním točivým momentem 2500 Nm, k dispozici je dále ve verzi 421, 449, 476 a 530 k. Nechybí ale ani menší motor OM 470 pokrývající výkonové spektrum 326, 360, 394, 428 a 455 k.
My jsme motor prověřili s nákladem o hmotnosti cca 10 tun na trase do Karlových Varů a dále kousek za německé hranice a zpět. Kopcovitá cesta prověřila jak samotný motor, tak i schopnost na přání dodávaného prediktivního tempomatu Predictive Powertrain Control (PPC), který spolehlivě funguje i na silnicích I. třídy.
S „efkem“ se jezdí jako s klasickým Actrosem, rozhodně jsem neměl pocit něčeho „lacinějšího“. Důkazem budiž i to, že jeho majitel může využívat funkční služby založené na konektivitě, které zvyšují hospodárnost. Jedná se například o Mercedes-Benz Uptime nebo aplikaci Fleetboard Manager.