Citroën Berlingo – rozumný návrat
Citroën Berlingo – rozumný návrat. Berlingo bylo pro Citroën až příliš důležitý model, aby ho nikdo „nechtěl“. Protože jak jinak si vysvětlit, že mu sebrali spalovací motory. S modernizací se ale do nabídky vrátily a my jsme si vyzkoušeli dlouhou verzi XL s naftou a automatem.
Citroën Berlingo byl co do prodejů klíčový model francouzské značky, takže když se někdo „nahoře“ rozhodl, že ho plně zelektrifikuje (dotklo se to ale všech osobních verzi malých i středních dodávkových modelů koncernu Stellantis), byl to tak trochu risk. A ten nevyšel, protože zákazníci nebyli ochotni akceptovat kombinaci vysoké ceny a krátkého dojezdu u elektrické verze. Po dvou letech obrovského propadu, který se tuzemský importér snažil zmírnit osvědčenou fintou s mříží a přestavbou na užitkový vůz N1, sám výrobce naftové motory do nabídky vrátil.
Výraznější vzhled
Modernizaci na první pohled poznáte podle přídě, která je opravdu výrazná a mimo jiné přináší i nové logo Citroënu. Skoro by se dalo říct, že ke zbytku jinak konzervativního auta vlastně ani nepatří. Elegantnější je určitě kratší verze než námi testované, o 35 cm delší provedení XL.
Modernizace se ale dotkla také interiéru. Tou nejviditelnější inovací je digitální přístrojový štít a nový 10palcový dotykový displej s upravenou grafikou i menu. Automatická klimatizace si ponechala klasické ovladače, vedle kolečka ovládání hlasitosti jsou pak další dvě tlačítka pro vstup do hlavních menu. Nic, co by vyžadovalo dlouhé studování návodů…
Sedm dospělých
Za velkou oblibou Berlinga stála především obří užitná hodnota vozu, celková praktičnost a univerzálnost. Spolehlivě totiž mohl fungovat jako firemní vozidlo pro živnostníka, vždyť i krátká verze má v základu skoro 600litrový kufr, XL pak dokonce 850 litrů. Zároveň však dobře poslouží i jako rodinný vůz. A to i díky dnes už poměrně vzácné věci, jako jsou tři samostatná sedadla ve druhé řadě, kam se vejdou tři dětské sedačky. A navíc za 23 000 Kč nabízí další dvě sedadla do třetí řady, která jsou plnohodnotná a pohodlí na nich najde i dospělý. Kompromis se přitom nekoná ani v prostornosti. Sedadla se však nedají složit do podlahy, můžete je pouze přiklopit k opěradlům sedadel ve druhé řadě. Nebo je můžete snadno vyjmout.
Dva spalováky
Berlingo XL se nabízí se dvěma verzemi naftového čtyřválce 1.5 BlueHDI (krátké provedení má navíc i benzinový tříválec 1.2 PureTech) se 75 a 96 kW, přičemž náš vůz poháněla ta výkonnější a s 300 Nm i silnější. Ta se nabízí výhradně v kombinaci s osmistupňovým automatem. Pokud si někdo pořídí variantu XL, asi bude co nejvíc využívat užitnou hodnotu i zatížení, a to jak od nákladu, tak i od cestujících. Proto doporučujeme sáhnout právě po ní. Její výhodou bude i lepší dynamika a spotřeba. Se silnější variantou totiž nebudete mít nutkání motor honit, což se logicky odráží na jeho apetitu. My jsme dlouhodobě jezdili za 6,1 l/100 km.
Ještě dlužno dodat, že i po modernizaci je v nabídce pohonů elektromotor. Ten má výkon 100 kW a s novou baterií má elektrické Berlingo dojezd přes 330 km.
Technická data:
Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDi 130 EAT8 Max
Motor: Ř4/vznětový, přeplňovaný
Zdvihový objem: 1499 cm³
Max. výkon: 96 kW (131 k)/3750 min–1
Max. točivý moment: 300 Nm/1750 min–1
Maximální rychlost: 184 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: výrobce neudává
Převodovka: A8
Kombinovaná spotřeba: 5,8 l/100 km
Spotřeba v testu: 6,1 l/100 km
Emise CO2: 151 g/km
Pohotovostní hmotnost: 1575 kg
Celková hmotnost: 2300 kg
Objem zavazadlového prostoru: 850/2693 l
Rozměry d × š × v: 4753 × 1921 × 1847 mm
Rozvor: 2975 mm
Základní cena test. vozu: 618 350 Kč bez DPH